روسیه برای “مبارزه” گردشگری فضایی آماده است

مسیر روسیه برای تسلط بر فضا مملو از موانع جدید است. (نمایندگی)

مسکو:

پس از یک دهه وقفه، روسیه در حال تلاش مجدد برای تسلط بر صنعت نوظهور گردشگری فضایی جهان است و با میلیاردرهای غیور، ایالات متحده و چین در حال رشد درگیر است.

روسیه بازگشت خود را در این ماه نشان داد و دو ماجراجوی کیهانی – میلیاردر ژاپنی یوساکو مائزاوا و دستیارش – را در اولین پرتاب گردشگران خود پس از 12 سال به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) نشان داد.

دیمیتری روگوزین، رئیس فضایی آتش‌برند، که از این موفقیت خوشحال شده بود، از گام‌های بعدی روسیه برای برتری صحبت کرد: یک ماژول ویژه در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای بازدیدکنندگان روسیه، پیاده‌روی‌های فضایی در خارج از ایستگاه، و – پایین خط – سفرهای دور ماه.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در حالی که مائزاوا در یک ماموریت 12 روزه به سمت ایستگاه فضایی بین المللی منفجر می شد، به خبرنگاران گفت: “ما این جایگاه را به آمریکایی ها نمی دهیم. ما آماده هستیم برای آن بجنگیم.”

با این حال، مسیر روسیه به سمت تسلط بر صنعت مملو از موانع جدیدی است که از آخرین باری که در یک دهه پیش در این بازی ظاهر شد، پدیدار شد.

در آن زمان، آژانس فضایی روسی Roscosmos انحصار فرستادن افراد کنجکاو پول نقد به فضا را داشت.

زمانی که آژانس آمریکایی ناسا شاتل خود را برای فضانوردان در سال 2011 بازنشسته کرد و تمام صندلی های ایستگاه فضایی بین المللی Roscosmos را که برای دهه آینده پیشنهاد کرده بود، ربوده بود.

سپس، سال گذشته، SpaceX میلیاردر ایلان ماسک با اولین ماموریت موفقیت آمیز ISS خود به صحنه رفت و ناسا Roscosmos را رها کرد.

با قیمت 90 میلیون دلاری گزارش شده برای هر صندلی، این یک ضربه مالی بزرگ به آژانس فضایی روسیه با کمبود نقدینگی بود که به طور همزمان با کاهش بودجه و رسوایی های فساد وارد شد.

تحلیلگران می گویند Roscosmos چاره ای جز روی آوردن به گردشگری برای پوشش این کمبود ندارد.

ویتالی یگوروف، تحلیلگر صنعت به خبرگزاری فرانسه گفت: «صنعت فضایی روسیه به سفارشات ثابت برای این پرتاب ها متکی است.

او گفت که برچسب قیمت یک صندلی — که 50 تا 60 میلیون دلار تخمین زده می شود — هزینه ساخت فضاپیمای سه نفره سایوز برای شاتل خدمه را پوشش می دهد، در حالی که مسافر دوم سود می برد.

مقامات می گویند اما گردشگری فضایی فقط پول نیست.

دیمیتری لوسکوتوف، رئیس Glavkosmos — یکی از شرکت های تابعه Roscosmos که مسئول پروژه های تجاری از جمله گردشگری است، می گوید: “این اعتبار ملی است. جوانان را به پروازهای فضایی سرنشین دار علاقه مند می کند. بالاخره این آینده است.”

رقابت “گرم شدن”

روسیه، چین و ایالات متحده تنها کشورهایی هستند که قادر به پروازهای سرنشین دار هستند، اما تعداد زیادی از تازه واردان وارد صحنه شده و روسیه را وادار می کنند تا بازی خود را افزایش دهد، از جمله SpaceX.

ماسک هنوز گردشگران را به ایستگاه فضایی بین‌المللی نبرده است، اما امسال Inspiration4 او یک خدمه غیرنظامی را در یک ماموریت سه روزه به مدار زمین آورد.

همچنین Blue Origin از جف بزوس، بنیانگذار آمازون و Virgin Galactic از میلیاردر ریچارد برانسون، مشتاق برش هستند.

هر دو سفینه فضایی آنها اولین سفرهای خود را در سال جاری به پایان رساندند و قبل از بازگشت به زمین چندین دقیقه در گرانش صفر باقی ماندند.

اما آندری یونین از آکادمی کیهان‌نوردی روسیه می‌گوید که نمی‌توان پروازهای کوتاه مدت میلیاردرها در مدار پایین را با یک ماموریت چند روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی مقایسه کرد.

او گفت: «این مانند مقایسه فراری و بازار رنو است.

لوسکوتوف این نکته را تکرار کرد و گفت این سفرها بیشتر بخشی از “صنعت سرگرمی” بود تا سفر فضایی.

با این حال، یگوروف گفت، “رقابت در حال داغ شدن است”، به ویژه از سوی اسپیس ایکس.

روسیه توجه داشته است. لوسکوتوف گفت که می خواهد پیشنهادات خود را گسترش دهد، از جمله پیاده روی فضایی در طی یک ماموریت توریستی آتی.

مسکو همچنین از طرح‌هایی برای ایستگاه مداری خود با ایستگاه فضایی بین‌المللی که قرار است در دهه آینده بازنشسته شود، رونمایی کرده است و روگوزین گفته است که ممکن است یک “ماژول توریستی جداگانه” در این هواپیما وجود داشته باشد.

او امکان مسیرهای جدید را مطرح کرد، برای مثال، مسیر اولین انسان در فضا، فضانورد شوروی یوری گاگارین.

هیچ تهدیدی برای روسیه وجود ندارد

روگوزین همچنین گفته است که پس از سال 2030، Roscosmos امیدوار بود سفری به دور ماه ارائه دهد.

اما این جدول زمانی بسیار عقب‌تر از جاه‌طلبی‌های SpaceX است – این شرکت اعلام کرده است که در سال 2023 هشت نفر را به دور ماه می‌برد.

یکی دیگر از مشکلاتی که Roscosmos در این بخش با آن مواجه است، ارزیابی و برآورده کردن تقاضا است.

برای مثال، فضاپیمای سایوز گران است و سازماندهی یک ماموریت حداقل دو سال طول می کشد.

لوسکوتوف گفت که روسیه یک موشک برای پرتاب بعدی سفارش داده است و روگوزین به آژانس خود دستور داد تا تولید سایوز خود را افزایش دهد.

ارزیابی تقاضای واقعی – نه فقط بهره – نیز دشوار است.

داوطلبان باید مایل به پرداخت هزینه، رعایت الزامات بهداشتی و متعهد شدن به ماه ها آموزش و دوره توانبخشی پس از بازگشت به زمین باشند.

ایونین گفت: “به نظر من، افراد زیادی وجود ندارند – اما به هر حال شما به تعداد زیادی نیاز ندارید.”

او گفت حداقل در حال حاضر روسیه به لطف سایوز طراحی شده و آزمایش شده توسط شوروی جلوتر است.

یونین افزود: “برای 5 تا 10 سال آینده، هیچ تهدیدی برای تجارت Roscosmos وجود ندارد.”

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)