رئیس سازمان بهداشت جهانی در Omicron

خطر عفونت مجدد Omicron ممکن است زیاد باشد اما ممکن است خفیف تر از دلتا باشد: WHO

رئیس سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: «هر گونه رضایت در حال حاضر به قیمت جان انسان ها تمام خواهد شد. (فایل)

ژنو:

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه گفت داده‌های اولیه نشان می‌دهد که نوع Omicron Covid ممکن است به راحتی افرادی را که قبلاً ویروس یا واکسینه شده‌اند نسبت به انواع قبلی مجدداً آلوده کند، اما همچنین می‌تواند باعث بیماری خفیف‌تر شود.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، به خبرنگاران گفت: «داده‌های در حال ظهور از آفریقای جنوبی حاکی از افزایش خطر ابتلا به عفونت مجدد با Omicron است.

اما او تأکید کرد که قبل از نتیجه‌گیری قطعی به داده‌های بیشتری نیاز است و از کشورها در همه جا خواست تا نظارت خود را تقویت کنند تا به ارائه تصویر واضح‌تری از نحوه رفتار Omicron کمک کنند.

این ارزیابی‌های امیدوارکننده زمانی صورت گرفت که نگرانی‌های جهانی نسبت به نوع جهش‌یافته آن افزایش یافت، که ده‌ها کشور را مجبور به اعمال مجدد محدودیت‌های مرزی و احتمال بازگشت به قرنطینه‌های تنبیه‌کننده اقتصادی کرده است.

حتی اگر معلوم شود که Omicron باعث بیماری کمتر شدید می شود، تدروس نسبت به کاهش هوشیاری در برابر ویروس هشدار داد.

او هشدار داد: «هر گونه رضایت در حال حاضر به قیمت جان انسان ها تمام خواهد شد.

مایکل رایان، مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت با این موضوع موافقت کرد و اشاره کرد که تا کنون داده‌ها نشان می‌دهند که این نوع “به طور کارآمدی انتقال می‌دهد و احتمالاً حتی از نوع دلتا نیز کارآمدتر انتقال می‌دهد.”

او گفت: «این بدان معنا نیست که ویروس غیرقابل توقف است.

اما این بدان معناست که ویروس در انتقال بین انسان‌ها کارآمدتر است. بنابراین ما باید تلاش خود را برای شکستن این زنجیره‌های انتقال برای محافظت از خود برای محافظت از دیگران مضاعف کنیم.

او گفت، حتی اگر نوع جدید کم‌خطرتر از انواع قبلی باشد، اگر سریع‌تر منتقل شود، باز هم می‌تواند افراد بیشتری را بیمار کند، سیستم‌های بهداشتی را بیش از حد تحت فشار قرار دهد، «و افراد بیشتری بمیرند».

کارشناسان WHO بر اهمیت واکسیناسیون تأکید کردند و تأکید کردند که حتی اگر واکسن‌ها بر علیه Omicron کمتر مؤثر واقع شوند، همانطور که برخی داده‌ها نشان می‌دهند، همچنان انتظار می‌رود که محافظت قابل توجهی در برابر بیماری‌های شدید داشته باشند.

سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت، نسبت به واکنش های تند زانو به مطالعات اولیه هشدار داد و اشاره کرد که واکسن Pfizer-BioNTech ممکن است اثربخشی را در برابر نوع جدید کاهش داده باشد.

او خاطرنشان کرد که مطالعات انجام شده تاکنون کوچک بوده و کاهش «فعالیت خنثی‌کننده» به‌طور چشمگیری بین مطالعات مختلف متفاوت است، از چهار تا پنج برابر در برخی آزمایش‌ها تا تا 40 برابر در برخی دیگر.

آنها همچنین فقط به خنثی سازی آنتی بادی ها نگاه کردند، زمانی که “ما می دانیم که سیستم ایمنی بسیار پیچیده تر از آن است.”

او گفت: «بنابراین فکر می‌کنم زود است به این نتیجه برسیم که این فعالیت خنثی‌کننده کاهش منجر به کاهش قابل توجه اثربخشی واکسن می‌شود.» ما این را نمی دانیم.»

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)