رئیس صندوق بین المللی پول از جهان می خواهد از “جنگ سرد دوم” اجتناب کنند

رئیس صندوق بین المللی پول از جهان می خواهد از

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول گفت که نمی خواهد شاهد «جنگ سرد» دیگری باشد.

واشنگتن:

مدیر عامل صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه گفت، کشورها باید برای جلوگیری از عواقب پرهزینه تکه تکه شدن تجارت جهانی و کمک به جلوگیری از “جنگ سرد دوم” بیشتر تلاش کنند.

کریستالینا جورجیوا طی یک کنفرانس مطبوعاتی در آغاز رسمی نشست های بهاری بانک جهانی و صندوق بین المللی پول گفت: “من از جمله کسانی هستم که می دانم عواقب جنگ سرد چیست: این جنگ از دست دادن استعداد و کمک به جهان است.”

او گفت: «من نمی‌خواهم شاهد تکرار آن نباشم»، و افزود که جهان باید «به‌طور عقلانی بپذیرد که هزینه‌هایی وجود دارد، چندپارگی وجود خواهد داشت، اما این هزینه‌ها را کم نگه دارید».

جورجیوا در بلغارستان، یک کشور اقماری شوروی سابق به دنیا آمد و بزرگ شد.

او گفت که نهادهای چندجانبه مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نقش مهمی در جلوگیری از انشعاب جهان به بلوک های مختلف با عواقب شدید اقتصادی دارند.

گزارش صندوق بین‌المللی پول در اوایل این هفته پیش‌بینی کرد که تقسیم تجاری فزاینده ناشی از رویدادهایی مانند برگزیت، جنگ تجاری آمریکا و چین و حمله روسیه به اوکراین می‌تواند اقتصاد جهانی را تا هفت درصد کوچک‌تر از آنچه در غیر این صورت بود، کند.

جورجیوا گفت که سیاست گذاران نقش مهمی برای “دفاع از منافع” شهروندان خود داشتند.

او گفت: “اگر ما نتوانیم منطقی تر باشیم، آنگاه مردم در همه جا وضعیت بدتری خواهند داشت.”

– پیشرفت در اصلاحات –

دیوید مالپاس، رئیس مستعفی بانک، اوایل پنجشنبه در مراسمی که به مناسبت آغاز رسمی نشست‌های بهاری برگزار شد، گفت: پیشرفت‌هایی در مورد تعدادی از مسائل کلیدی برای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول حاصل شده است.

او گفت که کشورهای عضو بر روی چندین گام برای تقویت ظرفیت مالی بانک جهانی توافق کردند و بانک جهانی را برای وام دادن “حدود 50 میلیارد دلار تامین مالی جدید” در دهه آینده آزاد کردند.

برونو لومر وزیر دارایی فرانسه در اوایل پنجشنبه به خبرنگاران در صندوق بین‌المللی پول گفت، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در ماه ژوئن میزبان نشستی خواهد بود که در آن به دنبال گسترش برخی از این قوانین جدید به سایر مؤسسات مالی و ایجاد یک «چارچوب مالی جدید» است.

مالپاس گفت، همچنین در جریان یک بحث میزگرد بدهی در روز چهارشنبه، پیشرفت هایی حاصل شد. برای اولین بار، این مذاکرات نه تنها شامل کشورهای طلبکار، بلکه بخش خصوصی و نمایندگانی از زامبیا، غنا، اتیوپی و سریلانکا بود که همگی با چالش های بدهی مواجه هستند.

هند در حال حاضر ریاست گروه کشورهای G-20 را بر عهده دارد و در نشست روز چهارشنبه ریاست مشترک برعهده داشت. نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند، روز پنجشنبه گفت که انتظار دارد در اولین فرصت برای «بسیاری از» کشورهای بدهکار، راه حلی صادر شود.

رهبران بانک و صندوق بین‌المللی پول گفتند که پیشرفت‌هایی نیز در زمینه تکمیل تسهیلات وام‌دهی برای کشورهای کم درآمد حاصل شده است که به دلیل تأثیر دوگانه همه‌گیری کووید-19 و تهاجم روسیه به اوکراین تحلیل رفته‌اند.

جورجیوا گفت: ایرلند، عربستان سعودی، بریتانیا، پرتغال و ژاپن همگی در روزهای اخیر “تعهدها یا مشارکت های جدید قابل توجهی” برای تکمیل این منابع مالی ارائه کرده اند.

– “در مسیر بمانید” –

جورجیوا و مالپاس هر دو هشدار دادند که تورم در بسیاری از کشورهای جهان بسیار بالا باقی مانده است.

جورجیوا گفت: «ما از بانک‌های مرکزی انتظار داریم که در مسیر مبارزه با تورم باقی بمانند و برای جلوگیری از انحراف انتظارات تورمی موضع محکمی اتخاذ کنند.»

وی افزود که دولت ها همچنین باید برای کاهش کسری بودجه خود تلاش کنند و برای بهبود چشم انداز رشد کند اقتصاد جهانی در میان مدت تلاش بیشتری انجام دهند.

جورجیوا از کشورهای عضو خواست تا تحول دیجیتال را در بسیاری از کشورها سرعت بخشند، محیط کسب و کار را بهبود بخشند و انتقال انرژی سبز را تسریع بخشند.

او گفت: «ما تخمین می‌زنیم که سالانه یک تریلیون دلار فقط برای انرژی‌های تجدیدپذیر و سرمایه‌گذاری لازم است که می‌تواند منجر به رشد و اشتغال شود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)