زلنسکی اوکراین امروز در کنگره مکزیک سخنرانی می کند: گزارش

زلنسکی اوکراین امروز در کنگره مکزیک سخنرانی خواهد کرد: منابع

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین قرار است روز پنجشنبه در کنگره مکزیک سخنرانی کند.

کیف:

به گفته دو نفر مطلع، رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، قرار است روز پنجشنبه در کنگره مکزیک از طریق ویدئو سخنرانی کند، زیرا او به دنبال حمایت در جنگ جاری کشورش با روسیه است.

دولت مکزیک گفته است که می‌خواهد در درگیری‌ها بی‌طرف بماند و برخی از حامیان اوکراین از آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور چپ‌گرای این کشور به دلیل مخالفت با ارسال تسلیحات اروپایی به کیف انتقاد کرده‌اند.

با این حال، مکزیک در کنار ایالات متحده و دیگر قدرت های غربی به تعدادی از قطعنامه های مهم سازمان ملل رای داده است.

این منابع گفتند که این سخنرانی قرار بود حوالی ظهر پنجشنبه برگزار شود.

به گفته این منابع، سخنرانی زلنسکی در مجلس سفلی کنگره به دعوت گروه دوستی مکزیک و اوکراین در کنگره انجام شد. گروه‌های مشابه دیگری نیز در کنگره مکزیک وجود دارند، از جمله گروهی برای روسیه.

سفارت اوکراین در مکزیک بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

رئیس‌جمهور آلمان و سفیر ایالات متحده در مکزیک از جمله متحدان دیپلماتیکی بوده‌اند که تلاش کرده‌اند دولت مکزیک را متقاعد کنند تا در کنار اوکراین علیه روسیه قرار گیرد.

تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی در مکزیک در مورد جنگ در اوکراین منجر به اختلافات قابل توجهی در کنگره شده است.

سال گذشته، سفیر روسیه در مکزیک به قانونگذاران مکزیکی گفت که مکزیک هرگز از «عمو سام» دستور نمی‌گیرد و همین امر باعث شد که سفیر آمریکا از مکزیک بخواهد از اوکراین حمایت کند.

لوپز اوبرادور سال گذشته طرحی را برای توقف جنگ در اوکراین پیشنهاد کرد، اگرچه مقامات اوکراینی با این استدلال مخالف بودند که برای روسیه سودمند است.

مارسلو ابرارد، وزیر امور خارجه مکزیک به طور جداگانه با همتایان روسی و اوکراینی خود برای بحث در مورد طرح صلح در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر دیدار کرد. هیچ چیزی از این طرح تا کنون حاصل نشده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم اکنون در یک سفر به آمریکای لاتین است و از برزیل، ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا بازدید می کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)