رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن به اوکراین و اروپای شرقی در مورد روسیه اطمینان خاطر می دهد

جو بایدن به اوکراین و اروپای شرقی در مورد روسیه اطمینان خاطر می دهد

رئیس جمهور اوکراین گفت که بایدن در مورد نشست ویدیویی سه شنبه خود با رئیس جمهور روسیه به او توضیح داده است (پرونده)

واشنگتن:

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه با رهبران اوکراین و 9 متحد اروپای شرقی ناتو تماس گرفت و قول حمایت در صورت حمله روسیه به اوکراین و همچنین تحریم‌های اقتصادی شدید علیه مسکو را داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از «حمایت قوی» بایدن تشکر کرد و در توییتی نوشت که آنها 90 دقیقه را با تلفن سپری کرده‌اند.

زلنسکی گفت که بایدن در مورد نشست ویدیویی روز سه شنبه خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به او توضیح داد و آنها “درباره فرمت های احتمالی برای حل و فصل مناقشه” در شرق اوکراین، جایی که جدایی طلبان مورد حمایت روسیه یک کشور خودخوانده ایجاد کرده اند، گفتگو کردند.

در مورد این تماس خبری فوری از کاخ سفید وجود نداشت، زیرا خبرنگاران می توانستند آن را از پنجره دفتر بیضی ببینند که بایدن در حال انجام آن بود.

کاخ سفید اعلام کرد که پس از زلنسکی، بایدن 40 دقیقه با رهبران بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی صحبت کرد که همه آنها بر خلاف اوکراین به ناتو پیوسته اند. پس از فروپاشی شوروی در سال 1991.

این تماس ها در حالی مطرح شد که ایالات متحده و شرکای اروپایی بر پوتین فشار می آورند تا از اوکراین، جایی که نزدیک به 100000 سرباز روسی در مرز تجمع کرده اند، عقب نشینی کند.

مقامات غربی و اوکراینی می گویند که از ترس روسیه – که قبلاً کل منطقه کریمه اوکراین را در سال 2014 تصرف کرده بود و از شورش جدایی طلبان در شرق حمایت می کرد – در حال تدارک یک حمله در مقیاس بزرگتر است.

پوتین می‌گوید روسیه قصد تهاجم ندارد، اما از ترس نزدیک شدن اوکراین به ائتلاف نظامی غربی ناتو، موضع دفاعی اتخاذ می‌کند.

اما بایدن در نشست ویدیویی دو ساعته خود در این هفته به پوتین هشدار داد که اگر سربازان حمله کنند، روسیه با تحریم‌های اقتصادی «مانند تحریم‌هایی که تا به حال ندیده است» مواجه خواهد شد.

بایدن در حال هماهنگی نزدیک با قدرت های بزرگ اروپایی است و با رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا هم قبل و هم بعد از نشست ویدیویی پوتین ارتباط برقرار می کند.

تماس‌های روز پنج‌شنبه به کشورهایی که دقیقاً در خط مقدم جنگ قدرت بین غرب و روسیه بر سر سرزمین‌هایی که زمانی کاملاً تحت کنترل شوروی بودند، معطوف شد.

بدون سربازی برای اوکراین

گزینه های ایالات متحده برای کمک به اوکراین محدود است، زیرا این کشور در ناتو نیست و ایالات متحده تمایلی برای رویارویی مستقیم نظامی با روسیه ندارد.

با این حال، ایالات متحده به آموزش نیروهای اوکراینی کمک می کند و بیش از 2.5 میلیارد دلار برای تقویت ارتشی که در برابر حمله روسیه در سال 2014 مچاله شد، متعهد شده است.

بایدن گفت که در صورت تشدید درگیری، ارائه این نوع «توانایی دفاعی» افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهور آمریکا می گوید احتمال اعزام نیروهای آمریکایی به نبرد اوکراین “روی میز نیست”. اما وقتی صحبت از 9 کشور طرف شرقی ناتو به میان می‌آید، بایدن خلاف آن را وعده می‌دهد.

او گفت: «احتمالاً از ما خواسته می شود که حضور خود را در کشورهای ناتو تقویت کنیم تا به ویژه آنهایی که در جبهه شرقی هستند، اطمینان حاصل کنیم.

بایدن و رهبران اروپایی همچنین تمایل خود را برای اعمال مجازات‌های اقتصادی شدید علیه مسکو در مورد هرگونه حمله بیشتر روسیه ابراز کرده‌اند.

از جمله، اولاف شولز، صدراعظم جدید آلمان، درباره «عواقب» خط لوله نورد استریم 2، پروژه جنجالی روسیه برای تحویل گاز طبیعی به آلمان، هشدار داد.

خواسته های روسیه

پوتین خواستار تضمین‌های قانونی است که ناتو گسترش خود را به سمت شرق به جز اوکراین که می‌خواهد به ائتلاف ملحق شود، متوقف کند، اما به هیچ وجه پذیرفته نشده است.

و کرملین می گوید هرگونه استقرار احتمالی تسلیحات تهاجمی ایالات متحده، مانند موشک، در اوکراین از خط قرمز عبور خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که واشنگتن تا چه حد آماده است تا در برآوردن خواسته‌های روس‌ها پیش برود.

با این حال، بایدن گفت که مذاکره کنندگان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ما می توانیم برای کاهش دما در امتداد جبهه شرقی تدابیری اتخاذ کنیم یا نه.

در مسکو، وزارت امور خارجه روز پنجشنبه گفت که دیپلمات های روسی کار بر روی پیگیری این اجلاس را آغاز کرده اند. جزئیاتی ارائه نشد.

در همین حال، اوکراین این هفته مذاکرات آتش بس جدیدی را با تمرکز بر پایان دادن به درگیری ها، آزادی بازداشت شدگان و بازگشایی سفر در مناطق مورد مناقشه شرقی برگزار کرد.

زلنسکی از دولت‌های جدا شده خواست تا پست‌های بازرسی را باز کنند تا به افرادی که در مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان زندگی می‌کنند اجازه عبور به قلمرو تحت کنترل کیف را بدهند.

زلنسکی روز چهارشنبه گفت: «به خصوص در حال حاضر، قبل از تعطیلات کریسمس و سال نو، این موضوع از نظر انسان دوستانه بسیار مهم است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)