رهبران جهان به اردوغان ترکیه پس از پیروزی تاریخی تبریک گفتند

رهبران جهان به اردوغان ترکیه پس از پیروزی تاریخی تبریک گفتند

رئیس جمهور ترکیه در دور دوم انتخابات تاریخی روز یکشنبه پیروز شد تا حکومت دو دهه ای خود را تمدید کند.

آنکارا:

جو بایدن و ولادیمیر پوتین از جمله رهبران جهان بودند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را پس از پیروزی در دور دوم انتخابات تاریخی روز یکشنبه برای تمدید حکومت دو دهه ای خود تبریک گفتند.

– بایدن: “چالش های جهانی” –

بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که امیدوار است با اردوغان در مورد “چالش های مشترک جهانی” کار کند.

بایدن بدون اشاره به تنش‌های اخیر در روابط دوجانبه در توییتی نوشت: «من مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با یکدیگر به عنوان متحدان ناتو در موضوعات دوجانبه و چالش‌های مشترک جهانی هستم.

– پوتین: “نتیجه منطقی” –

پوتین، رئیس جمهور روسیه، که علیرغم برخی اختلاف نظرها در مورد مسائل کلیدی بین المللی با اردوغان همکاری نزدیک داشته است، به رهبر ترکیه گفت که پیروزی وی “نتیجه منطقی کار اختصاصی شما” بوده است.

پوتین گفت: پیروزی شما در این انتخابات نتیجه منطقی کار فداکارانه شما به عنوان رئیس جمهوری ترکیه است که گواه روشنی از حمایت مردم ترکیه از تلاش های شما برای تقویت حاکمیت دولت و پیگیری یک سیاست خارجی مستقل است. وب سایت کرملین

– فون در لاین: “اهمیت استراتژیک” –

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا که اردوغان خواهان پیوستن ترکیه به آن است، گفت که این اتحادیه به دنبال تقویت روابط است.

او در توییتر با استفاده از املای جایگزین برای ترکیه نوشت: “من مشتاقانه منتظر ادامه ایجاد روابط اتحادیه اروپا و ترکیه هستم.”

هم برای اتحادیه اروپا و هم برای ترکیه برای پیشبرد این روابط به نفع مردم ما از اهمیت راهبردی برخوردار است.»

– استولتنبرگ: “به کار خود با هم ادامه می دهیم” –

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو که ترکیه یکی از اعضای آن است نیز تبریک گفت.

وی در توئیتی نوشت: «من مشتاقانه منتظر ادامه کار مشترکمان و آماده شدن برای نشست سران ناتو در ماه جولای هستم.

– گوترش: “تقویت همکاری” –

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، انتخاب مجدد اردوغان را تبریک گفت.

دوجاریک افزود: “او مشتاقانه منتظر تقویت بیشتر همکاری بین ترکیه و سازمان ملل است.”

– چین: “اهمیت بزرگ” –

پکن نیز تبریک گفت.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه گفت: ما از ترکیه در مسیر توسعه متناسب با شرایط ملی آن حمایت می کنیم و امیدواریم که ترکیه تحت رهبری رئیس جمهور اردوغان به دستاوردهای جدید در توسعه خود ادامه دهد.

پکن به روابط خود با ترکیه اهمیت زیادی می دهد.

– ماکرون: “چالش های عظیم” –

امانوئل ماکرون، رهبر فرانسه گفت که دو کشور چالش‌های بزرگی برای همکاری با یکدیگر دارند.

مکرون در توییتر نوشت که اینها شامل «بازگشت صلح به اروپا» است.

وی گفت: با رئیس جمهور اردوغان که به او تبریک می گویم، ما به حرکت رو به جلو ادامه خواهیم داد.

– زلنسکی: “امنیت و ثبات” –

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از پیروزی اردوغان استقبال کرد که از زمان حمله روسیه به اوکراین، خود را به عنوان میانجی در مناقشه معرفی کرده است.

زلنسکی در توئیتر خود نوشت: ما بر تقویت بیشتر شراکت راهبردی به نفع کشورهایمان و همچنین تقویت همکاری برای امنیت و ثبات اروپا حساب می کنیم.

– یونان: به دنبال روابط نزدیک تر –

نخست وزیر موقت، یوآنیس سارماس برای مردم ترکیه آرزوی “صلح و رفاه” کرد.

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر سابق، که گاهی اوقات روابط دشواری با آنکارا داشته و امیدوار است در انتخابات 25 ژوئن به قدرت بازگردد، گفت که می‌خواهد با اردوغان تماس بگیرد تا “آرزوی خود را برای ادامه بهبود روابط پس از زلزله‌ها بیان کند”.

اما او در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه خصوصی مگا افزود: من هیچ توهمی در مورد این واقعیت ندارم که یک کشور به راحتی نمی تواند سیاست را تغییر دهد.

– شولز: “انگیزه تازه” –

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، از این کشورها به عنوان “شرکای نزدیک و متحدانی” که “مردم و اقتصاد آنها عمیقاً در هم تنیده هستند” ستایش کرد.

شولز در توییتر نوشت: «به رئیس جمهور اردوغان تبریک می گویم — ما با هم می خواهیم برنامه مشترک خود را با انگیزه ای تازه پیش ببریم.

– نخست وزیر مودی: “روابط رشد خواهد کرد” –

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در توئیتی نوشت: مطمئن هستم که روابط و همکاری های دوجانبه ما در مورد مسائل جهانی در زمان های آینده به رشد خود ادامه خواهد داد.

– شریف: ستون قدرت –

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان گفت اردوغان “ستون قدرت مسلمانان مظلوم و صدایی پرشور برای حقوق مسلم آنهاست.”

وی در توییتی نوشت: پیروزی ریاست جمهوری او و حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی از بسیاری جهات مهم است که نشان دهنده اعتماد و اعتماد مردم ترکیه به رهبری پویا او است.

– حاکمان طالبان: “خدمت دین” –

الحاج ملا محمد حسن آخوند، نخست وزیر افغانستان که از سوی طالبان منصوب شده است، گفت: «از خداوند متعال می خواهم که به ترکیه که از جایگاه ویژه منطقه ای و جهانی برخوردار است، قدرت، ثبات و خدمت به دین عطا کند».

– امارات متحده عربی: “تقویت مشارکت استراتژیک” –

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس‌جمهور امارات متحده عربی گفت: «به‌شور مشتاقانه منتظر همکاری با یکدیگر برای تقویت بیشتر شراکت استراتژیک بین دو کشورمان است».

– آفریقای جنوبی: “تحکیم روابط” –

رئیس جمهور سیریل رامافوسا گفت پرتوریا پیش بینی می کند که در دوران اردوغان با ترکیه “برای تحکیم روابط قوی موجود در سطوح دوجانبه و چندجانبه” همکاری کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)