دکتر سلیم عبدالکریم، اپیدمیولوژیست

اپیدمیولوژیست: آفریقای جنوبی می تواند بیش از 10000 مورد روزانه کووید در این هفته باشد

دانشمندان آفریقای جنوبی روز پنجشنبه از نوع جدید بسیار جهش یافته خبر دادند.

ژوهانسبورگ:

یک اپیدمیولوژیست ارشد روز دوشنبه هشدار داد که نوع تازه کشف شده “Omicron” احتمالاً به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در آفریقای جنوبی دامن می زند که می تواند شاهد افزایش سه برابری عفونت های روزانه در این هفته باشد.

ناظران بهداشت بیش از 2800 مورد ابتلای جدید را در روز یکشنبه گزارش کردند که در مقایسه با میانگین روزانه 500 مورد در هفته قبل و 275 مورد در هفته قبل از آن افزایش داشت.

دکتر سلیم عبدالکریم در نشست خبری آنلاین وزارت بهداشت گفت: «ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که احتمال انتقال بیشتر باشد و بنابراین به سرعت موارد بیشتری را دریافت خواهیم کرد.»

من انتظار دارم که تا پایان هفته به بیش از 10000 مورد در روز برسیم (و در دو، سه هفته آینده شاهد فشار بر بیمارستان ها باشیم.”

دانشمندان آفریقای جنوبی روز پنجشنبه نوع جدید بسیار جهش‌یافته را معرفی کردند و آن را عامل افزایش ناگهانی عفونت‌ها در بدترین کشور آفریقایی دانستند.

بر اساس آمارهای رسمی، تعداد پذیرش در بیمارستان طی ماه گذشته در گوتنگ، پرجمعیت ترین استان آفریقای جنوبی و کانون شیوع جدید، بیش از دو برابر شده است.

به گفته مسئولان بهداشت، استان وارد چهارمین موج آلودگی شده است که پیش بینی می شود تا پایان سال به سایر نقاط کشور سرایت کند.

آفریقای جنوبی 2.9 میلیون مورد و 89797 مرگ را ثبت کرده است، اگرچه این ارقام، متناسب با جمعیت آن، هنوز به طور قابل توجهی کمتر از سایر کشورهای به شدت آسیب دیده، به ویژه در اروپا است.

جو فاهلا، وزیر بهداشت، گفت: ” مطلقاً نیازی به وحشت نیست.”

او با اشاره به نوع بتا که در دسامبر گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد، گفت: “ما قبلاً اینجا بوده ایم.”

واکسن های “قوی”

سازمان بهداشت جهانی (WHO) “Omicron” را به عنوان یک نوع نگران کننده معرفی کرده است و هنوز در حال ارزیابی بیماری زای آن است، اگرچه کارشناسان معتقدند که احتمالاً بسیار مسری است.

همچنین این نگرانی وجود دارد که این نوع در برابر آنتی بادی های خاص مقاوم تر باشد، اگرچه توانایی آن برای فرار از واکسن هنوز در حال ارزیابی است.

شدت بیماری ناشی از آن هنوز مشخص نشده است، اگرچه علائم مشاهده شده تاکنون در آفریقای جنوبی نسبتاً خفیف بوده است.

کریم گفت: «حتی اگر «امیکرون» از نظر بالینی بدتر نباشد، و مطمئناً حکایت‌ها هنوز هیچ علامت قرمزی را برنمی‌تابند… به دلیل سرعت انتقال، به احتمال زیاد شاهد (افزایش موارد) خواهیم بود.»

ده‌ها کشور برای جلوگیری از ورود Omicron به آفریقای جنوبی و همسایگانش، ممنوعیت سفر را اعمال کرده‌اند، اگرچه این نوع از آن اکنون در حداقل 11 کشور دیگر شناسایی شده است.

رئیس جمهور سیریل رامافوسا روز یکشنبه از دولت های جهان خواست تا “فورا” و “فورا” مرزهای خود را به روی منطقه بازگشایی کنند.

او کشورهای ثروتمند را به نقض تعهدات خود مبنی بر حمایت از گردشگری در کشورهای فقیرتر که در نشست گروه 20 در ماه گذشته انجام دادند، متهم کرد و نابرابری واکسن را محکوم کرد.

رامافوزا گفت: «تنها کاری که ممنوعیت سفر انجام می‌دهد آسیب بیشتر به اقتصاد کشورهای آسیب‌دیده است.

او برای واکسن‌ها به‌عنوان «قوی‌ترین ابزار» آفریقای جنوبی در برابر نوع جدید فشار آورد و از شهروندان خواست که ضربه‌ای بزنند.

دولت با تردید در مورد واکسن دست و پنجه نرم می کند و در حال بررسی اقداماتی برای افزایش جذب است، از جمله اجباری کردن واکسن برای مکان ها و رویدادهای خاص.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)