در سایه جمال خاشقجی، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با ولیعهد عربستان دیدار می کند

در سایه جمال خاشقجی، مکرون فرانسه با ولیعهد عربستان دیدار می کند

امانوئل مکرون روز جمعه اتهامات مربوط به مشروعیت بخشیدن به ولیعهد را رد کرد

دوحه:

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز شنبه در عربستان سعودی با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت‌وگو کرد و اولین رهبر بزرگ غربی بود که از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ به پادشاهی سفر می‌کند.

مکرون عربستان سعودی را برای کمک به ایجاد یک توافق صلح در سطح منطقه با ایران و همچنین متحدی در مبارزه با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا از خاورمیانه تا غرب آفریقا و حصاری علیه اخوان‌المسلمین حیاتی می‌داند.

فرانسه یکی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات عربستان سعودی است، اما به دلیل مبارزه ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی با شورشیان حوثی در یمن، که اکنون یکی از بدترین بحران های بشردوستانه در جهان است، با فشار فزاینده ای برای بازنگری در فروش خود مواجه شده است.

در حالی که روابط بین پاریس و ریاض در دوران سلف ماکرون، فرانسوا اولاند، گرم‌تر بود، فرانسه از این دستاورد تجاری بهره نبرده است.

علیرغم اینکه ماکرون قبل از قتل خاشقجی از مخالفان خواسته بود به رهبر 33 ساله وقت وقت بگذارند، روابط در سال های اخیر سرد شده است.

مکرون پس از ورود به شهر ساحلی جده در دریای سرخ با بن سلمان دست داد.

هر دو قبل از ورود به مذاکراتی که شامل پرونده هسته‌ای ایران و لبنان می‌شد، لبخند زدند، که در آن مکرون گفت از سوی بن سلمان به او تعهد داده بود که برای یافتن راه‌حلی برای بحران، علی‌رغم محتاط بودن حزب‌الله مورد حمایت ایران، دوباره تعامل کند.

مکرون روز جمعه اتهامات مربوط به مشروعیت بخشیدن به ولیعهد را رد کرد و افزود که با نادیده گرفتن پادشاهی نمی توان با بحران های متعدد منطقه مقابله کرد.

مکرون پس از دیدار با بن سلمان به خبرنگاران گفت: «ما در مورد همه چیز بدون هیچ تابو صحبت کردیم و واضح است که توانستیم مسئله حقوق بشر را مطرح کنیم.

“امیدوارم این یک تبادل مستقیم موثر بود. من هنوز همان رویکرد تلاش برای حفظ آن کانال را با رهبران برای به دست آوردن نتایج ملموس دارم.”

قراردادهای اخیر بسیار اندک بوده اند، و بیشتر آنها بر پروژه گردشگری الولا متمرکز شده اند که هدف آن زنده کردن تاریخ پادشاهی نبطی است، بخشی از تلاش عربستان سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور از درآمدهای نفتی.

سفر ماکرون در زمانی انجام می شود که کشورهای عربی خلیج فارس نسبت به تمرکز آمریکا بر منطقه ابراز تردید کرده اند، حتی در حالی که به دنبال تسلیحات بیشتر از واشنگتن هستند.

عربستان سعودی از رویکرد دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ناامید شده است که ریاض را در مورد سابقه حقوق بشر و جنگ یمن تحت فشار قرار داده و اطلاعاتی را منتشر کرده است که بن سلمان را به قتل خاشقجی مرتبط می کند.

ولیعهد هر گونه دست داشتن در قتل روزنامه نگار در کنسولگری ریاض در استانبول را رد کرده است، حادثه ای که خشم جهانی را برانگیخت و وجهه شاهزاده محمد را مخدوش کرد.

اگنس کالامار، دبیرکل گروه حقوق بشر عفو بین الملل، گفت: “این سفر چه هدف باشد و چه نباشد، (این سفر) به سیاست بازپروری شاهزاده سعودی کمک می کند.” برای من دردناک است که فرانسه، کشور حقوق بشر، ابزار این سیاست است.»

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)