روسیه خواستار گسترش شورای امنیت سازمان ملل است – RT World News

دیپلمات ارشد مسکو گفت که غرب در نهاد اصلی حل مناقشه سازمان ملل “بیش از حد” نمایندگی دارد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته است که نمایندگی آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین در شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) باید گسترش یابد تا نهاد کلیدی حل مناقشه بین المللی بتواند نیازهای ژئوپلیتیک مدرن را برآورده کند.

«چندجانبه‌گرایی واقعی… مستلزم انطباق سازمان ملل با گرایش‌های عینی شکل‌گیری معماری چندقطبی در روابط بین‌الملل است». لاوروف روز دوشنبه در یک سخنرانی در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت.

این بدان معناست که اصلاح شورای امنیت سازمان ملل باید انجام شود از طریق گسترش نمایندگی کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در آن تسریع شد. او توضیح داد.

«نمایندگی بیش از حد گسترده کنونی غرب در این نهاد حیاتی سازمان ملل، اصل چندقطبی را تضعیف می‌کند.» لاوروف در جریان گفتگو در مورد “چندجانبه گرایی موثر” که توسط روسیه به عنوان دارنده فعلی ریاست دوره ای شورا سازماندهی شد.

لاوروف مشخص نکرد که آیا از کشورهای خاصی از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین می خواهد که به عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد درآیند یا اینکه سهمیه نمایندگان غیردائم این مناطق افزایش یابد.


روسیه موانعی را برای انتقال سازمان ملل از نیویورک فهرست می کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال حاضر شامل پنج عضو دائمی است که هر کدام دارای حق وتو هستند – چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده – و ده عضو غیر دائم که هر دو سال یک بار توسط مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شوند.

طبق قوانین فعلی، پنج کشور آفریقایی و آسیایی، یک کشور اروپای شرقی، دو ایالت آمریکای لاتین و دو کشور اروپای غربی و سایر کشورهای عضو غیردائم را تشکیل می‌دهند.

از آنجایی که سوئیس و مالت اعضای غیردائمی هستند، غرب در حال حاضر پنج کرسی در شورا دارد که بیش از هر منطقه دیگری است. ژاپن که متحد نزدیک واشنگتن است نیز در میان ده عضو غیردائم کنونی قرار دارد.

در همین بحث، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد نیز خواستار اصلاح برجام شد و گفت که “این بدن باید برای دیدار با قرن 21 تکامل یابد” به منظور. واسه اینکه. برای اینکه “بهتر واقعیت های جهانی امروز را منعکس کند.”

او مشخص نکرد که چه تغییراتی مورد نیاز است، اما اظهار نظر کرد پاسخ ما به تخلفات آشکار روسیه [of the UN Charter] نمی توان اصول پایه گذاری این موسسه را کنار گذاشت.»

لاوروف در سخنرانی خود بار دیگر ادعای غرب مبنی بر اینکه عملیات نظامی روسیه در اوکراین بوده است را مورد سرزنش قرار داد “غیر مجاز،” منشور سازمان ملل متحد خواستار احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دولت‌ها با دولت‌هایی است که همه مردم آن را نمایندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:
لاوروف در سازمان ملل: جایگاه اقلیت غربی در جهان چندجانبه

وزیر گفت که برای هر ناظر بی طرفی واضح است که مقامات کیف که در نتیجه “خونی” کودتا در سال 2014 و با جمعیت روسی زبان خود بدرفتاری کرد، این معیارها را برآورده نمی کند.