سازمان بهداشت جهانی هشدار داد: “شواهد Omicron به طور قابل توجهی سریعتر از دلتا پخش می شود.”

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد:

WHO به توسعه واکسن های نسل دوم و سوم به عنوان پرتو امید اشاره کرد.

ژنو:

رئیس سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز دوشنبه گفت: نوع Omicron ویروس کرونا سریعتر از نوع دلتا در حال گسترش است و باعث ایجاد عفونت در افرادی می شود که قبلاً واکسینه شده اند یا از بیماری کووید-19 بهبود یافته اند.

سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت، افزود: «غیرعاقلانه» است که از شواهد اولیه نتیجه بگیریم که Omicron یک نوع خفیف تر از نمونه های قبلی است.

سومیا سوامیناتان به خبرنگاران مستقر در ژنو گفت: «… با افزایش اعداد، همه سیستم های بهداشتی تحت فشار قرار خواهند گرفت.

او گفت که این نوع با موفقیت از برخی پاسخ‌های ایمنی اجتناب می‌کند، به این معنی که برنامه‌های تقویت‌کننده‌ای که در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود باید برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف‌تر هدف قرار گیرد.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در این نشست گفت: «اکنون شواهد ثابتی وجود دارد که نشان می‌دهد Omicron به طور قابل توجهی سریعتر از نوع دلتا در حال گسترش است.

تدروس گفت: «و این احتمال وجود دارد که افرادی که از کووید-19 واکسینه شده یا بهبود یافته اند، آلوده یا دوباره آلوده شوند.

اظهارات آنها بازتاب یافته های مطالعه امپریال کالج لندن بود که در آن هفته گذشته خطر عفونت مجدد بیش از پنج برابر بیشتر بود و هیچ نشانه ای از خفیف تر بودن آن نسبت به دلتا نشان نداده است.

با این حال، مقامات WHO گفتند که اشکال دیگر واکسیناسیون ایمنی ممکن است از عفونت و بیماری جلوگیری کند.

در حالی که دفاع آنتی بادی ناشی از برخی اقدامات تضعیف شده است، امید وجود دارد که سلول های T، ستون دوم یک پاسخ ایمنی، بتوانند با حمله به سلول های انسانی آلوده از بیماری های شدید جلوگیری کنند.

عبدی محمود، کارشناس سازمان بهداشت جهانی، افزود: «اگرچه شاهد کاهش در آنتی بادی‌های خنثی‌سازی هستیم، تقریباً تمام تجزیه و تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد که ایمنی با واسطه سلول T دست نخورده باقی می‌ماند، این چیزی است که ما واقعاً به آن نیاز داریم».

با این حال، سوامیناتان با تاکید بر اینکه چقدر اطلاعات کمی در مورد نحوه کنترل نوع جدیدی که ماه گذشته شناسایی شد، نیز گفت: “البته یک چالش وجود دارد، بسیاری از مونوکلونال ها با Omicron کار نمی کنند.”

او با اشاره به درمان‌هایی که آنتی‌بادی‌های طبیعی را در مبارزه با عفونت‌ها تقلید می‌کنند، جزئیاتی ارائه نکرد. برخی از سازندگان دارو نیز همین را پیشنهاد کرده اند.

پایان دادن به همه گیری

در کوتاه‌مدت، تدروس گفت که جشن‌های تعطیلات در بسیاری از مکان‌ها منجر به «افزایش موارد، سیستم‌های بهداشتی تحت فشار و مرگ و میر بیشتر» می‌شود و از مردم خواست تجمعات را به تعویق بیندازند.

او گفت: “یک رویداد لغو شده بهتر از یک زندگی لغو شده است.”

اما تیم WHO همچنین به دنیای خسته‌ای که با موج جدید مواجه است امیدوار بود که سال 2022 سال پایان این بیماری همه‌گیر است که در حال حاضر بیش از 5.6 میلیون نفر را در سراسر جهان کشته است.

به توسعه واکسن های نسل دوم و سوم و توسعه بیشتر درمان های ضد میکروبی و سایر نوآوری ها اشاره کرد.

مایک رایان، کارشناس ارشد اورژانس سازمان جهانی بهداشت، در این نشست گفت: (ما) امیدواریم که این بیماری را به یک بیماری نسبتاً خفیف تبدیل کنیم که به راحتی قابل پیشگیری است و به راحتی قابل درمان است.

اگر بتوانیم انتقال ویروس را به حداقل برسانیم، می‌توانیم به پاندمی پایان دهیم.»

با این حال تدروس همچنین گفت چین، جایی که ویروس SARS-CoV-2 برای اولین بار در پایان سال 2019 شناسایی شد، باید داده ها و اطلاعات مربوط به منشاء آن را برای کمک به واکنش در آینده ارائه دهد.

تدروس گفت: “ما باید ادامه دهیم تا زمانی که منشأ آن را بدانیم، باید بیشتر تلاش کنیم زیرا باید از آنچه این بار رخ داد درس بگیریم تا در آینده بهتر عمل کنیم.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)