رئیس‌جمهور سابق مکزیک برای سیا کار می‌کرد – روزنامه‌های طبقه‌بندی‌شده – RT World News

این افشاگری در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده اسناد بیشتری را در رابطه با تحقیقات ترور جان اف کندی منتشر می کند.

بر اساس مجموعه جدیدی از اسناد طبقه بندی نشده منتشر شده توسط آرشیو ملی ایالات متحده، خوزه لوپز پورتیلو، رئیس جمهور سابق مکزیک، که از سال 1976 تا 1982 این کشور را رهبری کرد، یکی از دارایی های آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) بود.

در میان این اوراق، مربوط به تحقیقات سیا در قتل رئیس جمهور جان اف کندی در سال 1963، یادداشتی از نشست ماموران سیا در 29 نوامبر 1976 بود.

در این گفتگوها، بیل استوربیتس، مقام اطلاعاتی ایالات متحده به همکاران خود اطلاع داد مکزیک به زودی رئیس جمهور جدیدی خواهد داشت، مردی که چندین سال کنترل ارتباط را در دست داشت.

نام لوپز پورتیلو در این یادداشت ذکر نشده است، اما این دیدار تنها چند روز قبل از اینکه او رسماً ریاست جمهوری را بر عهده بگیرد، انجام شد.

او در اوایل همان سال به عنوان تنها نامزد حزب انقلابی نهادی که از سال 1929 تا 2000 کشور را اداره می کرد، نامزد شده بود. لوپز پورتیلو در سال 2004 در سن 83 سالگی درگذشت.


سیا شواهدی از تاریخچه عملیات مخفی قاتل JFK را پنهان کرد - محقق

جلسه تشریح شده در این یادداشت به انتشار پیش بینی شده مقالات مربوط به تحقیقات سیا در مورد لی هاروی اسوالد – مردی که برای قتل جی اف کی محکوم شد – در اواسط دسامبر 1976 اختصاص داشت. اسوالد اندکی قبل از شلیک گلوله های مرگبار در دالاس از مکزیک بازدید کرده بود و اطلاعات ایالات متحده متعاقباً عملیات نظارتی و شنود تلفنی در مقیاس وسیع را در این کشور انجام داد.

مقامات به این نتیجه رسیدند که کهنه سرباز تفنگداران دریایی از پنجره طبقه ششم در ساختمانی مجاور به هنگام عبور کاروان ریاست جمهوری به رئیس جمهور شلیک کرد. اسوالد این اتهامات را رد کرد و به رسانه ها گفت که او یک “پسی.” او دو روز پس از ترور JFK در حالی که در بازداشت پلیس بود به ضرب گلوله کشته شد. قاتل اسوالد، جک روبی، به اعدام محکوم شد، اما در زندان به دلیل سرطان ریه درگذشت.

استوربیتس در جلسه 1976 گفت که رهبر جدید مکزیک “می توان انتظار داشت که به تبلیغات آن رابطه نگاه مثبتی نداشته باشد” بر اساس این مقاله از طبقه بندی خارج شده، با سیا.

لوپز پورتیلو چهارمین رئیس جمهور سابق مکزیک است که به عنوان دارایی اطلاعاتی ایالات متحده معرفی شده است. سه نفر دیگر عبارتند از لوئیس اچوریا، که بین سالهای 1970 و 1976 بر سر کار بود، گوستاوو دیاز اورداز (1964-1970) و آدولفو لوپز ماتئوس (1958-1964).

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: