در اولین ماموریت فضایی عربستان، یک زن و یک خلبان جنگنده

در اولین ماموریت فضایی عربستان، یک زن و یک خلبان جنگنده

کیپ کاناورال:

یک ماموریت خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) که توسط Axiom Space سازماندهی شده است، قرار است روز یکشنبه از فلوریدا منفجر شود و اولین فضانورد سعودی را به آزمایشگاه مداری منتقل کند.

ریانه برناوی، محقق سرطان سینه، اولین زن سعودی خواهد بود که به فضا سفر می کند و علی القرنی، خلبان جنگنده، همکار عربستانی به او می پیوندد.

خدمه Axiom Mission 2 (Ax-2) در ساعت 5:37 بعدازظهر (2137 GMT) با موشک فالکون 9 SpaceX از مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال در ایالت جنوبی فلوریدا بلند خواهند شد.

این تیم همچنین شامل پگی ویتسون، فضانورد سابق ناسا است که چهارمین پرواز خود را به ایستگاه فضایی بین المللی انجام خواهد داد، و جان شافنر، تاجری از تنسی که به عنوان خلبان خدمت خواهد کرد.

آنها قرار است حدود 10 روز را در ISS سپری کنند، جایی که باید حدود ساعت 1:30 بعد از ظهر دوشنبه به آنجا برسند.

بارناوی اخیراً در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «به عنوان اولین زن فضانورد سعودی که نماینده منطقه هستم، بسیار خوشحالم و خوشحالم که آن را حمل می کنم.

او اضافه کرد که جدای از هیجانی که برای تحقیقاتی که در کشتی انجام خواهد داد، مشتاقانه منتظر است تا تجربیات خود را در حین حضور در ایستگاه فضایی بین المللی با بچه ها به اشتراک بگذارد.

او می‌گوید: «اینکه بتوانیم چهره‌شان را با دیدن فضانوردان منطقه خود برای اولین بار ببینیم، بسیار هیجان‌انگیز است.

القرنی که خلبان حرفه ای جنگنده است، گفت که “همیشه اشتیاق کاوش در ناشناخته ها و تحسین آسمان و ستارگان را داشته است.”

“این یک فرصت عالی برای من است که به دنبال این نوع اشتیاق باشم که دارم و اکنون شاید فقط در میان ستاره ها پرواز کنم.”

این ماموریت اولین حمله عربستان سعودی به فضا نیست.

در سال 1985، شاهزاده سلطان بن سلمان بن عبدالعزیز، خلبان نیروی هوایی، در یک سفر فضایی سازماندهی شده توسط ایالات متحده شرکت کرد.

اما ماموریت فضایی با حضور یک زن سعودی، آخرین اقدام پادشاهی نفت خیز خلیج فارس است، جایی که زنان تنها چند سال پیش حق رانندگی را به دست آوردند تا تصویر فوق محافظه کارانه خود را اصلاح کنند.

این پادشاهی در سال 2018 کمیسیون فضایی عربستان سعودی را تأسیس کرد و سال گذشته برنامه ای را برای اعزام فضانوردان به فضا آغاز کرد.

آزمایش

این تیم چهار نفره قرار است حدود 20 آزمایش را در حین حضور در ISS انجام دهند.

یکی از آنها شامل مطالعه رفتار سلول های بنیادی در گرانش صفر است.

آنها به هفت نفر دیگر که قبلاً در ISS بودند، خواهند پیوست: سه روس، سه آمریکایی و فضانورد اماراتی، سلطان النیادی، که اولین تبعه عرب بود که ماه گذشته به پیاده روی فضایی رفت.

ماموریت به ISS دومین ماموریت با مشارکت دارنده کلید ISS ناسا توسط Axiom Space، یک شرکت فضایی خصوصی خواهد بود که سفرهای نادری را با مبالغی بالغ بر میلیون ها دلار ارائه می دهد.

این شرکت بر آموزش فضانوردان، اجاره وسایل حمل و نقل آنها و اطمینان از مدیریت راحت اقامت آنها نظارت می کند.

Axiom Space اولین ماموریت فضانورد خصوصی خود را به ISS در آوریل 2022 انجام داد و سه تاجر و فضانورد سابق مایکل لوپز-الگریا را فرستاد تا به عنوان بخشی از Ax-1 17 روز را در مدار بگذرانند.

برخی از فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی در آن زمان گفتند که برای مراقبت از گردشگران فضایی باید از روز خود – که در گرانش صفر ارزشمند است – وقت بگذارند.

ویتسون گفت: “زمان من در واقع بسیار کمتر از زمان مایک لوپز الگریا در اولین ماموریت است.” من در دسترس خواهم بود تا به اعضای خدمه کمک کنم زیرا آنها به کمک نیاز دارند.”

ایستگاه های فضایی خصوصی

برای Axiom Space، این ماموریت‌ها اولین گام به سوی یک هدف بلندپروازانه است: ساخت ایستگاه فضایی خود، با اولین ماژول که انتظار می‌رود در سال 2025 پرتاب شود.

این ایستگاه ابتدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل می‌شد و سپس جدا می‌شد و به طور مستقل در مدار قرار می‌گرفت.

ناسا قصد دارد ایستگاه فضایی بین‌المللی را در حدود سال 2030 بازنشسته کند و به جای آن فضانوردان را به ایستگاه‌های خصوصی بفرستد، ایستگاه‌هایی که میزبان مشتریان خود نیز خواهند بود، که باعث می‌شود آژانس فضایی ایالات متحده توسعه برنامه‌های چندین شرکت را تشویق کند.

روسیه اخیراً با تمدید استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال 2028 موافقت کرد، زیرا سال گذشته تهدید کرده بود که زودتر از آن خارج می‌شود، زیرا روابط کرملین و غرب بر سر تهاجم مسکو به اوکراین از هم گسسته شد.

سایر شرکای بین المللی – ژاپن، کانادا و آژانس فضایی اروپا – مانند ایالات متحده متعهد شده اند که عملیات خود را تا سال 2030 ادامه دهند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)