دستیار نزدیک عمران خان شاه محمود قریشی در پی ناآرامی پاکستان دستگیر شد

دستیار نزدیک عمران خان شاه محمود قریشی در پی ناآرامی پاکستان دستگیر شد

ویدئویی نشان می دهد که مردان لباس شخصی، شاه محمود قریشی را می برند.

اسلام آباد:

شاه محمود قریشی وزیر خارجه سابق پاکستان و از دستیاران نزدیک عمران خان، نخست وزیر مخلوع پاکستان، روز پنجشنبه در بحبوحه تشدید ناآرامی های سیاسی که حداقل هشت کشته برجای گذاشته و منجر به استقرار ارتش در پایتخت این کشور و استقرار ارتش شده است، دستگیر شد. سه استان

ویدئویی که توسط حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری قریشی در توییتر به اشتراک گذاشته شده است، نشان می دهد که مردان لباس شخصی او را می برند و در حالی که او قبل از خروج از محل بازداشتش برای کارگران حزب دست تکان می دهد.

حزب تحریک انصاف مدعی شد که شاه محمود قریشی 66 ساله در ساعات اولیه روز پنجشنبه توسط پلیس اسلام آباد دستگیر و به “محل نامعلومی” منتقل شد.

دستگیری وی دو روز پس از آن صورت می گیرد که نیروهای شبه نظامی عمران خان، رئیس حزب تحریک انصاف و نخست وزیر سابق را به دستور مقامات دفتر ملی پاسخگویی (NAB) که روز سه شنبه وارد اتاقی در دادگاه عالی اسلام آباد شدند، بیرون کردند.

دادگاه مبارزه با فساد روز چهارشنبه نخست وزیر سابق 70 ساله را به مدت هشت روز در بازداشت فیزیکی به ناظر مبارزه با فساد فرستاد.

دستگیری چشمگیر عمران خان در روز سه شنبه باعث اعتراضات خشونت آمیز گسترده در سراسر پاکستان شد که منجر به کشته شدن حداقل هشت نفر و زخمی شدن نزدیک به 300 نفر دیگر در درگیری بین معترضان و سازمان های مجری قانون شد و مقامات را بر آن داشت تا ارتش را در اسلام آباد پایتخت این کشور و همچنین در پاکستان مستقر کنند. استان های پنجاب، خیبر پختونخوا و بلوچستان روز چهارشنبه برای حفظ نظم و قانون.

شهباز شریف، نخست وزیر، روز چهارشنبه در یک سخنرانی خطاب به ملت گفت که اقدامات سختگیرانه ای علیه “دشمنان دولت” انجام خواهد شد، زیرا او حزب تحریک انصاف عمران خان را به دلیل خشونتی که پس از دستگیری وی در پرونده فساد القادر تراست، کشور را فرا گرفت، مورد انتقاد قرار داد.

با اشرار با دست های آهنین برخورد خواهد شد. آنها طبق قانون مجازات خواهند شد.

آنها به اموال حساس حمله کردند که گویی دشمن هستند. من هرگز چنین صحنه های دلخراشی را ندیده بودم… اجازه نمی دهیم کسی توطئه کند. ما اجازه نخواهیم داد که برنامه پلید آنها موفق شود.»

سخنرانی وی پس از ریاست جلسه کابینه انجام شد که تصمیم به استقرار ارتش در پنجاب، خیبر پختونخوا و اسلام آباد پایتخت گرفت.

گزارش ها نشان می دهد که لاهور و پیشاور با حوادث آتش سوزی و تیراندازی با بدترین وضعیت روبرو بوده اند.

شهباز شریف ساعاتی پس از آن که ارتش پاکستان به حامیان عمران خان در پی حملات به تاسیسات خود در مورد “تقابلی شدید” هشدار داد، خطاب به ملت گفت و تاکید کرد که به کسی اجازه نخواهد داد که قانون را در دستان آنها بگیرد در حالی که 9 می را “سیاه” توصیف کرد. فصل” در تاریخ کشور.

حامیان عمران خان که از دستگیری رهبر خود در یک پرونده فساد در روز سه شنبه خشمگین شده بودند، روز چهارشنبه به مقر عمومی ارتش یورش بردند. آنها هنگام حمله به خودروها و تاسیسات نظامی، محل اقامت فرمانده سپاه لاهور را به آتش کشیدند.

روابط عمومی بین‌سرویس (ISPR)، شاخه رسانه‌ای ارتش روز چهارشنبه در بیانیه‌ای کوتاه گفت: «ما به کسی اجازه نمی‌دهیم که قانون را به دست بگیرد».

ISPR گفت که این بدخواهان از یک سو احساسات ملت را برای دستیابی به “اهداف محدود و خودخواهانه” خود برمی انگیزند و از سوی دیگر مردم را فریب می دهند و همچنان اهمیت ارتش را برجسته می کنند.

در این بیانیه آمده است: «این نمونه ای از نفاق است.

شاخه رسانه ای ارتش گفت که “این گروه با ردای سیاسی” کاری را انجام داده است که دشمنان نتوانستند در 75 سال انجام دهند، همه “در شهوت قدرت”.

9 می به دلیل «هدف قرار دادن اموال و تأسیسات ارتش» توسط معترضان پس از دستگیری عمران خان، به عنوان «فصل سیاه» در تاریخ یاد خواهد شد.

حزب تحریک انصاف پیش از این اعلام کرده است که تا زمان آزادی عمران خان به اعتراضات ادامه خواهد داد.

یکی دیگر از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف، فواد چودری، روز چهارشنبه در حالی که از ساختمان دادگاه عالی بیرون می آمد، توسط پلیس دستگیر شد، جایی که بیش از 12 ساعت در تلاش برای فرار از دستگیری قریب الوقوع خود به آنجا پناه برده بود.

آقای چودری بامداد چهارشنبه وارد دادگاه شد، زیرا می دانست که مقامات مجری قانون منتظر بازداشت او هستند. روزنامه اکسپرس تریبون گزارش داد که علیرغم ماندن در دادگاه عالی در طول روز، او در نهایت اواخر عصر بازداشت شد.

بر اساس گزارشی در روزنامه داون، حزب تحریک انصاف بیانیه ISPR را رد کرده و آن را “برخلاف واقعیات” و “بر اساس درک ضعیف از واقعیت های زمینی” خوانده است.

در این بیانیه آمده است: “این بیانیه مجموعه ای غم انگیز از نفرت و روایت های انتقام محور علیه قابل اعتمادترین، محبوب ترین و بزرگترین حزب سیاسی پاکستان است.”

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار صلح در پاکستان شد.

به گفته فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، گوترش از همه طرف‌ها خواسته است که به حق تجمع مسالمت‌آمیز احترام بگذارند و بر لزوم احترام مجریان قانون به قانون و اجرای آن علیه عمران خان تاکید کرده است.

به نقل از جئو نیوز، سخنگوی این سازمان گفت: «دبیر کل از مقامات می‌خواهد که به روند عادلانه و حاکمیت قانون در دادرسی علیه نخست‌وزیر سابق خان احترام بگذارند».

روز چهارشنبه، عمران خان در دادگاه شماره 1 ضد پاسخگویی به ریاست قاضی محمد بشیر، همان قاضی که نواز شریف نخست وزیر سابق و دخترش مریم را در یک پرونده فساد مالی در لندن محکوم کرده بود، معرفی شد.

دادگاه در حکم خود عمران خان را برای هشت روز بازداشت به NAB تحویل داد.

در این جلسه، وکلای NAB از دادگاه خواستند تا به عمران خان 14 روز بازداشت برای رسیدگی به اتهامات علیه وی در پرونده القادر تراست که در آن وی به غارت 50 میلیارد روپیه از خزانه ملی متهم است، اعطا کند. اما وکیل عمران خان با این ادعا مخالفت کرد و از قاضی خواست که او را به دلیل ساختگی اتهامات آزاد کند.

عمران خان در اظهارات خود به دادگاه پاسخگویی گفت که از جان خود بیمناک است.

او گفت: «24 ساعت است که به دستشویی نرفته‌ام.

عمران خان با اشاره به یکی از شاهدان پرونده پولشویی نخست وزیر شهباز شریف که سال گذشته بر اثر ایست قلبی جان باخت، گفت: «می ترسم به سرنوشت «مقصود چاپراسی» دچار شوم. حزب خان مرگ این شاهد را “ممکن” نامیده بود.

به طور جداگانه، دادگاه ناحیه و جلسات، خان را در پرونده توشاخانا متهم کرد.

قاضی همایون دلاور این جلسه را در دادگاه موقتی که در مهمانسرای پلیس جدید به همراه ATC شماره 1 تشکیل شده بود، برگزار کرد.

عمران خان در دادگاه حضور داشت و هنگام قرائت اتهامات خود را بی گناه دانست. به گزارش کانال ژئو نیوز، او همچنین از امضای اسناد دادگاه خودداری کرد.

این پرونده سال گذشته توسط کمیسیون انتخابات پاکستان بایگانی شد و خان ​​در ماه های گذشته از چندین جلسه استماع خودداری کرده بود. اتهامات مربوط به این ادعاست که عمران خان درآمدهای حاصل از فروش هدایای دولتی را پنهان کرده است.

عمران خان در ماه آوریل پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد که به گفته وی بخشی از توطئه ای به رهبری ایالات متحده بود که او را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه، چین و افغانستان هدف قرار داده بود.

او تنها نخست وزیر پاکستان است که با رای عدم اعتماد در پارلمان برکنار شده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)