زن 30 ساله ای که اچ آی وی ناپدید شده امیدی به درمان ایدز می دهد

زن 30 ساله ای که اچ آی وی ناپدید شده امیدی به درمان ایدز می دهد

تقریبا 80 میلیون نفر در سراسر جهان به HIV آلوده شده اند (نمایندگی)

محققان گفتند که تمام علائم HIV در زن جوانی که در سال 2013 به ویروس عامل ایدز مبتلا شده بود ناپدید شده است و این امیدواری را ایجاد می کند که او ممکن است یکی از معدود افرادی در سراسر جهان باشد که برای همیشه با این عفونت مبارزه کرده است.

این مادر 30 ساله که اصالتاً اهل شهر اسپرانزا در آرژانتین است، دارای ویژگی های بالینی یک “کنترل کننده نخبه” HIV است، به این معنی که عفونت او سال ها غیرقابل تشخیص است. محققان در مطالعه‌ای که قرار است در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شود، می‌گویند که حتی پس از قطع مصرف داروهای قوی برای درمان آن، که معمولاً اتفاق می‌افتد، این بیماری دوباره ظاهر نشد.

همچنین به نظر نمی‌رسد این ویروس در DNA او ادغام شده باشد، و چیزی را که به عنوان یک پروویروس شناخته می‌شود، ایجاد کرده است و آزمایش‌های گسترده نتوانسته آن را در هیچ کجا نشان دهد. آنها گفتند که ممکن است او چیزی را تجربه کرده باشد که به عنوان “درمان استریل کننده” شناخته می شود، به این معنی که او دیگر حامل یک نوع تکرار شونده از ویروس نیست.

بدون پاسخ

این که چگونه اتفاق افتاد یک راز است. حداقل دو بیمار دیگر HIV نیز بهبود یافته اند، اما هر دو تحت درمان گسترده ای برای سرطان خون قرار گرفتند که شامل پیوند سلول های بنیادی بود. محققان هیچ پاسخی در مورد چگونگی ریشه کن کردن ویروس توسط مادر جوان ارائه نکردند، اما وجود او نشان می دهد که این امکان وجود دارد.

محققان به سرپرستی خو یو در مؤسسه راگون بوستون می‌گویند: «ویروس علیرغم تجزیه و تحلیل تعداد زیادی سلول از خون و بافت‌ها در یک کنترل‌کننده نخبه شناسایی نشد، که نشان می‌دهد این بیمار ممکن است به طور طبیعی به یک درمان عقیم‌کننده عفونت HIV-1 دست یافته باشد». و ناتالیا لافر از موسسه تحقیقات زیست پزشکی در رتروویروس و ایدز در بوئنوس آیرس. “این مشاهدات این احتمال را افزایش می دهد که یک درمان عقیم کننده ممکن است یک نتیجه بسیار نادر اما احتمالی عفونت HIV-1 باشد.”

پزشکان برای چندین دهه تلاش ناموفقی برای ریشه کن کردن ویروس در بیماران داشته اند. در حالی که درمان‌های دارویی ترکیبی می‌توانند آن را سرکوب کنند، بنابراین دیگر قابل تشخیص نیست، اکثریت قریب به اتفاق بیماران هنوز مخزنی دارند که پس از توقف درمان دوباره فعال می‌شود. یافتن فرد دیگری که عاری از ویروس باشد، امید به راه‌های دیگر را برای از بین بردن مخزن و درمان افراد بیشتری افزایش می‌دهد.

شارون لوین، مدیر موسسه پیتر دوهرتی، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: ممکن است پاسخ ایمنی اولیه بیمار به HIV منجر به عفونت ناقص شود یا اینکه سیستم ایمنی بدن او به مرور زمان آن را بهتر تشخیص داده و از بین می برد و تنها بقایای HIV را پشت سر می گذارد. عفونت و ایمنی در دانشگاه ملبورن.

لوین در مصاحبه ای در روز چهارشنبه گفت: “مردم در مورد آن هیجان زده هستند، زیرا این یک راه دیگر برای درمان است.” شما در نهایت می توانید از شر ویروس دست نخورده خلاص شوید و تنها با این ردپاهای ویروس باقی خواهید ماند.

حدود 1 درصد از افراد قفقازی که مبتلا به HIV هستند کنترل عفونت را پیدا می کنند. لوین که در حال مطالعه جزئیات ژنتیکی درمان است، گفت: ممکن است یک زیرمجموعه درمان شود، به این معنی که آنها دیگر HIV دارای قابلیت تکثیر ندارند.

“بیمار برلین”

محققان گفتند این زن آرژانتینی که شریک زندگی اش در جولای 2017 بر اثر ایدز درگذشت، شبیه “بیمار برلینی” است. آن مرد، تیموتی براون، تقریباً 15 سال پیش پس از انجام پیوند سلول های بنیادی برای درمان لوسمی میلوئید حاد، یک درمان عقیم کننده احتمالی HIV را توسعه داد.

از آغاز همه گیری ایدز، تقریبا 80 میلیون نفر به اچ آی وی مبتلا شده اند و 36.3 میلیون نفر بر اثر عوارض بیماری ویروسی جان خود را از دست داده اند. در سال 2020، حدود 37.7 میلیون نفر در سراسر جهان با HIV زندگی می کردند.

پیشرفت در مبارزه با ایدز در دو دهه گذشته الهام بخش کشورهای عضو سازمان ملل متحد برای پایان دادن به این بیماری همه گیر تا سال 2030 بوده است. تعداد افراد تازه آلوده به HIV در سال 2020 از 3 میلیون نفر در سال 1997 به 1.5 میلیون نفر در سراسر جهان کاهش یافت.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)