“زمستان نامطمئن” در اروپا به عنوان موارد ثبت شده Covid باعث گسترش سریع تقویت کننده می شود

اسلواکی، جمهوری چک، هلند و مجارستان همگی بالاترین موارد جدید ابتلا به کووید را گزارش کردند (پرونده)

بروکسل/پراگ:

عفونت‌های ویروس کرونا روز چهارشنبه در بخش‌هایی از اروپا رکوردها را شکست، و این قاره بار دیگر کانون یک بیماری همه‌گیر شد که باعث محدودیت‌های جدیدی در رفت و آمد شد و شاهد آن بودیم که کارشناسان بهداشت برای گسترش استفاده از واکسیناسیون تقویت‌کننده تلاش می‌کنند.

اسلواکی، جمهوری چک، هلند و مجارستان همگی بالاترین میزان آلودگی‌های روزانه را گزارش کردند زیرا زمستان اروپا را فرا گرفته و مردم در آستانه کریسمس در خانه‌های سرپوشیده جمع می‌شوند و بستر مناسبی برای رشد کووید-19 فراهم می‌کنند.

موارد جدید در هفته گذشته در قاره آمریکا، بیشتر در آمریکای شمالی، 23 درصد افزایش یافته است، که نشانه آن است که ممکن است منطقه نیز با افزایش مجدد عفونت ها مواجه شود.

این بیماری در دو سالی که برای اولین بار در مرکز چین شناسایی شد، جهان را فراگرفته و بیش از 258 میلیون نفر را مبتلا کرده و 5.4 میلیون نفر را کشته است.

مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری (ECDC)، آژانس بهداشت عمومی اتحادیه اروپا، تقویت‌کننده واکسن را برای همه بزرگسالان، با اولویت برای افراد بالای 40 سال توصیه کرد، در تغییری عمده نسبت به دستورالعمل قبلی خود که پیشنهاد می‌کرد دوز اضافی باید برای افراد مسن در نظر گرفته شود. افراد ضعیف و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

ECDC روز چهارشنبه گفت: «شواهد موجود از اسرائیل و بریتانیا نشان می‌دهد که حفاظت در برابر عفونت و بیماری‌های شدید پس از دوز تقویت‌کننده در تمام گروه‌های سنی در کوتاه‌مدت افزایش قابل‌توجهی دارد.»

بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا از قبل شروع به دادن دوزهای تقویت کننده کرده اند، اما از معیارهای متفاوتی برای اولویت بندی آنها و فواصل مختلف بین اولین تزریق ها و تقویت کننده ها استفاده می کنند.

آندریا آمون، رئیس ECDC گفت که تقویت کننده ها محافظت در برابر عفونت ناشی از کاهش ایمنی را افزایش می دهند و “به طور بالقوه می توانند انتقال را در جمعیت کاهش دهند و از بستری شدن و مرگ بیشتر در بیمارستان جلوگیری کنند.”

وی به کشورهایی که سطح واکسیناسیون پایینی دارند توصیه کرد که به گسترش واکسیناسیون سرعت ببخشند و در مورد خطرات بالای افزایش بیشتر مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان در اروپا در دسامبر و ژانویه در صورت عدم اجرای اقدامات توصیه شده هشدار داد.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، با اذعان به اینکه اروپا دوباره در کانون همه‌گیری قرار دارد، نسبت به «احساس کاذب امنیت» در مورد محافظت ارائه شده توسط واکسن‌ها هشدار داد.

او به خبرنگاران گفت: “هیچ کشوری از جنگل خارج نیست.” وی افزود که امیدوار است بتوان در نشست وزیران سازمان تجارت جهانی در هفته آینده اجماع برای معافیت IP برای واکسن های همه گیر بدست آورد.

مقامات دولتی و بهداشتی گفتند که سوئد به تدریج شروع به استفاده از داروهای تقویت کننده برای همه بزرگسالان خواهد کرد. واکسن های تقویت کننده واکسن mRNA به افراد 65 ساله یا بالاتر ارائه شده است تا در نهایت واکسن ها را به سایر گروه ها نیز گسترش دهند.

لنا هالنگرن وزیر بهداشت در یک کنفرانس خبری گفت: «ما با زمستانی نامطمئن روبرو هستیم. “شما می توانید با ماندن در خانه اگر بیمار هستید یا با دریافت واکسن اگر قبلاً واکسینه نشده اید، و در صورت پیشنهاد واکسن تقویت کننده خود کمک کنید.”

اسلواکی روز چهارشنبه بالاترین افزایش روزانه موارد ابتلا را گزارش کرد، زمانی که دولت یک قرنطینه دو هفته‌ای را برای مهار سریع‌ترین افزایش آلودگی در جهان تصویب کرد.

رستوران‌ها و مغازه‌های غیرضروری بسته می‌شوند و رفت و آمد به سفرهایی برای خرید ضروری، محل کار، مدرسه یا بازدیدهای پزشکی محدود می‌شود.

ادوارد هگر نخست وزیر گفت: «وضعیت جدی است، ما به اینجا رسیدیم زیرا اقدامات (موجود) رعایت نشد.

رزرو واکسیناسیون

کشور همسایه اتریش در حال حاضر این هفته را برای حداقل 10 روز تعطیل کرده است و اولین کشوری است که مجدداً چنین محدودیت هایی را اعمال می کند. همچنین این امر مستلزم واکسینه شدن کل جمعیت از 1 فوریه است که باعث خشم بسیاری در کشوری می شود که در آن تردیدها در مورد محدودیت های دولتی در مورد آزادی های فردی زیاد است.

جمهوری چک بیشترین افزایش روزانه عفونت را گزارش کرد و موارد ابتلا برای اولین بار از 25000 فراتر رفت. دولت به دنبال ایجاد واکسن های اجباری برای افراد بالای 60 سال و برخی از مشاغل مانند کارکنان مراقبت های بهداشتی است.

نخست وزیر آندری بابیس روز چهارشنبه گفت کابینه درباره اقدامات بیشتر روز جمعه بحث خواهد کرد.

هلند بیش از 23700 مورد ابتلا به ویروس کرونا را در 24 ساعت ثبت کرد که بالاترین رقم از زمان شروع همه‌گیری است و دولت تدابیر جدیدی را در روز جمعه اعلام خواهد کرد.

مجارستان رکورد ۱۲ هزار و ۶۳۷ مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در روز را گزارش کرد.

دولت نخست وزیر ویکتور اوربان که از ترس خفه کردن اقتصاد با قرنطینه های بیشتر مخالف است، این هفته کمپین واکسیناسیون را راه اندازی کرد و بدون ثبت نام قبلی واکسیناسیون ارائه کرد.

مقامات روسیه، که در آن مرگ و میر روزانه مرتبط با ویروس کرونا به بالاترین حد خود نزدیک است، گفتند که در حال جست و جوی شبکه های اجتماعی و وب سایت های رسانه ای برای یافتن افرادی هستند که ادعاهای نادرستی در مورد خطرات واکسیناسیون منتشر می کنند.

فرانسه اقدامات جدید کووید-19 را در روز پنجشنبه اعلام خواهد کرد، در حالی که ایتالیا محدودیت‌هایی را برای افرادی که واکسینه نشده‌اند تشدید می‌کند و با محدودیت‌های جدیدی که از 6 دسامبر اعمال می‌شود، از رفتن به سینما، رستوران و رویدادهای ورزشی جلوگیری می‌کند.

پرتغال، یکی از واکسینه‌ترین کشورهای جهان، تا پایان ژانویه به یک چهارم جمعیت خود واکسن‌های تقویتی خواهد داد. موارد در آنجا به بالاترین حد روزانه چهار ماهه در چهارشنبه رسید.

با این حال، مرگ و میر بسیار کمتر از سطح ژانویه باقی مانده است و میزان عفونت بسیار کمتر از بسیاری از کشورهای اروپای غربی است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)