دقیق‌ترین تصویر از قمر مرموز مریخ که توسط فضاپیمای امارات گرفته شده است

دقیق‌ترین تصویر از قمر مرموز مریخ که توسط فضاپیمای امارات گرفته شده است

پاریس:

کاوشگر فضایی هوپ امارات متحده عربی روز دوشنبه قمر کوچکتر مریخ دیموس را با جزئیات بی سابقه ای نشان داد و روشنایی جدیدی بر منشا این ماهواره اسرارآمیز توده ای می افکند.
این کاوشگر، اولین ماموریت بین سیاره‌ای جهان عرب، به مدت دو سال به دور مریخ می‌چرخد و مرتباً از کنار دیموس و خواهر و برادر بزرگش فوبوس می‌گذرد.

طبق ماموریت مریخ امارات (EMM) این شیء سنگی به شکل لوبیا با عرض تنها 12 کیلومتر در 110 کیلومتری (68 مایلی) دیموس قرار گرفت.

این کاوشگر – که «العمال» نامیده می‌شود، به عربی «امید» – دقیق‌ترین تصاویر و مشاهدات ثبت شده از ماه را با استفاده از ابزارهایی که طول موج‌های فروسرخ و فرابنفش را اندازه‌گیری می‌کنند، به زمین فرستاد.

این مأموریت همچنین گفت که برای اولین بار سمت دور ماه را مشاهده کرد و مناطقی را آشکار کرد که ترکیبات آنها هرگز مطالعه نشده بود.

این کاوشگر همچنین می تواند بحث های جدیدی را در مورد چگونگی قرار گرفتن قمرهای عجیب و غریب در مدار مریخ ایجاد کند.

هسا آل ماتروشی، مدیر علمی EMM در بیانیه ای گفت: “ما از منشأ فوبوس و دیموس مطمئن نیستیم.”

یکی از نظریه‌های پیشرو این است که این دو قمر زمانی سیارک‌هایی بودند که به‌طور غیرمنتظره‌ای در مدار مریخ در حال عبور بودند.

اما المتروشی گفت که “مشاهدات نزدیک ما از دیموس تا کنون به منشا سیاره ای اشاره دارد”.

کریستوفر ادواردز، دانشمندی که مسئول یکی از ابزارهای کاوشگر است، گفت که “هر دوی این اجسام دارای خواص فروسرخ بیشتر به مریخ بازالتی هستند” تا یک سیارک.

این می تواند به این معنی باشد که این اجسام صخره ای زمانی بخشی از مریخ بوده اند و به طور بالقوه در اثر برخوردی عظیم به مدار پرتاب شده اند.

ماموریت تمدید شد

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات متحده عربی در توئیتی نوشت که کاوشگر این نظریه را رد می کند که ماه زمانی یک سیارک بوده است.

در عوض نشان داد که ماه زمانی بخشی از مریخ بوده و سپس “میلیون‌ها سال پیش از آن جدا شده است”، مشابه آنچه تصور می‌شود ماه خود ما زمانی بخشی از زمین بوده است.

آژانس فضایی امارات متحده عربی اعلام کرد که این ماموریت را برای یک سال دیگر تمدید می کند و در طی آن هوپ به پرواز از کنار دیموس و جمع آوری اطلاعات بیشتر ادامه می دهد.

این کاوشگر در سال 2020 پرتاب شد و در سال 2021 به مدار مریخ رسید.

این سیاره منظره بی نظیری از دیموس دارد زیرا در فاصله دورتری نسبت به سایر ماموریت های مریخ می چرخد ​​و هدف آن به دست آوردن تصویری جامع از دینامیک آب و هوای سیاره سرخ است.

این باعث می‌شود که آن را به مدار گسترده دیموس که در فاصله 23000 کیلومتری مریخ می‌چرخد، نزدیک‌تر شود.

امارات همچنین در نظر دارد سال آینده یک مریخ نورد بدون سرنشین بر روی ماه فرود بیاورد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)