ستاره پاپ در مناقشه حقوق عربستان گرفتار شد

«سلاح سازی جاستین بیبر»: ستاره پاپ در مناقشه حقوق عربستان گرفتار شد

جاستین بیبر قرار است در نمایش روز یکشنبه پس از مسابقه در جده در مقابل هزاران نفر ظاهر شود.

دبی:

او احتمالاً هرگز انتظار آن را نداشت، اما جاستین بیبر، ستاره پاپ کانادایی، خود را در کانون اختلاف ایدئولوژیک بین عربستان سعودی و فعالان حقوق بشر قرار داده است که ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد.

تصمیم خواننده “Love Yourself” برای اجرا در افتتاحیه مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک عربستان سعودی در این هفته، اگرچه بدون شک سودآور است، اما بدون هزینه نبوده است، زیرا فعالان این کمپین از او می خواهند در اعتراض به سابقه حقوق بشر ریاض، این کار را لغو کند.

بیبر، 27 ساله، قرار است در مقابل هزاران مخاطب در نمایش روز یکشنبه پس از مسابقه در جده ظاهر شود که در آن دی جی دیوید گوتا فوق ستاره فرانسوی و جیسون درولو خواننده آمریکایی نیز حضور دارند.

انتقاد از این کنسرت به دنبال واکنش‌های مشابه به دیگر رویدادهای پرمخاطب در عربستان سعودی صورت می‌گیرد که در تلاش است وجهه محافظه‌کارانه خود را کمرنگ کرده و اقتصاد متکی به نفت خود را متنوع کند.

رهبر درخواست‌ها برای لغو بیبر، حتیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی است که قتل او در سال 2018 در داخل کنسولگری عربستان در استانبول خشم بین‌المللی را برانگیخت.

چنگیز در مقاله ای در واشنگتن پست به بیبر گفت: «این یک فرصت منحصر به فرد برای ارسال پیامی قدرتمند به جهان است که از نام و استعداد شما برای بازگرداندن آبروی رژیمی که منتقدان خود را می کشد استفاده نخواهد شد.

این کمپین با انتشار هشتگ #WTFJustin در توییتر و یک هواپیما با بنری که روی آن نوشته شده بود “چرا بیبر برای قاتلان سعودی می خواند؟” پرواز بر فراز جوایز موسیقی آمریکایی ماه گذشته در لس آنجلس.

بیبر هنوز اظهار نظری نکرده است، اما قهرمان جهان، لوئیس همیلتون و سایر رانندگان فرمول یک، که به طور فزاینده‌ای در مورد مسائل اجتماعی صحبت می‌کنند، بعید است که این هفته در مورد نقض حقوق خود کوتاهی کنند.

– “نمی توان تاریخ را پاک کرد” –

پادشاهی محافظه‌کار اصلاحاتی انجام داده است، از جمله اجازه دادن به زنان برای رانندگی، اما سرکوب مخالفان، رد جامعه LGBTQ+ و تعداد بالای اعدام‌ها اغلب خشم مبارزان را برانگیخته است.

پروفسور سیمون چادویک، کارشناس صنعت ورزش از مدرسه بازرگانی املیون در لیون، می گوید: «ممکن است به نظر برسد که جاستین بیبر و مخاطبانی از مردم برای شنیدن آواز او جمع شده اند.

اما واقعیت این است که برخی مسائل پیچیده پشتوانه بسیاری از اتفاقات آخر هفته در عربستان سعودی است، از جمله اینکه چه کسی در آنجا آواز می خواند و چه کسی آنجا رانندگی می کند.

سایر میزبانان فرمول یک از جمله آذربایجان، بحرین، چین و مجارستان متهم به «شستشوی ورزشی» – استفاده از ورزش برای منحرف کردن توجه از سوء استفاده‌ها – شده‌اند، اما این بحث به‌ویژه در اطراف عربستان سعودی داغ است، تا حدی به خاطر خاشقجی.

جیمز دورسی، کارشناس ارشد مؤسسه خاورمیانه دانشگاه ملی سنگاپور، گفت که سعودی ها نمی توانند تاریخ را در رابطه با قتل پاک کنند.

به جای پذیرش انتقاد و عمل به آن، او گفت که انتظار دارد عربستان سعودی به استفاده از ثروت عظیم نفتی خود برای جذب ورزش و افراد مشهور ادامه دهد.

دورسی گفت: «نشانه این است که آنها اساساً پول کافی برای ارائه این چیزها ارائه می‌کنند که نمی‌توانید رد کنید.

چادویک گفت که سعودی ها اتهام شستشوی ورزشی را رد خواهند کرد و استدلال خواهند کرد که از ورزش برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و ایجاد “تغییر اجتماعی مثبت” استفاده می کنند.

شاهزاده خالد بن سلطان الفیصل، رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسیکلت عربستان سعودی، گفت که رهبران و مردم این کشور بهترین تبلیغ این کشور هستند نه بیبر.

او این هفته در جده به خبرگزاری فرانسه گفت: «کسی که تصویر پادشاهی را جلا می‌دهد خواننده نیست، بلکه رهبری و مردم آن است».

– “او فقط یک خواننده است” –

اما چادویک گفت که با این بحث که از قبل حل نشده بود، عملکرد بیبر به کانونی برای هر دو طرف تبدیل شده است.

چادویک گفت: “کاری که بسیاری بلافاصله انجام می دهند، سلاح سازی، ژئوپلیتیک کردن جاستین بیبر است. و اساساً از او چیزی می سازند که نیست. او فقط یک خواننده است که در مقابل تماشاچیان می خواند.”

وی افزود: «جاستین بیبر از یک سو به دلیل رفتن به عربستان سعودی توسط لیبرال ها به شدت مورد قضاوت قرار خواهد گرفت».

اما در عین حال، اگر او به عربستان سعودی نمی رفت، آنگاه کسانی از کشورهای منطقه خلیج فارس و سایر نقاط جهان ممکن است (او را) به عنوان نوعی ایدئولوژیست لیبرال مخالف آنچه در این کشورها اتفاق می افتد تصور کنند. کشورها.”

برای دورسی، نبرد عربستان سعودی با منتقدانش از بین نمی‌رود و مدت‌ها پس از جدایی تیم‌های فرمول یک، بیبر و گوتا، ادامه خواهد یافت.

“در نهایت، من فکر می کنم این سوال این است که چه کسی تنفس طولانی تر دارد؟” او گفت. به عبارت دیگر، آیا سعودی ها می توانند تا زمانی که مردم معترض از آن خسته نشوند، مقاومت کنند؟

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)