رافائل کوریا به RT – RT World News – هدف از محاکمه آسانژ “ترس دادن دیگران” است

رئیس جمهور سابق اکوادور گفت که کسانی که جولیان آسانژ را دنبال می کنند می خواهند دیگران را از افشای جنایات جنگی منصرف کنند. او استدلال کرد که پیگرد قانونی کاملاً ساختگی است.

“این بسیار پارادوکس است که در روز جهانی حقوق بشر یک حمله بزرگ به حقوق بشر یک روزنامه نگار – به جرم گفتن حقیقت” انجام شد. رافائل کورئا، که بین سال‌های 2007 تا 2017 بر اکوادور حکومت می‌کرد، در مصاحبه‌ای با RT اسپانیایی که در آن برنامه‌ای گفت‌وگو برگزار می‌کرد، گفت.

دادگاه عالی بریتانیا روز جمعه حکم داد که یکی از بنیانگذاران ویکی لیکس می تواند به ایالات متحده مسترد شود، جایی که وی به اتهام جاسوسی تحت تعقیب است.

تحت رهبری آسانژ، ویکی لیکس مجموعه ای از مطالب طبقه بندی شده در مورد جنگ ایالات متحده در افغانستان و عراق را منتشر کرد، از جمله ویدیوی دلخراشی از هلیکوپترهای آمریکایی که غیرنظامیان را در بغداد در سال 2007 گلوله می زنند.

“جنایتکاران جنگی در حال آزار و اذیت کسی هستند که آنها را محکوم کرده است.” کوریا گفت، پرونده علیه آسانژ را رد کرد “نفاق تمام عیار.”

اگر آسانژ اسرار چین، روسیه یا دولت‌های چپ‌گرای آمریکای لاتین از جمله دولت من را فاش می‌کرد، مطبوعات بین‌المللی از او تمجید می‌کردند و کنگره ایالات متحده و پارلمان بریتانیا از او تجلیل می‌کردند. اما از آنجایی که اقدامات او بر خلاف منافع آمریکا، کشور سلطه گر بود، به او برچسب جنایتکار داده شد.

کوریا گفت که هدف دادستان ترساندن دیگران به این منظور بود “هیچ کس دیگری جرات نکوهش اسرار قدرت های بزرگ را ندارد.” او استدلال کرد که جنایات جنگی نباید به عنوان اسرار دولتی محافظت شده تلقی شوند. تمام دنیا باید در مورد آنها بدانند. چنین جنایاتی باید مجازات شوند.»

ادامه مطلب


نبرد استرداد جولیان آسانژ: آنچه باید بدانید

آسانژ در سال 2012 از ترس استرداد به سوئد به دلیل تحقیقات مربوط به تجاوز جنسی که بعداً متوقف شد، با وثیقه پرید و در داخل سفارت اکوادور در لندن پنهان شد. دولت کوریا به او پناهندگی اعطا کرد، اما این تصمیم تقریباً هفت سال بعد در زمان جانشینی کوریا، لنین مورنو، لغو شد. در سال 2019، آسانژ به نقض شرایط پناهندگی متهم شد و از سفارت اخراج شد. او بلافاصله توسط پلیس بریتانیا دستگیر و به زندان افتاد.

دادگاه بدوی بریتانیا در اوایل سال جاری با استناد به نگرانی‌ها در مورد سلامت روان آسانژ، رای به استرداد او داد. ایالات متحده پس از آن که قول داد آسانژ را در سلول انفرادی نگه نخواهد داشت و در غیر این صورت خطر خودکشی او را در پشت میله‌های زندان کاهش نمی‌دهد، به این حکم اعتراض کرد و پیروز شد.

تیم حقوقی آسانژ و حامیانش قول دادند که نسبت به حکم دادگاه تجدید نظر خواهند کرد.