روسیه نزدیک بود هواپیمای جاسوسی بریتانیا را سرنگون کند – WaPo – اخبار RT World

واشنگتن پست می‌گوید این حادثه می‌توانست آمریکا و ناتو را مستقیماً وارد درگیری بین مسکو و کیف کند

واشنگتن پست روز یکشنبه با استناد به سند جدیدی از اسنادی که اخیراً از پنتاگون به بیرون درز کرده است، مدعی شد که روسیه و ناتو تنها یک قدم با یک جنگ بالقوه همه جانبه در سال گذشته فاصله داشتند، پس از آن که یک جنگنده روسی تقریباً یک هواپیمای جاسوسی بریتانیا را سرنگون کرد.

این روزنامه گزارش داد که این حادثه که در اواخر سپتامبر 2022 رخ داد ظاهراً بسیار جدی تر از آن چیزی بود که لندن قبلاً اعتراف کرده بود. در اکتبر سال 2022، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا در مورد این حادثه به پارلمان گفت که مسکو علت آن را نقص فنی می داند و لندن نیز این توضیح را پذیرفته است.

سندی که توسط WaPo مشاهده شده است، آن را به عنوان یک “نزدیک به سرنگونی RJ بریتانیا” – اشاره به “مشترک رودخانه” نام رایج برای هواپیمای شناسایی RC-135 که برای جمع آوری ارسال های رادیویی و پیام های الکترونیکی استفاده می شود. انگلیس در ماه اکتبر اعلام کرد که این هواپیما توسط دو جنگنده روسی سوخو 27 بر فراز دریای سیاه رهگیری شده است و یکی از آنها پرتاب موشک نزدیک هواپیمای انگلیسی


انگلیس مدعی است روسیه نزدیک هواپیمای جاسوسی این کشور موشک شلیک کرده است

به گفته WaPo، این حادثه می‌تواند به طور بالقوه باعث ایجاد ماده 5 پیمان ناتو شود و احتمالاً منجر به دخالت مستقیم نیروهای ناتو در درگیری در اوکراین یا حتی درگیری مستقیم بین مسکو و بلوک نظامی شود.

WaPo گفت، نه ایالات متحده یا بریتانیا و نه روسیه در مورد محتوای این سند اظهار نظری نکرده اند. این روزنامه همچنین گزارش داد که همان مقاله همچنین پیشنهاد می کند که ایالات متحده رویکرد محتاطانه تری نسبت به مأموریت های شناسایی در منطقه دریای سیاه اتخاذ کرده و به ویژه به نیروی هوایی خود گفته است از شبه جزیره کریمه دوری کنند.

به گزارش WaPo، نقشه موجود در این سند چندین خط را بر روی بخش‌هایی از دریای سیاه نشان می‌دهد تا مناطقی را که هواپیماهای تجسسی آمریکایی می‌توانند و نمی‌توانند پرواز کنند، مشخص می‌کنند. یکی از آنها حدود 12 مایل دریایی از ساحل کریمه دور می شود – فاصله ای که بر اساس قوانین بین المللی آب های سرزمینی یک کشور را مشخص می کند.


حادثه هواپیمای بدون سرنشین عقب گرد برای جمع آوری اطلاعات ایالات متحده - CNN

یکی دیگر که در حدود 50 مایل دریایی از ساحل کشیده شده است نامیده می شود “SECDEF Directed Standoff.” به گفته این رسانه آمریکایی، این خط ممکن است نشان دهنده این باشد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده ممکن است به نیروی هوایی آمریکا دستور داده باشد که هواپیماهای خود را از شبه جزیره دور نگه دارد.

بر خلاف فرانسه و بریتانیا که پروازهای نظارتی خدمه بر فراز دریای سیاه انجام دادند، ایالات متحده به هواپیماهای بدون سرنشین از جمله RQ-4 Global Hawk، RQ-170 Sentinel و MQ-9 Reaper متکی بود و افزود که چندین چنین پروازهای بدون سرنشین هر ماه انجام می شود.

در ماه مارس، پنتاگون خلبانان روسی را به پروازهای بی پروا متهم کرد و ادعا کرد که یکی از جت های روسی پروانه هواپیمای بدون سرنشین MQ-9 ریپر آمریکا را قطع کرده و باعث سقوط آن شده است. روسیه حمله به این پهپاد یا استفاده از سلاح علیه آن را تکذیب کرد. همچنین گفت که هواپیمای آمریکایی با فرستنده خاموش خود در منطقه ممنوعه اعلام شده توسط ارتش روسیه پرواز می کند.

ویدئویی که ظاهراً توسط این پهپاد گرفته شده است، فقط یک جت جنگنده سوخو-۲۷ را نشان می‌دهد که بر فراز آن وزوز می‌کند و گفته می‌شود در این فرآیند سوخت را به بیرون پرتاب می‌کند. به گزارش سی ان ان، پنتاگون در پی این حادثه، مسیر پروازهای پهپادهای نظارتی خود را بر فراز دریای سیاه تغییر داده است.