ریچارد شارپ، رئیس بی‌بی‌سی، استعفای خود را به دلیل وام به بوریس جانسون اعلام کرد

رئیس بی‌بی‌سی به دلیل وام به بوریس جانسون استعفا داد

ریچارد شارپ، رئیس بی‌بی‌سی استعفای خود را اعلام کرد.

لندن، انگلستان:

رئیس بی‌بی‌سی روز جمعه استعفای خود را پس از مشارکت در اعطای وام به بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، اعلام کرد که پرسش‌هایی را در مورد بی‌طرفی ستایش‌شده این تلویزیون ایجاد کرد.

دولت محافظه‌کار بریتانیا مدت‌هاست که متهم به تلاش برای سرکوب بی‌بی‌سی است که بودجه عمومی آن تامین می‌شود و انتصاب ریچارد شارپ – یکی از اهداکنندگان ثروتمند گذشته به حزب – در آن زمان توسط احزاب مخالف محکوم شد.

انتصاب رئیس بی بی سی در هدیه دولت نهفته است. تنها بعداً مشخص شد که شارپ به عنوان واسطه برای تسهیل وام 800000 (1 میلیون دلاری) جانسون عمل کرده است.

شارپ – که سابقاً رئیس جانشین جانسون ریشی سوناک در بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس بود – هر گونه تخلفی را رد کرد اما گفت که برای جلوگیری از تبدیل شدن به “حواس پرتی از کار خوب شرکت” کناره گیری می کند.

با این حال، روابط نزدیک شارپ در گذشته با محافظه‌کاران قبلاً به عنوان یک جنجال منحرف کننده هم برای تلویزیون و هم برای دولت عمل کرده بود.

ماه گذشته، زمانی که بی‌بی‌سی، گری لینه‌کر، ستاره سابق انگلیس را از برنامه‌های برجسته فوتبال خود محروم کرد، این روابط با عصبانیت توسط منتقدان مطرح شد.

لاینکر در توییتر، دولت سوناک را به استفاده از لفاظی های دوران نازی در ترویج سیاست های تندرو مهاجرت خود متهم کرده بود.

پس از اینکه سایر مجریان از کار کردن خودداری کردند، لاینکر با عجله توسط هیئت مدیره تحت رهبری شارپ بازگردانده شد و برنامه ورزشی بی بی سی در تلویزیون و رادیو را دچار هرج و مرج کرد.

وزیر فرهنگ، لوسی فریزر، از خدمات شارپ تشکر کرد، زیرا دولت پس از خروج وی در پایان ژوئن، جستجوی ظریف را برای یافتن جانشین یکی از برجسته‌ترین نقش‌های بریتانیا آغاز کرد.

بعد از اینکه دومینیک راب جمعه گذشته اخراج شد، سوناک مجبور شد معاون جدید نخست‌وزیر خود را پیدا کند، پس از اینکه تحقیقات دیگری او را به اتهام قلدری به کارمندان دولت مجرم دانست.

لاینکر بار دیگر به این بحث پرداخت که دولت نباید رئیس بی بی سی را انتخاب کند. او در توییتی نوشت: «نه الان، نه هرگز.

اما سوناک از رد احتمال انتصاب سیاسی دیگر خودداری کرد و به خبرنگاران گفت که روند استخدام را “پیش داوری” نخواهد کرد.

– “اتاق رختکن را گم کردم” –

رهبر اپوزیسیون لیبرال دموکرات، اد دیوی گفت که بی بی سی توسط محافظه کاران “از میان گل و لای کشیده می شود”.

او در آستانه انتخابات محلی بریتانیا در پنجشنبه آینده گفت: “هر چیزی که سیاستمداران محافظه کار دست می زنند به یک آشفتگی تبدیل می شود. آنها برای اداره کشور بزرگ ما مناسب نیستند.”

بوریس جانسون در وهله اول نباید به بوریس جانسون اجازه می داد تا ریچارد شارپ را منصوب کند و بدتر از آن این بود که ریشی سوناک با اخراج او رهبری خود را نشان نداد.

تحقیقات یک وکیل ارشد نشان داد که شارپ “در افشای تضاد منافع احتمالی” برای کمیته ای از نمایندگان مجلس که در حال بررسی انتصاب او توسط جانسون در اوایل سال 2021 بودند، شکست خورد.

آدام هپینستال، وکیل دادگستری دریافت: «خطر این تصور وجود دارد که آقای شارپ برای انتصاب به این دلیل توصیه شده است که به… نخست وزیر سابق در یک موضوع مالی خصوصی کمک کرده است».

در ماه فوریه، همان کمیته متشکل از نمایندگان مجلس، شارپ را به دلیل افشا نکردن دخالت خود در این وام به “اشتباهات قابل توجه در قضاوت” متهم کرد.

در حالی که شارپ برای شغل بی‌بی‌سی در نظر گرفته می‌شد، در اواخر سال 2020 جانسون را با پسرعموی دور نخست‌وزیر در تماس قرار داد که این تسهیلات اعتباری را به او اعطا کرد.

شارپ انکار کرده است که به‌عنوان یک سرمایه‌گذار برای کمک به جانسون پول نقد دریافت کرده است، اما پس از ارائه گزارش خود به دولت سوناک توسط هپینستال، استعفای خود را به شدت اعلام کرد.

او به نقض قوانین تضاد منافع برای مقامات ارشد بریتانیا اذعان کرد، اما گفت که انتصاب او در بی‌بی‌سی «سهواً و بی‌اهمیت» بوده است.

وی در بیانیه ای گفت: با این وجود، من تصمیم گرفته ام که اولویت دادن به منافع بی بی سی درست است.

میشل استانیستریت، دبیر کل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران، به شارپ دستور داد تا از شرش خلاص شود.

او گفت: “او اتاق رختکن را از دست داده بود، احترام شخصیت های ارشد صنعت پخش را از دست داده بود و اعتبار بی بی سی را خدشه دار کرده بود.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)