ده ها تن در پاکستان به دلیل لینچ کردن مرد سریلانکایی دستگیر شدند

ده ها تن در پاکستان به دلیل لینچ کردن مرد سریلانکایی دستگیر شدند

این حادثه روز جمعه در سیالکوت، یک منطقه در مرکز استان پنجاب رخ داد

سیالکوت، پاکستان:

مقامات پاکستان روز شنبه گفتند که پس از ضرب و شتم یک مدیر کارخانه سریلانکایی و به آتش کشیدن او توسط گروهی که او را به توهین به مقدسات متهم کردند، بیش از 120 نفر در پاکستان دستگیر شدند.

این حمله هوشیارانه باعث خشم شد و عمران خان نخست وزیر آن را “روز شرم برای پاکستان” خواند.

معدود مسائلی در پاکستان به اندازه توهین به مقدسات و اهانت به اسلام می تواند باعث افزایش اعتراضات و تحریک لینچ شود.

این حادثه روز جمعه در سیالکوت، منطقه ای در مرکز استان پنجاب، در حدود 200 کیلومتری (125 مایلی) جنوب شرقی اسلام آباد پایتخت رخ داد.

ذوالفقار علی، یکی از مقامات پلیس منطقه به خبرگزاری فرانسه گفت: در کارخانه شایعه شد که مدیر یک پوستر مذهبی را پاره کرده و در سطل زباله انداخته است.

خرم شهزاد، سخنگوی پلیس گفت که 120 نفر از جمله یکی از متهمان اصلی دستگیر شده اند.

طاهر اشرفی، یک عالم دینی و نماینده ویژه نخست وزیر در امور هماهنگی مذهبی، دستگیری را تایید کرد و به خبرگزاری فرانسه گفت که کارگران از “بسیار سخت گیر” مدیر شکایت کرده اند.

اشرفی گفت: کارشناسان پلیس در حال بررسی این پرونده از زوایای مختلف هستند، از جمله اینکه برخی از کارگران کارخانه برای انتقام از مدیر، کارت شرعی بازی کردند.

شهزاد گفت: حملات همچنان ادامه دارد.

جمعیت تماشا کردند

چندین کلیپ ویدیویی وحشتناک که در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، نشان می دهد که یک اوباش قربانی مستعد را در حالی که شعارهایی علیه توهین به مقدسات سر می دهند، کتک می زند.

کلیپ‌های دیگر نشان می‌دهد که جسد او در آتش سوخته است، و همچنین بقایای واژگون شده خودرویی که گفته می‌شود متعلق به او است.

بسیاری از اوباش هیچ تلاشی برای پنهان کردن هویت خود نکردند و برخی در مقابل جسد در حال سوختن سلفی گرفتند.

حسن خاور، سخنگوی دولت پنجاب، روز شنبه به خبرنگاران گفت که حدود 800 تا 900 نفر – برخی از آنها مسلح به چوب – در حال کشیدن جسد مدیر بودند.

خاور گفت که معاینه پس از مرگ جسد انجام شده و جسد به سفارت سریلانکا در اسلام آباد تحویل داده خواهد شد.

ملک نسیم اعوان، ساکن و وکیل در سیالکوت، به خبرگزاری فرانسه گفت که نگران تأثیر آن بر وجهه کشور است.

او گفت: “نمی توانم به شما بگویم که چقدر خجالت می کشم. اگر کسی این کار را به تنهایی انجام می داد، اما جمعیت حاضر در آنجا بی صدا آن را تماشا می کردند و هیچ کس سعی نکرد او را نجات دهد، فرق می کرد.”

تقریباً تمامی احزاب سیاسی و مذهبی از جمله فرمانده ارتش پاکستان این حادثه را محکوم کردند.

رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سری‌لانکا روز شنبه از این قتل ابراز شگفتی کردند و از پاکستان خواستند تا همه کسانی را که در «حمله وحشیانه و مرگ‌بار» دست داشتند، مجازات کند.

یک مقام ارشد پاکستانی به خبرگزاری فرانسه گفت که اسلام آباد با دیپلمات های سریلانکا در مورد این حادثه در تماس بوده است “و به آنها اطمینان داده است که همه کسانی که در این جنایت شنیع دست داشته اند به دست عدالت سپرده خواهند شد”.

گروه‌های حقوقی می‌گویند که اتهامات توهین به مقدسات اغلب می‌تواند برای حل و فصل انتقام‌جویی‌های شخصی مورد استفاده قرار گیرد و اقلیت‌ها عمدتاً هدف قرار می‌گیرند.

روز یکشنبه هزاران نفر پس از آنکه از مأموران خواستند مردی را که متهم به سوزاندن قرآن بود تحویل دهند، یک پاسگاه پلیس را در استان خیبر پختونخوا به آتش کشیدند.

در آوریل 2017، یک گروه خشمگین، دانشجوی دانشگاه مشعل خان را زمانی که متهم به ارسال محتوای توهین آمیز آنلاین شده بود، لینچ کردند.

یک زوج مسیحی در سال 2014 پس از متهم شدن به هتک حرمت به قرآن در کوره ای در پنجاب سوزانده شدند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)