دست کم 27 نفر در میان جنگ قدرت بین ارتش و شبه نظامیان در سودان کشته شدند.

دست کم 27 نفر در میان جنگ قدرت بین ارتش و شبه نظامیان در سودان کشته شدند.

خارطوم:

درگیری ها در پایتخت سودان پس از یک روز نبرد مرگبار بین شبه نظامیان و ارتش عادی که حداقل 27 کشته و 170 زخمی برجای گذاشت، تا ساعات اولیه روز یکشنبه ادامه داشت.

به گفته شاهدان، پس از آن که شبه نظامیان گفتند کنترل محل ریاست جمهوری، فرودگاه خارطوم و سایر تاسیسات حیاتی را در دست دارند، انفجارها و تیراندازی در خیابان های متروکه خارطوم به صدا درآمد.

ارتش این ادعاها را رد کرد و در بیانیه‌ای اواخر روز شنبه، نیروی هوایی سودان از مردم خواست تا در ادامه حملات هوایی علیه پایگاه‌های نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی (RSF) در خانه بمانند.

قبلاً هواپیماهای جنگنده در حال پرواز بر فراز آسمان دیده شده بودند.

به گفته خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، با شنیده شدن صدای انفجار در اوایل روز یکشنبه، پنجره ها لرزید و ساختمان های آپارتمانی در بسیاری از مناطق خارطوم در جریان درگیری ها لرزیدند.

اتحادیه پزشکان اعلام کرد که حداقل 27 نفر از جمله دو نفر در فرودگاه خارطوم و بقیه در مناطق دیگر سودان کشته شدند.

اوایل روز یکشنبه در بیانیه ای افزود که حدود 170 نفر دیگر در این درگیری ها زخمی شدند.

شرکت هواپیمایی عربستان سعودی سعودی اعلام کرد که یکی از هواپیماهای این شرکت با مسافران و خدمه در انتظار پرواز، “در معرض آسیب تیراندازی قرار گرفته است”.

باکری، 24 ساله، که در بازاریابی کار می کند، گفت که ساکنان خارطوم “هرگز چیزی شبیه به” این ناآرامی را ندیده بودند، که دود تیره ای را بر سر پایتخت آویزان کرد.

باکری که فقط نامش را ذکر کرد، گفت: “مردم وحشت کرده بودند و به خانه برگشتند. خیابان ها خیلی سریع خالی شد.”

خشونت پس از هفته‌ها تشدید تنش میان رهبر نظامی عبدالفتاح البرهان و معاون او، فرمانده شبه‌نظامی محمد حمدان داگلو، بر سر ادغام برنامه‌ریزی شده نیروهای RSF داگلو در ارتش عادی آغاز شد.

ادغام یکی از عناصر کلیدی مذاکرات برای نهایی کردن توافقی بود که کشور را به حاکمیت غیرنظامی بازگرداند و به بحران سیاسی-اقتصادی ناشی از کودتای 2021 ارتش پایان دهد.

RSF که در سال 2013 ایجاد شد، از شبه نظامیان جنجاوید بیرون آمد که عمر البشیر، رئیس جمهور وقت، یک دهه پیش از آن علیه اقلیت های قومی غیر عرب در منطقه غرب دارفور به راه انداخت و متهم به جنایات جنگی شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار «توقف فوری خصومت‌ها» شد و راه‌های کاهش تنش را با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر و موسی فکی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، گفت‌وگو کرد.

او همچنین با برهان و داگلو صحبت کرد و از آنها خواست “به گفتگو بازگردند.”

اتحادیه عرب، به دنبال درخواست مصر و عربستان سعودی، قرار است روز یکشنبه نشستی فوری برای بررسی وضعیت سودان برگزار کند.

وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد وزرای خارجه عربستان و امارات به همراه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی مشترک بر “اهمیت توقف تشدید تنش نظامی” تاکید کردند.

سرزنش تجاری

درخواست‌های مشابهی از سوی بلوک‌های منطقه‌ای آفریقا و عربی، اتحادیه اروپا، فرانسه، ایتالیا، روسیه و ایران صورت گرفت.

اما داگلو که به همتی نیز معروف است در مصاحبه با اسکای نیوز عربی مستقر در امارات گفت: برهان جنایتکار باید تسلیم شود.

پس از اینکه برهان در بیانیه‌ای قبلی گفت که «از حمله نیروهای پشتیبانی سریع به خانه‌اش در ساعت 9 صبح غافلگیر شد، او شروع جنگ را RSF رد کرد».

ارتش در صفحه فیس بوک خود داگلو را “جنایتکار تحت تعقیب” و نیروهای RSF را “شبه نظامیان شورشی” اعلام کرد و گفت تا زمان انحلال این گروه “هیچ مذاکره یا گفتگویی وجود نخواهد داشت.”

ارتش گفت که حملات هوایی انجام داده و دو پایگاه RSF در خارطوم را منهدم کرده است. این سازمان گفت فرودگاه و سایر پایگاه‌ها تحت کنترل کامل آن هستند و عکسی از دود سیاه که از مقر نیروهای RSF برمی‌خیزد منتشر کرد.

آخرین تلفات، در طول ماه مبارک رمضان، پس از آن اتفاق افتاد که بیش از 120 غیرنظامی پیش از این در سرکوب تظاهرات منظم طرفدار دموکراسی از زمان کودتا کشته شده بودند.

RSF ویدئویی را در توییتر منتشر کرد که مردان یونیفورم پوش را نشان می‌دهد که ادعا می‌کند «سربازان مصری بودند که با ارتش سودانی تسلیم شدند» در مرو، شمال سودان.

ارتش مصر “حضور نیروهای مصری” در سودان را برای رزمایش تایید کرد و گفت که اوضاع را دنبال می کند.

داگلو به اسکای نیوز عربی گفت که مصری ها آسیب نخواهند دید و به خانه بازگردانده خواهند شد.

چانه زنی بین داگلو و برهان دو بار امضای توافقنامه ای را با جناح های غیرنظامی که نقشه راهی برای بازگرداندن انتقال دموکراتیک مختل شده توسط کودتای 2021 تعیین می کند، به تاخیر انداخته است.

روز شنبه، شاهدان از درگیری در اطراف ساختمان رسانه دولتی در شهر خارطوم، عمران خبر دادند. دیگران درگیری ها در منطقه دارفور و جاهای دیگر را توصیف کردند.

چاد، که هم مرز با دارفور است، گفت که در حال بستن مرزهای خود است، “در مواجهه با این وضعیت نگران کننده”.

بیدار شدن با تیراندازی

گفت‌وگوهای غیرنظامی ارتش و عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سابق، درخواست آتش‌بس کردند، این درخواست توسط جان گادفری، سفیر ایالات متحده نیز تکرار شد و او در توییتی نوشت که «با صدای بسیار نگران‌کننده تیراندازی و درگیری از خواب بیدار شد».

داگلو گفته است که کودتا اشتباهی بود که نتوانست تغییری ایجاد کند و بقایای رژیم بشیر را که ارتش در سال 2019 پس از اعتراضات گسترده سرنگون کرد، احیا کرد.

برهان که تحت حکومت سه دهه بشیر درجات بالاتری را طی کرد، اظهار داشت که کودتا برای وارد کردن گروه های بیشتری به روند سیاسی ضروری است.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)