سفر لولا به چین ثابت می کند که آمریکای لاتین دیگر «حیاط خلوت» ایالات متحده نیست – RT World News

رئیس جمهور برزیل بر نقش کشورش به عنوان یک بازیکن در دنیای چندقطبی جدید تاکید کرده است

توسط الیور وارگاس، روزنامه نگار مستقر در آمریکای لاتین، یکی از بنیانگذاران Kawsachun News و مجری پادکست “مرور آمریکای لاتین”

رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، به تازگی از سفر مورد انتظار و موفقیت آمیز خود به چین بازگشته است و خوش بینی و اشتیاق را برای نقش بیشتر آمریکای لاتین در بیرون آمدن از سایه ایالات متحده ایجاد کرده است.

مراسم استقبال رئیس جمهور چین شی جین پینگ اولین نشانه ای بود که این سفر برای همه دست اندرکاران موفقیت آمیز خواهد بود. در حالی که او و لولا روی فرش قرمز قدم می زدند، گروه نظامی چین اجرای «Novo Tempo» را پخش می کرد، آهنگ برزیلی دهه 80 که با تظاهرات علیه دیکتاتوری های تحت حمایت ایالات متحده در آن زمان مرتبط بود.

پشت درهای بسته، 15 توافقنامه و یادداشت تفاهم دوجانبه از جمله معاملات سرمایه گذاری، طرح های تحقیق و توسعه، استانداردهای غذایی، خبرگزاری های دولتی، انتقال فناوری و همکاری در ساخت هفتمین ماهواره منابع زمینی چین و برزیل (CBERS) امضا شد. این نشست بر اساس سال ها مشارکت استراتژیک شکل گرفت. چین در سال 2009 آمریکا را به عنوان بزرگترین شریک تجاری برزیل جابجا کرد و این رویداد در مورد تعمیق این روند بود.

با این حال، جالب ترین جنبه این دیدار، لحن بیانیه های عمومی هر دو رهبر بود، زیرا فراتر از ظرافت های دیپلماتیک بود و نشان دهنده تعهد آشکار هر دو کشور در به عهده گرفتن نقش رهبری بود که سال های تسلط تک قطبی واشنگتن را به چالش خواهد کشید.


لولا - ایالات متحده باید «جنگ تشویقی» در اوکراین را متوقف کند

من هر شب تعجب می کنم که چرا همه کشورها مجبور هستند تجارت خود را با حمایت دلار انجام دهند. چرا ما نمی توانیم با پشتوانه پول خود معامله کنیم؟» لولا در یک رویداد در شانگهای گفت. درگیری در اوکراین نیز در دستور کار قرار داشت و لولا به صراحت گفت که ارسال تسلیحات میلیارد دلاری آمریکا به رژیم کی یف به جای آرام کردن درگیری ها را تشدید می کند. او اظهار نظر کرد، «لازم است که ایالات متحده انگیزه جنگ را متوقف کند و شروع به صحبت در مورد صلح کند. اتحادیه اروپا باید در مورد صلح صحبت کند.

تاکید مجدد بر منافع خود آمریکای لاتین

این دیدار نشان دهنده آغاز رابطه نزدیکتر بین آمریکای لاتین و کسانی است که سلطه ایالات متحده در صحنه بین المللی را به چالش می کشند. پس از بازگشت لولا، موضوع مهم بعدی در دستور کار، دیدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خواهد بود، که در سفر به آمریکای لاتین از ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه نیز دیدن خواهد کرد.

دیدارهای لاوروف فرصتی برای گفتگو در زمینه های مورد علاقه روسیه و آمریکای لاتین مانند تجارت، سرمایه گذاری، انرژی و دفاع خواهد بود. او همچنین در زمانی که واشنگتن در حال ترویج بیگانه هراسی علیه روس ها و فرهنگ روسیه در سطح جهان است، تلاش خواهد کرد تا روابط فرهنگی را تقویت کند.

موفقیت سفر لولا به چین آشکارا بهار اضافی را در گام دولت های آمریکای لاتین که در این هفته پذیرای هیئت رسمی روسیه خواهند بود، خواهد گذاشت. همکاری برد-برد ممکن با چین و روسیه در تضاد آشکار با تکان دادن انگشتان متکبرانه و مداخله جویانه ارائه شده از سوی ایالات متحده قرار دارد.


برزیل خواستار «دور شدن» از دلار است

با این حال، آمریکای لاتین یک شرکت کننده منفعل در روند ساخت یک جهان چند قطبی نیست. منطقه در این فرآیند نقش های رهبری را بر عهده می گیرد. رئیس‌جمهور سابق برزیل و متحد لولا، دیلما روسف – که قربانی کودتای مورد حمایت آمریکا نیز هست – نقش جدید خود را به‌عنوان رئیس بانک توسعه بریکس در شانگهای آغاز می‌کند، نقشی بسیار مهم برای هماهنگی برزیل، چین، روسیه، هند. و آفریقای جنوبی، و همچنین برای گسترش احتمالی «بریکس پلاس» برای دربر گرفتن بیشتر اقتصادهای نوظهور در جنوب جهانی.

واکنش شدید آمریکا

واشنگتن از زمانی که لولا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، تلاش کرده است که او را محاکمه کند. برزیل بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین است، بنابراین عاقلانه نیست که این کار را انجام ندهیم. وزارت امور خارجه محکومیت رسمی شورشیان جناح راستی را صادر کرده است که به کنگره برزیل با هدف ممانعت از به قدرت رسیدن لولا حمله کردند. ریاست جمهوری لولا را تضعیف کنند، همانطور که آنها علیه سایر روسای جمهور چپ از بولیوی تا ونزوئلا انجام داده بودند.

به همین دلیل، واشنگتن به طور رسمی به سفر لولا به چین و دیدار رسمی آتی با لاوروف پاسخ نداده است. با این وجود، صنعت کلبه از «تحلیلگران» و «مفسران» طرفدار ایالات متحده در حال بررسی و تنظیم روایتی است که لولا در حال گلزنی است. “هدف خود” با دستیابی به چین و روسیه.


نگرانی اقتصاددان برتر از اینکه ایالات متحده در حال «تنها شدن» است

وب سایت آرژانتینی Infobae، یکی از بزرگترین رسانه های دیجیتال راستگرا در منطقه، مطلبی با عنوان “سفر لولا به چین در خطر تبدیل شدن به یک گل مقابل برزیل” منتشر کرد. نویسنده با گفتن این جمله، نیات چین را زیر سوال می برد: برزیل که یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر مواد خام و منابع طبیعی است، همه چیز را دارد که به تنهایی و بدون کمک هیچ قدرت خارجی دیگری یک قدرت باشد. اما برای انجام این کار، باید بر فساد سیاستمداران خود غلبه کند و مدیریت خود را تحت نظارت دقیق قرار دهد.»

همان رسانه هایی که ملی شدن صنعت را نکوهش می کنند و از قراردادهای تجارت آزاد با ایالات متحده تجلیل می کنند، ناگهان موضعی سخت گرفته اند. “جهان سومی” و چرخش انزواطلبی.

برخی دیگر به برزیل هشدار می دهند که خشم واشنگتن را برانگیخته است. الیور استیونکل، که برای فصلنامه Americas می نویسد – یک رسانه تامین مالی شده است توسط شرکت‌های نفتی غربی – اخیراً گفته شد:هر چه لولا در این دیدار در چین بیشتر درباره اوکراین صحبت کند که از دید غربی ها بازیگری بی طرف نیست، این خطر بیشتر می شود که برزیل در اروپا و ایالات متحده به عنوان بازیگری نزدیک تر به روسیه نسبت به آنها دیده شود.

شاید بودن “بازیگری نزدیکتر به روسیه” و نزدیک شدن به چین مسیر پربارتری برای آمریکای لاتین خواهد بود. نزدیک تر بودن به واشنگتن منجر به معاملات تجاری نابرابر، کودتا، تهاجم و موارد دیگر شده است. سفر لولا به چین نشان می‌دهد که یک رابطه دیگر و برابرتر ممکن است. سفر لاوروف به آمریکای لاتین فرصتی فوق‌العاده برای آمریکای لاتین خواهد بود تا بر این امر بنا کند و خود را در صحنه جهانی ارتقا دهد.

اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون صرفاً متعلق به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات RT نیست.