سازمان ملل از آمریکا و ایران می خواهد به شرایط توافق هسته ای 2015 بازگردند

سازمان ملل از آمریکا و ایران می خواهد به شرایط توافق هسته ای 2015 بازگردند

توافق هسته ای ایران: گفتگوها برای احیای توافق 2015 بین ایران و سایر کشورها ادامه دارد.

سازمان ملل:

سازمان ملل روز سه‌شنبه از واشنگتن خواست تا تحریم‌های ایران را در راستای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران لغو کند و در عین حال از جمهوری اسلامی خواست تا به تعهدات خود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود بازگردد.

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح گفت: من از ایالات متحده می‌خواهم تحریم‌های خود را همانطور که در این طرح ذکر شده لغو یا لغو کند و معافیت‌های مربوط به تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران را تمدید کند. امور

همزمان با از سرگیری مذاکرات در وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، که توافق هسته ای رسماً شناخته می شود، او به شورای امنیت سازمان ملل گفت: «همچنین تمدید معافیت های ایالات متحده در خصوص برخی فعالیت های غیرنظامی مرتبط با هسته ای مهم است».

وی اضافه کرد که برای مبادله اورانیوم غنی شده خارج از ایران با اورانیوم طبیعی به تمدید معافیت نیز نیاز است.

این توافق از سال 2018، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، ایالات متحده را از این توافق خارج کرد، بر روی حمایت مادام العمر قرار گرفت، توافقی که ایران را با کاهش تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای خود، برانگیخت که تهران شروع به عقب نشینی از تعهدات خود کند.

دی کارلو از ایران خواست «گام‌هایی را که برداشته است که مطابق با تعهدات هسته‌ای‌اش در چارچوب این طرح نیست، برگرداند».

آلمان، انگلیس و فرانسه که همه امضاکنندگان توافق هسته‌ای به همراه روسیه و چین هستند، در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «درهای دیپلماتیک برای ایران برای دستیابی به توافق اکنون کاملاً باز است».

در این بیانیه آمده است: ایران باید بین فروپاشی برجام و یک توافق عادلانه و جامع به نفع مردم و ملت ایران یکی را انتخاب کند.

مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، گفت که کشورش برای ازسرگیری تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای، «هیچ پیش‌شرط یا شرط جدیدی را تحمیل نمی‌کند» و تمام اقداماتی که از زمان خروج واشنگتن از برجام انجام داده، «بازگشت‌پذیر» است.

همتای آمریکایی او، لیندا توماس-گرینفیلد، گفت که واشنگتن “آماده است تا به پایبندی ایالات متحده بازگردد و تا زمانی که ایران همین کار را انجام دهد، پایبند بماند.”

مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا که عمدتاً توسط قدرت‌های اروپایی انجام می‌شد، در اواخر نوامبر در وین در تلاش برای احیای توافقی که با هدف جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای انجام می‌شد، از سر گرفته شد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)