روسیه مدعی شد اوکراین تلاش برای ترور پوتین داشته است، 2 پهپاد سرنگون شده است

پوتین آسیبی ندید و خسارت مادی به ساختمان کرملین وارد نشد.

روسیه امروز اوکراین را به تلاش برای کشتن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور متهم کرد. این سازمان ادعا کرد که دو پهپاد را که در این حمله مورد استفاده قرار گرفته بودند، سرنگون کرد.

در این بیانیه آمده است که روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌دارد تا تلافی‌جویی کند – اظهار نظری که نشان می‌دهد ممکن است مسکو از حادثه ادعایی برای توجیه تشدید بیشتر در جنگ 14 ماهه با اوکراین استفاده کند.

پوتین آسیبی ندیده است و خسارت مادی به ساختمان کرملین وارد نشده است و حمله ادعایی را “یک اقدام تروریستی برنامه ریزی شده و اقدام به جان رئیس جمهور فدراسیون روسیه” می داند.

کرملین در بیانیه ای اعلام کرد: «دو وسیله نقلیه بدون سرنشین به سمت کرملین نشانه رفتند… دستگاه ها از کار افتادند». کرملین افزود که رئیس جمهور روسیه در زمان حمله هواپیمای بدون سرنشین در محل نبود.

ویدئویی تایید نشده که در رسانه‌های اجتماعی روسیه از جمله کانال خبرگزاری نظامی Zvezda منتشر شده است، نشان می‌دهد که پس از حادثه ادعایی، دود کم رنگی از پشت کاخ اصلی کرملین در قلعه محصور شده بلند می‌شود. یکی دیگر نشان می‌دهد که یکی از پهپادها درست بالای گنبد کاخ ریاست‌جمهوری در حال سرنگونی توسط روسیه است.

شهردار مسکو همزمان با انتشار خبر هدف قرار دادن پوتین توسط پهپادها، پروازهای غیرمجاز هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز پایتخت روسیه را ممنوع کرد.

در بیانیه ای، سرگئی سوبیانین، شهردار این شهر گفت که پروازهای هواپیماهای بدون سرنشین ممنوع خواهد بود مگر اینکه مجوز خاصی از “مقامات دولتی” دریافت شود. وی افزود که هدف از این ممنوعیت جلوگیری از پروازهای غیرمجاز هواپیماهای بدون سرنشین است که می تواند مانع از کار مجریان قانون شود.

در همین حال، خبرگزاری دولتی تاس گزارش داد که کرملین اعلام کرد که رژه روز پیروزی 9 می در مسکو با وجود این حادثه برگزار خواهد شد.

روز پیروزی یک سالگرد کلیدی برای پوتین است که اغلب روحیه و فداکاری را که به اتحاد جماهیر شوروی کمک کرد تا نازی های هیتلر را با هزینه ای بالغ بر 27 میلیون نفر برای تقویت احساسات میهن پرستانه دفع کند، مهم است.

پیش از این، کرملین اعلام کرد که سرویس‌های امنیتی روسیه در تلاش هستند تا اطمینان حاصل کنند که رژه سالانه روز پیروزی مسکو در سراسر میدان سرخ در 9 مه می‌تواند به‌رغم خطر تهدید اوکراین، با خیال راحت برگزار شود.

از زمانی که مسکو آنچه را که “عملیات نظامی ویژه” خود در اوکراین می نامد، به تاسیسات انرژی، لجستیک و نظامی روسیه در حملات پهپادی و سایر حملات مورد اصابت قرار گرفته است. کیف مسئولیت رسمی چنین حملاتی را بر عهده نگرفته است، اما اغلب نظرات رمزآلود یا طعنه آمیزی را ارائه می دهد و از آنها استقبال می کند زیرا در برابر آنچه که جنگ فتوح روسیه می نامد مقاومت می کند.