دیابت 20 سال قبل از شروع آن قابل پیش بینی است – RT World News

دانشمندان در سوئد ادعا می کنند که یک پروتئین واحد در خون می تواند شروع دیابت نوع 2 را تقریبا 20 سال قبل پیش بینی کند. این پیشرفت به طور بالقوه صدها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، دیابت نهمین علت مرگ و میر در جهان است و نزدیک به نیم میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. اکثریت قریب به اتفاق بیماران دیابتی از دیابت نوع 2 رنج می برند، وضعیتی که می تواند منجر به نابینایی، نارسایی کلیه، حملات قلبی، سکته مغزی و قطع اندام تحتانی شود. موارد دیابت در سرتاسر جهان بین سال‌های 1980 تا 2014 چهار برابر شد و رژیم‌های غذایی ناسالم و ورزش نکردن عامل این افزایش بودند.


NHS اردوگاه های چربی را برای کودکان راه اندازی می کند

با این حال، محققان دانشگاه لوند در مالمو، سوئد ادعا می‌کنند که افزایش سطح یک پروتئین خاص – فولیستاتین – در خون می‌تواند شروع دیابت نوع 2 را بدون توجه به سن، وزن، رژیم غذایی یا سطح فعالیت فرد پیش‌بینی کند. در مطالعه‌ای که هفته گذشته منتشر شد، دانشمندان نوشتند که سطوح بالای فولیستاتین می‌تواند وضعیت را تا 19 سال قبل از ظهور علائم پیش‌بینی کند.

برای کشف ارتباط بین فولیستاتین و دیابت، محققان 5300 نفر از سوئد، ایتالیا و بریتانیا را بین 4 تا 19 سال پیگیری کردند. فولیستاتین به تجزیه چربی بدن کمک می کند، در حالی که به طور همزمان منجر به افزایش چربی در کبد می شود. این تجمع می تواند باعث بیماری کبد چرب و دیابت نوع 2 شود.

این مطالعه نشان می‌دهد که فولیستاتین این پتانسیل را دارد که به یک نشانگر زیستی مهم برای پیش‌بینی دیابت نوع 2 در آینده تبدیل شود و همچنین ما را یک قدم به درک مکانیسم‌های پشت این بیماری نزدیک‌تر می‌کند. دکتر یانگ دی مارینیس، دانشیار دانشگاه لوند و نویسنده اصلی این مطالعه، در یک خبرنامه دانشگاه گفت. دی مارینیس افزود که گام بعدی برای تیم او کمک به توسعه یک ابزار تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند نمونه خون بیمار را تجزیه و تحلیل کند و از سطوح فولیستاتین آنها – و سایر نشانگرهای زیستی – برای محاسبه آنها استفاده کند. “امتیاز ریسک” برای دیابت نوع 2

از آنجایی که سطوح فولیستاتین در پاسخ به مصرف غذا و سطوح فعالیت افزایش می‌یابد، توصیه‌های مشابه برای پیشگیری از دیابت همچنان اعمال می‌شود. «غذاهای متعادل، بخور[ing] ورزش سالم و منظم برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مهم است. دی مارینیس به StudyFinds گفت.

فکر می کنید دوستان شما علاقه مند شوند؟ این داستان را به اشتراک بگذارید