در صورت شکست مذاکرات هسته ای ایران؟ ایالات متحده می گوید “آماده سازی جایگزین ها”

در صورت شکست مذاکرات هسته ای ایران؟  ایالات متحده می گوید

توافق هسته ای ایران: گفتگوها برای احیای توافق 2015 بین ایران و سایر کشورها ادامه دارد.

جاکارتا:

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت، با افزایش انتظارات مبنی بر شکست مذاکرات، ایالات متحده در حال آماده‌سازی «جایگزین‌هایی» در صورت شکست تلاش‌ها برای احیای توافق برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران است.

وی در جریان بازدید از اندونزی گفت: «ما در این ساعت، در این روز، به دنبال دیپلماسی ادامه می‌دهیم، زیرا در حال حاضر بهترین گزینه باقی مانده است، اما ما فعالانه با متحدان و شرکا در مورد جایگزین‌ها درگیر هستیم».

مذاکرات روز پنجشنبه هفته گذشته برای احیای توافق سال 2015 بین ایران و قدرت های جهانی که ایالات متحده در سال 2018 از دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ خارج شد، از سر گرفته شد.

ایران مدعی است که فقط می‌خواهد یک قابلیت غیرنظامی توسعه دهد، اما قدرت‌های غربی می‌گویند که ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش فراتر از این است و می‌تواند برای تولید سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که آماده بازگشت به توافق است و مقامات ایرانی معتقدند که برای پایبندی به مذاکرات جدی هستند.

اما تهران متهم شده است که نسبت به پیشرفت‌های اوایل امسال عقب‌نشینی کرده و برای زمان بازی می‌کند.

اظهارات بلینکن پس از آن بیان شد که بایدن اخیراً گفت که ایالات متحده در حال تدارک «اقدامات اضافی» علیه ایران است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در اظهارات روز سه‌شنبه به اظهارات اخیر کشورهای اروپایی درگیر در مذاکرات نیز اشاره کرد و گفت: «زمان در حال سپری شدن است و ایران هنوز درگیر مذاکرات واقعی نیست».

بلینکن با اشاره به این بیانیه گفت: «تا زمانی که پیشرفت سریع حاصل نشود… توافق هسته ای ایران به پوسته ای خالی تبدیل خواهد شد».

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در آخر هفته فراتر رفت و هشدار داد که از سرگیری مذاکرات «آخرین فرصت جمهوری اسلامی برای آمدن به میز مذاکره با یک قطعنامه جدی» است.

او در یک کنفرانس خبری گفت: «هنوز زمان وجود دارد که ایران بیاید و با این توافق موافقت کند.

توافق 2015 از زمان خروج ترامپ از برجام در حال فروپاشی بوده است. این توافق کاهش تحریم‌ها را برای ایران در ازای محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای این کشور که تحت نظارت گسترده سازمان ملل قرار گرفت، تضمین کرد.

ترامپ در ادامه تحریم‌ها را مجدداً اعمال کرد که باعث شد تهران شروع به نادیده گرفتن محدودیت‌های توافق بر سر فعالیت‌های هسته‌ای خود در سال ۲۰۱۹ کند.

دور اخیر مذاکرات بر سر تحریم‌هایی که واشنگتن آماده برداشتن آن است و تضمین‌هایی که ایران خواسته است برای محافظت در برابر چشم‌انداز خروج ایالات متحده در آینده دچار مشکل شده است.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)