رپر تایلندی Dechathorn “Hockhacker” Bamrungmuang پس از اخطار هک ایالت اپل منتشر شد.

رپر تایلندی پس از اخطار هک ایالتی اپل به صدا درآمد

Dechathorn Bamrungmuang گفت که از تلاش هک “متحیر” شده است.

بانکوک:

یک خواننده رپ تایلندی روز پنجشنبه پس از دریافت پیام‌هایی از اپل مبنی بر اینکه هکرهای تحت حمایت دولتی ممکن است گوشی‌های آنها را هدف قرار دهند، دریافت کردند که ساکت نشود.

غول فناوری ایالات متحده به فعالان تایلندی هشدار داد که در صورت موفقیت، هکرها می توانند از راه دور به داده های آنها و حتی دوربین و میکروفون آیفون خود دسترسی داشته باشند.

این هشدارها در حالی منتشر شد که اپل از NSO Group، سازنده نرم افزارهای جاسوسی اسرائیلی که در مرکز رسوایی جاسوسی پگاسوس قرار داشت، شکایت کرد و به دنبال جلوگیری از هدف قرار دادن آیفون های آن بود.

Dechathorn “Hockhacker” Bamrungmuang، از گروه Rap Against Dictatorship، اواخر چهارشنبه یک صفحه نمایش پیام را در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد.

در این پیام هشدار داده شده است: «اپل بر این باور است که شما توسط مهاجمان تحت حمایت دولتی که سعی دارند از راه دور آیفون مرتبط با Apple ID شما را به خطر بیاندازند، هدف قرار می گیرید.

این مهاجمان احتمالاً شما را به‌دلیل اینکه چه کسی هستید یا کاری که انجام می‌دهید هدف قرار می‌دهند.»

دچاتورن که قبلا به اتهام فتنه گری دستگیر شده بود اما بعدا آزاد شد، گفت که از تلاش هکری “متحیر” شده است.

دچاتورن به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما (رپ علیه دیکتاتوری) احتمالاً آهنگی در این باره خواهیم نوشت.

من فکر می کنم که دولت به این موضوع بسنده نخواهد کرد.»

رپ علیه دیکتاتوری نقش برجسته‌ای در تظاهرات جوانانی که سال گذشته بانکوک را تکان داد، ایفا کرد و خواستار استعفای نخست‌وزیر پرایوت چان او چا، که در کودتای 2014 به قدرت رسید، شد.

Anucha Burapachaisri، معاون دبیرکل نخست‌وزیر، در پاسخ به سوالی درباره پیام‌های اپل، گفت: «اگر معتبر باشد، وزارت اقتصاد و جامعه دیجیتال این موضوع را بررسی خواهد کرد».

نویسنده Sarinee Achavanuntakul، دانشمند علوم سیاسی دانشگاه Thammasat Prajak Kongkirati، فیلمساز Elia Fofi، و Yingcheep Atchanont که برای یک شرکت حقوقی حقوق بشر کار می کند، همه هشدارهای مشابهی را در صفحات رسانه های اجتماعی خود به اشتراک گذاشتند.

گمان می رود که هدف ششم یک وکیل حقوق بشر باشد، در حالی که رسانه های محلی گزارش دادند که دو فعال و دانشگاهی دیگر تحت تأثیر قرار گرفته اند.

ترس از هک “بدون کلیک”.

Sarinee نوشته است که این هک از یک آسیب پذیری سیستم برای جاسازی “جاسوس افزار در خود آیفون بدون اطلاع مالک” سوء استفاده کرده است، وحشتناک است.

هشدارهای ارسال شده توسط فعالان واقعی به نظر می رسید، اما AFP با اپل تماس گرفت تا این موضوع را تایید کند.

هنوز مشخص نیست که آیا هشدارهای تایلندی با رسوایی پگاسوس مرتبط است یا خیر، اما روز سه شنبه اپل اعلام کرد که به کاربرانی که فکر می کنند هدف قرار گرفته اند اطلاع می دهد.

جاسوس‌افزار Pegasus اساساً تلفن‌های هوشمند را به دستگاه‌های جاسوسی جیبی تبدیل می‌کند و به هکر اجازه می‌دهد پیام‌ها و عکس‌های هدف را ببیند، مکان آن‌ها را ردیابی کند و دوربین خود را بدون اینکه آنها بدانند روشن کند.

نگرانی‌های جدیدی در سپتامبر مطرح شد، زمانی که اپل اصلاحی را برای یک ضعف منتشر کرد که به نرم‌افزار جاسوسی NSO اجازه می‌داد دستگاه‌ها را بدون کلیک کردن کاربران بر روی پیام یا پیوند مخرب آلوده کند.

حمله موسوم به “صفر کلیک” می تواند به طور بی سر و صدا دستگاه مورد نظر را خراب کند و توسط محققان در Citizen Lab، یک سازمان ناظر امنیت سایبری در کانادا شناسایی شد.

گروه های حقوق بشر مدت هاست که از دولت تایلند به دلیل ساکت کردن، آزار و اذیت و دستگیری منتقدان انتقاد کرده اند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)