“زمان خداحافظی” با ولیعهد بریتانیا – وزیر جامائیکا – اخبار RT World

مارلن مالاهو فورته، وزیر حقوقی این کشور گفته است که مستعمره سابق نیز به دنبال غرامت از سلطنت خواهد بود.

مارلین مالاهو فورته، وزیر حقوقی و قانون اساسی جامائیکا روز پنجشنبه به اسکای نیوز گفت، دولت جامائیکا ماه آینده لایحه ای برای قطع روابط این کشور با سلطنت بریتانیا ارائه خواهد کرد که احتمالاً تا سال 2024 پادشاه چارلز را از ریاست دولت برکنار می کند.

“در حالی که بریتانیا تاجگذاری پادشاه را جشن می گیرد، این برای انگلستان است.” مالاهو فورته به اسکای گفت. جامائیکا به دنبال نوشتن یک قانون اساسی جدید است که روابط خود را با پادشاه به عنوان رئیس دولت ما قطع خواهد کرد.

“دولت من می گوید که ما باید این کار را انجام دهیم.” او ادامه داد و افزود که برای جامائیکایی‌ها اینطور است “زمان خداحافظی” به تاج بریتانیا

مالاهو فورته توضیح داد که دولت او تاجگذاری پادشاه چارلز سوم را در این آخر هفته با ارائه لایحه ای در ماه آینده با هدف تبدیل جامائیکا به جمهوری دنبال خواهد کرد. تصویب چنین لایحه ای حدود 9 ماه طول می کشد و پس از آن یک همه پرسی به مردم جامائیکا در مورد جدایی از بریتانیا می دهد.


تقریبا نیمی از کشورهای مشترک المنافع بریتانیا می خواهند سلطنت را کنار بگذارند - نظرسنجی

پیش از تاجگذاری چارلز، یک نظرسنجی اخیر نشان داد که اکثریت تقریباً نیمی از کشورهای مشترک المنافع بریتانیا – از جمله جامائیکا – در صورت فرصت به جمهوری شدن رای خواهند داد.

جامائیکا از سال 1655 مستعمره بریتانیا بود و در سال 1962 به جامائیکا استقلال اعطا شد. رهبران سیاسی جامائیکا در آن زمان جمهوری خواهی را به نفع تبدیل شدن به قلمرو مشترک المنافع با ملکه الیزابت دوم به عنوان رئیس دولت رد کردند. دولت های جامائیکا متوالی قول داده اند که پادشاه را با یک رئیس جمهور جایگزین کنند، اما همه یا توسط مخالفان طرفدار کشورهای مشترک المنافع شکست خورده اند یا قبل از عمل به وعده خود، سمت خود را ترک کرده اند.

اگرچه اکثر جامائیکایی ها اکنون طرفدار جمهوری خواهی هستند، اما بسیاری از آنها “محبت گرمی داشت و با ملکه الیزابت دوم یکی بود.” مالاهو فورته به اسکای گفت. اما آنها با شاه چارلز همذات پنداری نمی کنند. او به همان اندازه که برای ما بیگانه است. ساده و ساده است. برخی دیگر، سلطنت را منبع ثبات می دانند، برخی از ساکنان مسن کینگستون به پخش کننده بریتانیایی می گویند که مردم جامائیکا اینطور نیستند. “آماده” تا بر خود حکومت کنند

از لحاظ تاریخی، حکومت بریتانیا نظمی را به جزیره داد. جامائیکا در آستانه استقلال خود، نرخ قتل 3.9 در هر 100000 نفر را داشت که یکی از پایین ترین نرخ ها در جهان است. در سال 2022، نرخ قتل 43.8 در هر 100000 نفر بود که دومین میزان در جهان است.

بیشتر بخوانید:
روزنامه بریتانیایی برای پیوندهای برده داری عذرخواهی کرد

بریتانیا همچنین حدود 600000 برده آفریقایی را به جامائیکا منتقل کرد و زمین داران بریتانیایی از مزارع این جزیره سود جستند. مالاهو فورته گفت جمهوری خواهی، “درباره خداحافظی ما با شکلی از حکومت است که با گذشته دردناک استعمار و تجارت برده در اقیانوس اطلس مرتبط است.”

در حالی که شاهزاده ویلیام بریتانیا سال گذشته به آن اذعان کرد “بردگی نفرت انگیز بود” مالاهو فورته بیشتر از سلطنت می خواهد. “هیچ چیزی جز یک عذرخواهی کامل، به علاوه اقدامات مشخص برای ترمیم اشتباه، کافی نخواهد بود.” او گفت و افزود که غرامت این چیزی است که مردم جامائیکا می خواهند و این کاری است که دولت انجام خواهد داد.»

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: