سازمان ملل، فرستادگان دو بازیگر دولتی – RT World News را رد کرد

سازمان ملل تصمیم گرفته است فعلاً نمایندگانی را که شبه نظامیان طالبان در افغانستان و حکومت نظامی در میانمار معرفی کرده اند، به رسمیت نشناسد. هر دو دولت استدلال کردند که سفرای فعلی آنها نماینده آنها نیستند.

کمیته اعتبارنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد متشکل از 9 کشور، که مسئولیت تایید نمایندگی دیپلماتیک هر کشور عضو را بر عهده دارد، روز چهارشنبه جلسه ای پشت درهای بسته برگزار کرد تا در مورد درخواست های طالبان و حکومت نظامی برای اعزام نمایندگان جدید به این سازمان گفتگو کند.

ادامه مطلب


رهبر طالبان در اولین سخنرانی درخواست کمک می کند

«کمیته تصمیم گرفته است در این دو موقعیت تصمیم خود را درباره اعتبارنامه به تعویق بیندازد.» آنا کارین انستروم، سفیر سوئد و رئیس کمیته پس از این نشست به خبرنگاران گفت.

کمیته اعتبارنامه در حال حاضر متشکل از کامرون، چین، ایسلند، پاپوآ گینه نو، روسیه، ترینیداد و توباگو، تانزانیا، ایالات متحده و اروگوئه است.

این تعویق احتمالاً بدان معناست که دولت طالبان و حکومت نظامی میانمار تا زمانی که این موضوع قبل از نشست مجمع عمومی بعدی در سپتامبر 2022 مطرح نشود، صدایی در سازمان ملل نخواهند داشت. نيويورك به ترتيب به عنوان نماينده افغانستان و ميانمار با وجود سرنگوني دولتهاي آنها.

این تصمیم منعکس کننده واقعیت در زمین و موجودیت کشور ما نیست. زاو مین تون، سخنگوی دولت نظامی میانمار روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت.

در ماه سپتامبر، طالبان نامه‌ای به سازمان ملل ارسال کرد و در آن استدلال کرد که اسقزی دیگر نماینده افغانستان نیست.

ارتش در ماه فوریه در میانمار قدرت را به دست گرفت و رئیس جمهور وین ماینت و مشاور دولتی آنگ سان سوچی را که بعداً به تقلب در انتخابات متهم شدند، بازداشت کرد.

شبه‌نظامیان طالبان در ماه اوت افغانستان را اشغال کردند، پایتخت آن، کابل را تصرف کردند و رئیس‌جمهور اشرف غنی را مجبور به فرار از کشور کردند. حمله گسترده این گروه اسلام گرا همزمان با آخرین مرحله خروج نیروهای غربی بود.