سازمان جاسوسی اسرائیل اعتراضات ضد نتانیاهو را تشویق کرد، اسناد فاش شد – رسانه – اخبار RT World

دولت اسرائیل می‌گوید ارزیابی‌های موجود در پرونده‌های پنتاگون “غم انگیز و بدون هیچ مبنایی” است.

اسناد افشا شده از پنتاگون فاش کرده است که سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، کارکنان خود و عموم مردم را تشویق کرد تا در تظاهرات گسترده علیه طرح اصلاحات قضایی پیشنهاد شده توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، شرکت کنند.

بر اساس گزارش‌های روز یکشنبه چندین رسانه از جمله واشنگتن پست و نیویورک تایمز، این ارزیابی در یک به‌روزرسانی اطلاعات مرکزی از اول مارس، که در میان مجموعه‌ای از اسناد حساس وزارت دفاع ایالات متحده که اخیراً در فضای مجازی منتشر شد، گنجانده شد.

که در “اوایل تا اواسط فوریه” فرماندهان ارشد سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل از مقامات موساد و شهروندان اسرائیلی برای اعتراض به اصلاحات قضایی پیشنهادی دولت جدید اسرائیل، از جمله چندین فراخوان صریح برای اقدامی که دولت اسرائیل را محکوم می‌کرد، دفاع کردند. ارزیابی خوانده شده، همانطور که توسط رسانه ها نقل شده است. در این یادداشت اسامی رهبران موساد که گفته می‌شود این تماس‌ها را انجام داده‌اند، یا جزئیات دیگری درج نشده است.

روز یکشنبه دفتر نتانیاهو از طرف موساد بیانیه ای منتشر کرد و این گزارش ها را رد کرد و این ارزیابی را به شدت محکوم کرد. “آزاردهنده و بدون هیچ پایه ای.”


پنتاگون در وحشت پس از افشای اطلاعات - WaPo

موساد و پرسنل ارشد خدمتگزار آن به هیچ وجه درگیر موضوع تظاهرات نبوده اند و به ارزش خدمت به دولتی که از زمان تأسیس موساد را هدایت کرده است، متعهد هستند. بیانیه خوانده شد

نیویورک تایمز در مقاله خود به نقل از یک مقام دفاعی ناشناس مدعی شد که دیوید بارنیا، رئیس موساد، به برخی از کارکنان ارشد آژانس اجازه شرکت در اعتراضات را داده است، اما فقط در مقام غیر رسمی.

ماه گذشته، صدها تن از کارمندان سابق موساد، از جمله پنج تن از روسای سابق موساد، بیانیه ای را امضا کردند که اصلاحات قضایی را محکوم کردند.

صدها هزار نفر از ژانویه پس از پیشنهاد نتانیاهو تغییرات قانونی که به پارلمان اجازه می‌دهد با اکثریت ساده احکام دادگاه عالی را لغو کند، به دولت قدرت بیشتری در انتصاب قضات بدهد و توانایی قضات را محدود کند، صدها هزار نفر در سراسر اسرائیل به خیابان‌ها آمده‌اند. دادگاه عالی برای بررسی قوانینی که به نظرش می رسد “بی دلیل.”

بیشتر بخوانید:
تظاهرات گسترده مردم در تل آویو

در اواخر ماه مارس، نخست‌وزیر، وزیر دفاع یوآو گالانت را به دلیل به چالش کشیدن علنی اصلاحات برکنار کرد. گالانت هشدار داد که شکافی که در جامعه ایجاد کرد، نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) را تحت تأثیر قرار داد و «خطر آشکار، فوری و ملموس برای امنیت کشور».

چند روز بعد، نتانیاهو تسلیم فشار شد و اصلاحات را به حالت تعلیق درآورد و گفت که چند هفته برای مذاکره با مخالفان لازم است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: