رژیم غذایی ضعیف مرتبط با 14 میلیون مورد دیابت نوع 2 در سطح جهان: مطالعه

رژیم غذایی ضعیف مرتبط با 14 میلیون مورد دیابت نوع 2 در سطح جهان: مطالعه

رژیم غذایی نامناسب به بیش از 14.1 میلیون مورد دیابت نوع 2 در سال 2018 در سراسر جهان کمک کرده است (نمایندگی)

دهلی نو:

بر اساس یک مطالعه، رژیم غذایی نامناسب منجر به بیش از 14.1 میلیون مورد دیابت نوع 2 در سال 2018 شد که نشان دهنده بیش از 70 درصد تشخیص های جدید در سراسر جهان است.

به گفته محققان، از 30 کشور پرجمعیت مورد مطالعه، هند، نیجریه و اتیوپی کمترین مورد دیابت نوع 2 مربوط به تغذیه ناسالم را داشتند.

این تحلیل که در ژورنال Nature Medicine منتشر شده است، داده‌های سال‌های 1990 و 2018 را مورد بررسی قرار می‌دهد و بینش ارزشمندی را ارائه می‌کند که فاکتورهای رژیم غذایی باعث ایجاد بار دیابت نوع 2 در منطقه جهان می‌شوند.

محققان دریافتند که از 11 عامل رژیم غذایی در نظر گرفته شده، سه عامل نقش بزرگی در افزایش بروز جهانی دیابت نوع 2 داشتند: مصرف ناکافی غلات کامل، بیش از حد برنج و گندم تصفیه شده، و مصرف بیش از حد گوشت فرآوری شده.

به گفته آنها، عواملی مانند نوشیدن بیش از حد آب میوه و مصرف نکردن سبزیجات، آجیل یا دانه های غیر نشاسته ای به اندازه کافی، تأثیر کمتری بر موارد جدید این بیماری دارد.

داریوش مظفریان، نویسنده ارشد این مطالعه، از دانشگاه تافتس در ایالات متحده، گفت: “مطالعه ما نشان می دهد که کیفیت پایین کربوهیدرات عامل اصلی دیابت نوع 2 منتسب به رژیم غذایی در سطح جهان است و با تغییرات مهم در کشور و در طول زمان.” مظفریان گفت: این یافته‌های جدید زمینه‌های حیاتی را برای تمرکز ملی و جهانی برای بهبود تغذیه و کاهش بار مخرب دیابت نشان می‌دهد.

دیابت نوع 2 با مقاومت سلول های بدن در برابر انسولین مشخص می شود، هورمونی که توسط پانکراس ایجاد می شود و میزان گلوکز در جریان خون را در هر لحظه کنترل می کند.

از 184 کشوری که در این مطالعه شرکت کردند، همه شاهد افزایش موارد دیابت نوع 2 بین سال‌های 1990 تا 2018 بودند که نشان‌دهنده بار فزاینده‌ای بر افراد، خانواده‌ها و سیستم‌های مراقبت بهداشتی است.

تیم تحقیقاتی مدل خود را بر اساس اطلاعات پایگاه داده جهانی رژیم غذایی، همراه با جمعیت شناسی جمعیت از منابع متعدد، تخمین های جهانی ابتلا به دیابت نوع 2، و داده هایی در مورد چگونگی تأثیر انتخاب غذا بر افراد مبتلا به چاقی و دیابت نوع 2 از مقالات متعدد منتشر شده، استوار کرد.

تجزیه و تحلیل نشان داد که رژیم غذایی نامناسب باعث نسبت بیشتری از کل بروز دیابت نوع 2 در مردان در مقایسه با زنان، در افراد جوانتر در مقابل افراد مسن تر، و در شهرنشینان در مقایسه با ساکنان روستایی در سطح جهانی است.

به گفته محققان، از نظر منطقه ای، اروپای مرکزی و شرقی و آسیای مرکزی – به ویژه در لهستان و روسیه، که رژیم های غذایی غنی از گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده و سیب زمینی هستند- بیشترین تعداد موارد دیابت نوع 2 مرتبط با رژیم غذایی را داشتند. بروز همچنین در آمریکای لاتین و دریای کارائیب، به ویژه در کلمبیا و مکزیک بالا بود، که به دلیل مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین، گوشت فرآوری شده و مصرف کم غلات کامل بود.

مناطقی که رژیم غذایی تأثیر کمتری بر موارد دیابت نوع 2 داشت شامل آسیای جنوبی و آفریقای جنوبی بود – اگرچه بیشترین افزایش در دیابت نوع 2 به دلیل رژیم غذایی نامناسب بین سال‌های 1990 تا 2018 در جنوب صحرای آفریقا مشاهده شد.

مگان اوهرن، نویسنده اول این مطالعه، که این تحقیق را انجام داده است، گفت: «دیابت نوع 2 که کنترل نشده و تنها پیش‌بینی می‌شود افزایش یابد، بر سلامت جمعیت، بهره‌وری اقتصادی، ظرفیت سیستم مراقبت‌های بهداشتی و ایجاد نابرابری‌های بهداشتی در سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت.» دکتری کاندیدای دانشکده علوم و سیاست تغذیه فریدمن در دانشگاه تافتس.

اوهرن افزود: «این یافته‌ها می‌توانند به اطلاع‌رسانی اولویت‌های تغذیه‌ای برای پزشکان، سیاست‌گذاران و بازیگران بخش خصوصی کمک کنند، زیرا آنها انتخاب‌های غذایی سالم‌تری را برای مقابله با این همه‌گیری جهانی تشویق می‌کنند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)