سازمان ملل می گوید که داعش در افغانستان به طور چشمگیری گسترش یافته است – RT World News

فرستاده سازمان ملل در این کشور هشدار داده است که گروه تروریستی داعش مسیری را در سراسر افغانستان پاره می کند و خود را در “تقریباً” همه ولایات آن تثبیت می کند در حالی که در سال گذشته حملات را بیش از پنج برابر کرده است.

دبورا لیون، نماینده ویژه این سازمان در امور افغانستان، روز چهارشنبه در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل از افزایش گسترده دولت اسلامی (داعش، سابقاً داعش) در این کشور جنگ زده صحبت کرد و مدعی شد که گروه جهادی اکنون در سراسر کشور گسترش یافته است.

زمانی که به چند استان و پایتخت محدود می‌شد، اکنون به نظر می‌رسد که ISKP تقریباً در همه استان‌ها حضور دارد و به طور فزاینده‌ای فعال است.» لیون با اشاره به جناح «خراسان» مستقر در افغانستان این گروه گفت. وی افزود که تا کنون در سال 2021، داعش 334 حمله انجام داده است که در سال گذشته فقط 60 حمله داشته است.

به گزارش رویترز، اظهارات این نماینده تنها چند ساعت پس از انفجار بمب گذاری داعش در محله مسلمانان شیعه نشین پایتخت افغانستان که یک کشته و شش زخمی برجای گذاشت، بیان شد.

لیون گفت که از زمان به قدرت رسیدن به عنوان دولت پس از عقب نشینی آشفته ایالات متحده و سقوط آشکار دولت تحت حمایت آمریکا در کابل در تابستان گذشته، طالبان تلاش کرده است تا گروه تروریستی را در امان نگه دارد. اگرچه او خاطرنشان کرد که طالبان اصرار دارند که چنین است “برگزاری یک کمپین هماهنگ” علیه داعش است و می سازد “تلاش های واقعی برای نشان دادن خود به عنوان یک دولت،” او پاسخ خود را گفت “به نظر می رسد که به شدت به بازداشت ها و قتل های غیرقانونی متکی است.”

بیشتر بخوانید: “سربازان ارواح” مقصر شکست سریع دولت افغانستان هستند – وزیر سابق

با وجود افزایش حملات داعش در ماه‌های اخیر، لیون گفت که وضعیت امنیتی کلی در افغانستان پس از پایان جنگ ایالات متحده، که به مدت دو دهه ادامه داشت، بهبود یافته است.

علاوه بر موضوع تروریسم، نماینده سازمان ملل همچنین به نگرانی‌های گسترده‌تری برای کشور در ماه‌های آینده اشاره کرد و هشدار داد که در آینده نزدیک است. “فاجعه انسانی” به دلایل متعدد، از جمله تحریم های خارجی – که به گفته او وجود دارد “فلج” سیستم بانکی محلی – و همچنین سطوح فزاینده کمبود مواد غذایی به دلیل قحطی و اقتصاد شکست خورده، از جمله عوامل دیگر.

فکر می کنید دوستان شما علاقه مند شوند؟ این داستان را به اشتراک بگذارید