درگیری طالبان با نیروهای ایرانی – گزارش ها – اخبار RT World

مقامات ایرانی گفتند که ستیزه جویان افغان ابتدا تیراندازی کردند و دو مرزبان را کشتند

رسانه های دولتی ایران گزارش دادند که نیروهای طالبان روز شنبه به روی مرزبانان ایرانی تیراندازی کردند که در نتیجه آن دست کم دو نفر کشته شدند. در حالی که بنا بر گزارش ها، وضعیت اکنون تحت کنترل است، فیلم های ویدئویی تایید نشده ظاهراً جنگجویان طالبان را در حال حرکت سلاح به سمت مرز نشان می دهد.

این حادثه در مرز استان سیستان و بلوچستان ایران و استان نیمروز افغانستان رخ داد. خبرگزاری ایرنا ایران به نقل از منابع پلیس گزارش داد که شبه‌نظامیان طالبان ابتدا تیراندازی کردند و حداقل دو پاسدار ایرانی را کشتند.

ایرانی ها هم جواب دادند و تحمیل کردند “تلفات سنگین و خسارات جدی” ایرنا اعلام کرد.

مقامات طالبان گفته اند که گاردهای ایرانی ابتدا تیراندازی کردند و از هر طرف یک نفر کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

بیشتر بخوانید:
طالبان طراح بمب فرودگاه کابل – واشنگتن را کشتند

این اختلاف ظاهراً حول محور حقوق آب است و هر دو طرف مدعی دسترسی به رودخانه هلمند هستند. در حالی که معاهده 1973 ایران و افغانستان دسترسی برابر به رودخانه را تضمین می کند، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران مدعی شده است که افراد مسلح طالبان مانع از نظارت دانشمندان ایرانی بر سطح آب می شوند و اوایل این ماه هشدار داد که تهران این کار را نخواهد کرد. اجازه دهید حقوق مردم ما زیر پا گذاشته شود.

تصاویر ویدئویی تایید نشده به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی ظاهرا نشان می دهد که نیروهای طالبان از سلاح های آمریکایی برای حمله به یک پاسگاه مرزی ایران استفاده می کنند. فیلم‌های جداگانه نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد کاروان‌هایی از سلاح‌های سنگین به محل درگیری کشیده می‌شوند.

این در حالی است که علیرضا مرحمتی معاون امنیتی انتظامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مرز این کشور خبر داد “آرام” از عصر شنبه، و مقامات دو طرف در حال مذاکره برای کاهش تنش بودند.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: