در حال توسعه نسخه جدید واکسن اسپوتنیک کووید-19 سازگار با Omicron: روسیه

در حال توسعه نسخه جدید واکسن اسپوتنیک اقتباس شده با

روسیه در اوت گذشته اسپوتنیک V را پیش از آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ ثبت کرد (پرونده)

مسکو:

حامیان واکسن روسی کووید-۱۹ اسپوتنیک وی روز دوشنبه گفتند که این واکسن در برابر نوع جدید کروناویروس «Omicron» موثر است، اما آنها همچنین در حال توسعه یک تقویت کننده سازگار هستند.

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) که از توسعه واکسن توسط مرکز دولتی Gamaleya حمایت می کند، گفت که این مرکز “در حال حاضر توسعه نسخه جدید واکسن اسپوتنیک را با “Omicron” آغاز کرده است.

RDIF در بیانیه ای اعلام کرد: «در یک مورد بعید به چنین اصلاحاتی نیاز باشد، نسخه جدید اسپوتنیک «Omicron» می تواند ظرف 45 روز برای تولید در مقیاس انبوه آماده شود.

چندین صد میلیون تقویت کننده اسپوتنیک Omicron را می توان تا 20 فوریه 2022 با بیش از 3 میلیارد دوز در سال 2022 به بازارهای بین المللی ارائه کرد.

این وعده پس از آن منتشر شد که شرکت داروسازی آمریکایی مدرنا روز جمعه اعلام کرد که یک واکسن تقویت کننده در برابر سویه بسیار جهش یافته کروناویروس ایجاد خواهد کرد که از نوع غالب دلتا قابل انتقال تر است.

BioNTech آلمان و داروساز ایالات متحده Pfizer در همان روز گفتند که انتظار دارند داده‌ها «حداکثر تا دو هفته دیگر» نشان دهند که آیا می‌توان jab آنها را تنظیم کرد یا خیر.

هفته گذشته RDIF گفت که اسپوتنیک V نسبت به جت های غربی با استفاده از فناوری RNA پیام رسان (mRNA) مصونیت طولانی تری در برابر ویروس کرونا ایجاد می کند.

این واکسن افزود: واکسن اسپوتنیک بین شش تا هشت ماه پس از دوز دوم 80 درصد در برابر ویروس کرونا موثر است.

هیچ مطالعه مستقلی این ادعا را تایید نکرده است.

روسیه در آگوست گذشته اسپوتنیک V را پیش از آزمایش‌های بالینی در مقیاس بزرگ ثبت کرد که باعث نگرانی کارشناسان در مورد روند سریع شد.

اما از آن زمان در گزارشی که توسط مجله پزشکی برجسته The Lancet منتشر شد، ایمن و بیش از 90 درصد موثر اعلام شد.

RDIF می گوید واکسن دو دوز آن در 71 کشور تایید شده است و برای ثبت در اتحادیه اروپا درخواست داده است.

در اوایل تابستان امسال، چندین کشور آمریکای لاتین که برای محافظت از جمعیت خود به واکسن روسی اعتماد کرده‌اند، به دلیل تاخیر در تحویل به مسکو شکایت کردند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)