دولت اتحادیه اروپا متعهد شد از تحریم صنعت انرژی هسته ای روسیه جلوگیری کند – RT World News

بوداپست گفته است علیرغم اینکه با «فشار شدید» مواجه است، از محدودیت‌های «حداقلی» هم نمی‌گذرد.

پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان روز پنجشنبه پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: مجارستان به اتحادیه اروپا اجازه نخواهد داد که هیچ تحریمی علیه صنعت انرژی هسته ای روسیه اعمال کند. او توضیح داد که بوداپست بر سر این موضوع با فشار زیادی مواجه است و افزود که این وضعیت بر موقعیت کشور تأثیری نخواهد گذاشت.

در اینجا و اکنون، من می خواهم دوباره بیان کنم که قطعاً این اتفاق نخواهد افتاد. سیجارتو گفت. مجارستان این کار را نخواهد کرد [agree] به هسته ای [industry] تحریم‌ها از هر نوع، حتی حداقلی.» او اضافه کرد.

وزیر نیرو اشاره کرد که توسعه نیروگاه اتمی مجارستان پاکس برای امنیت انرژی این کشور بسیار مهم است. مجارستان پیشتر با مسکو برای توسعه تاسیسات قراردادی منعقد کرده بود. وی افزود که بوداپست از هرگونه اقدامی که همکاری با روسیه را در زمینه انرژی هسته ای محدود کند، جلوگیری خواهد کرد.

به گفته سیجارتو، محدودیت‌ها علیه صنعت هسته‌ای روسیه به عنوان بخشی از یازدهمین بسته تحریم‌های این بلوک در حال حاضر در اتحادیه اروپا در دست اجراست. وی خاطرنشان کرد: با این حال، برخی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا که از انرژی هسته‌ای نیز استفاده می‌کنند نیز با این ایده مخالفت کردند.

مجارستان پیش از این در ماه فوریه، زمانی که اتحادیه اروپا دهمین بسته تحریمی خود را علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی در اوکراین به تصویب رساند، از ابتکار مشابهی جلوگیری کرده بود. در آن زمان، سیجارتو همچنین گفت که این بسته قطعاً شاخه انرژی هسته ای کشور را مستثنی می کند.


بانک مرکزی روسیه، تحریم‌های غرب «سخت‌تر از حد انتظار» است

مسکو و بوداپست قرارداد توسعه پاکس را در سال 2014 منعقد کردند. روسیه در شرف ساخت دو واحد تولید برق جدید تحت پروژه پیشرفته راکتور آب تحت فشار VVER-1200 است که مطابق با بالاترین استانداردهای ایمنی مدرن است.

به گزارش ریانووستی، نیروگاه پاکس در حال حاضر بخش قابل توجهی از کل انرژی مصرفی مجارستان را تولید می کند و گسترش این تاسیسات در آستانه دو برابر شدن سهم آن در کل تولید انرژی مجارستان است.

این تحولات در حالی اتفاق می‌افتد که اتحادیه اروپا برای یافتن حوزه‌های جدیدی از اقتصاد روسیه برای هدف قرار دادن محدودیت‌ها تلاش می‌کند، موضوعی که رئیس شورای اروپا، چارلز میشل، در اوایل فوریه، در جریان تحریم‌های بلوک قبلی به آن اذعان کرد.

محدودیت هایی که ایالات متحده و متحدانش در اروپا و جاهای دیگر از زمان آغاز درگیری اوکراین به مسکو وارد کرده اند بسیار زیاد بوده است. “سخت تر از حد انتظار” طبق اعترافات خود مسکو. با این حال، آنها نتوانستند اقتصاد روسیه را به زانو در بیاورند و بر اساس گزارش بانک مرکزی روسیه و بانک جهانی، چشم انداز اقتصادی این کشور در حال بهبود است.