سازمان ملل می گوید که این کشور در حال فروپاشی است، خشونت سودان وارد هفته سوم شد

سازمان ملل می گوید که کشور در حال فروپاشی است، خشونت سودان وارد هفته سوم شد

ده‌ها هزار نفر در سودان آواره شده‌اند

خارطوم:

در حالی که درگیری شدید بین ارتش سودان و شبه‌نظامیان وارد سومین هفته شده است و آتش‌بس مجدد را نقض می‌کند، هواپیماهای جنگی در حملات بمباران، آتش‌های ضد هوایی شدیدی را بر فراز خارطوم انجام دادند.

بیش از 500 نفر از زمان آغاز نبردها در 15 آوریل بین نیروهای عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و محمد حمدان داگلو، که فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) را برعهده دارد، کشته شده اند.

آنها با چندین آتش‌بس موافقت کرده‌اند، اما هیچ کدام عملاً برقرار نشده است، زیرا تعداد غیرنظامیان کشته شده همچنان در حال افزایش است و هرج و مرج و بی‌قانونی بر خارطوم، شهری پنج میلیون نفری که بسیاری در خانه‌هایشان فاقد غذا، آب و برق هستند، اسیر شده‌اند.

ده‌ها هزار نفر در سودان از ریشه خارج شده‌اند یا برای فرار از جنگ‌ها به کشورهای همسایه چاد، مصر، سودان جنوبی و اتیوپی سفرهای سختی را آغاز کرده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به تلویزیون عربستان سعودی گفت: زمانی که کشور در حال فروپاشی است، هیچ حقی برای ادامه جنگ برای قدرت وجود ندارد.

آخرین آتش بس سه روزه – که قرار است نیمه شب (2200 GMT) یکشنبه منقضی شود – روز پنجشنبه پس از میانجیگری به رهبری ایالات متحده، عربستان سعودی، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

یک شاهد در جنوب خارطوم به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما بار دیگر با صدای انفجار هواپیماهای جنگنده و تسلیحات ضدهوایی در سراسر محله خود از خواب بیدار شدیم.

یکی دیگر گفت که درگیری ها از صبح زود به ویژه در اطراف مقر صدا و سیمای دولتی در شهر دوقلوی اومدورمان پایتخت ادامه داشته است.

شاهدان دیگر از تبادل آتش مسلسل در سراسر نیل آبی در خارطوم شمالی خبر دادند، در حالی که صدای تیراندازی در بوری در شرق شهر شنیده شد.

دود در اطراف فرودگاه خارطوم سرازیر شد.

سرزنش تجاری

همزمان با شدت گرفتن نبردها، ژنرال های رقیب – که در کودتای 2021 قدرت را به دست گرفتند – در رسانه ها یکدیگر را مورد هدف قرار دادند و برهان نیروهای RSF را شبه نظامی نامید که هدف آن “ویران کردن سودان” است و داگلو رئیس ارتش را “خائن” خواند. “.

گوترش از تلاش‌های میانجی‌گری به رهبری آفریقا حمایت کرد.

او به العربیه گفت: “درخواست من این است که همه چیز برای حمایت از ابتکار عمل آفریقایی برای صلح در سودان انجام شود.”

وزارت بهداشت روز شنبه گفت که این خشونت ها حداقل 528 نفر را کشته و 4599 نفر را زخمی کرده است، اما این آمار احتمالاً ناقص است.

سازمان ملل گفت که حدود 75000 نفر بر اثر جنگ در خارطوم و ایالت های نیل آبی، کردوفان شمالی و همچنین منطقه غربی دارفور آواره شده اند.

این جنگ همچنین باعث مهاجرت گسترده خارجی ها و کارکنان بین المللی شده است.

روز شنبه، یک کشتی با حدود 1900 نفر تخلیه شده پس از عبور از دریای سرخ از بندر سودان در آخرین تخلیه از طریق دریا به عربستان سعودی، به پایگاه دریایی عربستان سعودی در جده رسید.

به گفته وزارت خارجه عربستان، آنها در میان تقریباً 4880 نفری بودند که در این پادشاهی امن آورده شده اند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد کاروانی که توسط ایالات متحده سازماندهی شده بود حامل شهروندان آمریکایی، کارکنان محلی و اتباع کشورهای متحد برای پیوستن به مهاجران از طریق دریای سرخ، روز شنبه وارد بندر سودان شد.

پنتاگون اعلام کرد که “امکانات اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی ایالات متحده را برای پشتیبانی از مسیرهای تخلیه هوایی و زمینی که آمریکایی ها استفاده می کنند، مستقر کرده است.”

بریتانیا پس از انتقال هوایی بیش از 1500 نفر در این هفته، اعلام کرد که به پروازهای تخلیه خود پایان می دهد.

برنامه جهانی غذا گفته است که خشونت می تواند میلیون ها نفر را در کشوری که در آن 15 میلیون نفر – یک سوم جمعیت – برای جلوگیری از قحطی نیاز به کمک دارند، به گرسنگی بکشاند.

اتحادیه پزشکان گفت که حدود 70 درصد از بیمارستان ها در مناطق نزدیک به جنگ از کار افتاده و بسیاری از آنها گلوله باران شده اند.

“فوق العاده نگران”

سازمان ملل اعلام کرد که در ایالت دارفور غربی، حداقل 96 نفر در این هفته در شهر ال جنینا کشته شده اند.

گوترش گفت: “آنچه در دارفور اتفاق می افتد وحشتناک است، جامعه در حال فروپاشی است، ما قبایلی را می بینیم که اکنون سعی می کنند خود را مسلح کنند.”

پزشکان بدون مرز (MSF) می‌گویند که گزارش‌هایی از غارت، تخریب و سوزاندن اموال، از جمله در کمپ‌های آوارگان وجود دارد.

سیلوین پرون، معاون مدیر عملیات MSF برای سودان، گفت که درگیری ها آژانس را مجبور کرده است تقریباً تمام فعالیت های خود در دارفور غربی را متوقف کند.

ما به‌طور باورنکردنی نگران تأثیر این خشونت‌ها بر افرادی هستیم که در سال‌های گذشته موج‌های خشونت را پشت سر گذاشته‌اند.»

دارفور هنوز از جنگی که در سال 2003 آغاز شد، زمانی که عمر البشیر، رئیس جمهور تندرو آن زمان، شبه نظامیان جنجاوید را که عمدتاً از قبایل دامپرور عرب استخدام شده بودند، علیه شورشیان اقلیت قومی به راه انداخت، به سر می برد.

بر اساس آمار سازمان ملل، کمپین زمین سوخته دست کم 300000 کشته و نزدیک به 2.5 میلیون آواره برجای گذاشت و باعث شد که بشیر توسط دادگاه کیفری بین المللی به جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی متهم شود.

جنجاوید بعداً به RSF تبدیل شد که به طور رسمی در سال 2013 ایجاد شد.

کودتای 2021 که برهان و داگلو را به قدرت رساند، گذار به حکومت غیرنظامی انتخابی را که پس از سرنگونی بشیر در پی اعتراضات گسترده در سال 2019 آغاز شد، از مسیر خارج کرد.

این دو ژنرال بعداً، اخیراً بر سر ادغام برنامه ریزی شده RSF در ارتش عادی، با هم اختلاف پیدا کردند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)