در دولت عمران خان، روپیه پاکستان 30.5 درصد کاهش یافت: گزارش

در دولت عمران خان، روپیه پاکستان 30.5 درصد کاهش یافت: گزارش

اقتصاددانان مستقل می گویند که کاهش ارزش پول توسط صندوق بین المللی پول از طریق اقدامات قبلی دیکته شده است.

اسلام آباد:

رسانه های محلی گزارش دادند که ارزش روپیه پاکستان در برابر دلار آمریکا در دوران حکومت عمران خان 30.5 درصد کاهش یافته است.

این باعث می شود که یکی از بالاترین کاهش ارزش پول در تاریخ این کشور باشد.

به گزارش اینترنشنال نیوز، روپیه شاهد کاهش شدید ارزش روپیه از 123 روپیه در برابر دلار آمریکا در آگوست 2018 به 177 روپیه در برابر دلار آمریکا در دسامبر 2021 بود که در 40 ماه گذشته 30.5 درصد کاهش داشت.

این نشریه پاکستانی همچنین گفت که تنها کاهش ارزش بالاتر زمانی رخ داد که داکا سقوط کرد و ارزش پول پاکستان 58 درصد از 4.60 روپیه به 11.10 روپیه در برابر دلار آمریکا در سال‌های 1971-1972 کاهش یافت.

اقتصاددانان مستقل تاکید کردند که این کاهش ارزش پول اخیر توسط صندوق بین المللی پول از طریق اقدامات قبلی دیکته شده است.

دکتر اشفق حسن خان، مشاور اقتصادی سابق، گفت: سیاست گذاری اقتصادی به دلیل اینکه سیاست مالی پاکستان تابع سیاست های پولی و نرخ ارز شده بود، به طور کامل شکست خورد.

وی با تاکید بر اینکه انقباض پولی و کاهش نرخ ارز منجر به افزایش تورم، بدهی عمومی و پرداخت بدهی شده است، تاکید کرد: شواهد تجربی نشان می‌دهد که انقباض پولی یک درصدی فشار تورمی را در مورد پاکستان 1.3 درصد افزایش داده است.

پول پاکستان در مقایسه با سایر ارزهای منطقه ای مانند روپیه هند و تاکا بنگلادش در برابر دلار آمریکا کاهش شدیدی را تجربه کرده است.

به گزارش اینترنشنال نیوز، برخی از مطالعات انجام شده توسط اقتصاددانان حاکی از آن است که تورم ماهانه 11.5 درصد است که نزدیک به دو درصد از کاهش نرخ ارز ناشی می شود.