سریلانکا آزمایشات حمله عید پاک 2019 را آغاز کرد که 270 کشته بر جای گذاشت

سریلانکا آزمایشات حمله عید پاک 2019 را آغاز کرد که 270 کشته بر جای گذاشت

محاکمه 24 مرد متهم به انجام حملات در سال 2019 از روز سه شنبه آغاز می شود. (فایل)

کلمبو:

دادگاه سریلانکا روز دوشنبه اولین دادگاه از سه محاکمه مربوط به بمب گذاری هایی را که در سال 2019 باعث کشته شدن نزدیک به 270 نفر در جزیره شد، در میان درخواست های گروه های حمایت از قربانیان برای پاسخگویی بیشتر آغاز کرد.

در این محاکمه، رئیس پلیس ملی سابق پوجیت جایاسوندارا متهم به عدم اقدام به هشدارهای اطلاعاتی مکرر در مورد یک حمله تروریستی احتمالی است.

در مجموع 855 اتهام قتل و تلاش برای قتل در حالی که جایاسوندارا در اسکله پشت دادگاه ایستاده بود، خوانده شد. وکیل وی گفت که در مجموع 1215 شاهد برای ارائه مدرک ذکر شده اند، اما ممکن است همه آنها احضار نشوند.

رانجیت دهیوالا، وکیل دادگستری، به رویترز گفت: “موقعیت ما این است که رئیس پلیس سابق مجرم نیست. او عمدا به حملات کمک نکرده یا از آنها حمایت نکرده است و هیچ کوتاهی از سوی او که باعث حملات شده باشد، وجود نداشته است.”

هماسیری فرناندو، وزیر دفاع سابق، بالاترین مقام وزارت دفاع در آن زمان، در دادگاهی که اواخر روز دوشنبه آغاز شد، با اتهامات مشابهی روبرو است. نه او و نه وکیلش برای اظهار نظر در دسترس نبودند.

هر دو مرد با قرار وثیقه آزاد هستند.

محاکمه 24 مرد متهم به انجام این حملات روز سه شنبه آغاز می شود.

پلیس بیش از 23000 اتهام از جمله توطئه برای قتل، کمک و مشارکت در حملات و جمع آوری اسلحه و مهمات را علیه این مظنونان تشکیل داد. این گروه همچنین شامل محمد ناوفر است که مقامات می گویند طراح این حملات بوده و با دولت اسلامی مرتبط است.

مجموعه حملاتی که در 21 آوریل 2019، یکشنبه عید پاک انجام شد، سه کلیسا و سه هتل را هدف قرار داد و 267 نفر از جمله حداقل 45 شهروند خارجی را کشت. این حملات که بدترین حملات در تاریخ پرتلاطم سریلانکا است، همچنین حدود 500 نفر را مجروح کرد که اکثراً متعلق به اقلیت مسیحی این جزیره بودند.

روز یکشنبه، ده‌ها تن از اعضای جامعه کاتولیک در مراسم‌های متعددی که برای یادبود قربانیان این حملات ترتیب داده شده بود، تظاهرات کردند و گل گذاشتند.

شرکت کنندگان از دولت درخواست کردند تا از بازماندگان حمایت کند و اطمینان حاصل کند که محاکمه ها بدون دخالت سیاسی ادامه دارد.

ارانگا گوناسکرا، یکی از اعضای یک سازمان، گفت: “ما خواهان عدالت واقعی از این روند هستیم. این چیزی است که ما از مقامات درخواست می کنیم. گروه حمایت از قربانیان، در مراسم یادبودی که در کلمبو برگزار شد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)