دانشمندان یخ قطب شمال را قبل از ذوب شدن به دلیل تغییرات آب و هوایی نجات دادند

دانشمندان یخ قطب شمال را قبل از ذوب شدن به دلیل تغییرات آب و هوایی نجات دادند

این مسابقه ای است برای حفظ این “حافظه یخی (فایل)

دانشمندان در این هفته گفتند که دانشمندان موفق شده اند نمونه هایی از یخ های باستانی قطب شمال را برای تجزیه و تحلیل در مسابقه ای با زمان، قبل از اینکه به دلیل تغییرات آب و هوایی ذوب شوند، ذخیره کنند.

هشت محقق فرانسوی، ایتالیایی و نروژی در ماه‌های مارس و آوریل در مجمع‌الجزایر سوالبارد نروژ اردو زدند و در طوفان‌ها و حوادث ناگوار جان سالم به در بردند تا رکوردهای مهم یخی را حفظ کنند که می‌توان از آن برای تجزیه و تحلیل وضعیت آب و هوای زمین در گذشته و ترسیم تأثیر مخرب فعالیت‌های انسانی استفاده کرد. در حال حاضر بر روی آن

تیم Ice Memory Foundation سه لوله عظیم از یخ یخچال را در سوالبارد استخراج کرد. آنها، مانند سایرین جمع آوری شده توسط پروژه 20 ساله که در سال 2015 راه اندازی شد، برای تجزیه و تحلیل علمی آینده در یک ایستگاه تحقیقاتی در قطب جنوب نگهداری می شوند.

تجزیه و تحلیل مواد شیمیایی در چنین “هسته های یخی” عمیقی داده های ارزشمندی را در مورد قرن ها از شرایط آب و هوایی و محیطی گذشته، مدت ها پس از ناپدید شدن یخچال اصلی، ارائه می دهد.

اما مسابقه ای برای حفظ این «حافظه یخی» است. کارشناسان هشدار می دهند که با افزایش دمای جهانی، آب ذوب به داخل یخ های باستانی نشت می کند و خطر از بین بردن رکوردهای ژئوشیمیایی موجود در آن قبل از اینکه دانشمندان بتوانند داده ها را جمع آوری کنند، می شود.

هنگامی که تیم Ice Memory در ماه مارس در Holtedahlfonna، یکی از مرتفع‌ترین و شمالی‌ترین یخچال‌های طبیعی قطب شمال کمپ زد، اولین مشکل آب و هوا بود.

به جای دمای 25- درجه سانتیگراد (13- درجه فارنهایت)، بادهای شدید دما را به 40- درجه سانتیگراد کاهش داد و حفاری را برای چند روز به تاخیر انداخت.

سپس، هنگامی که آنها یک سوراخ 24.5 متری (80 فوتی) را در یخ ایجاد کردند، آب از ذوب یخچال به داخل آن سرازیر شد.

ژان چارلز گال توضیح داد: اگرچه داده‌های راداری جمع‌آوری‌شده از سال 2005 نشان می‌دهند که مقداری آب ذوب در داخل یخچال طبیعی Holtedalhfonna وجود دارد، “ما انتظار نداشتیم چنین آبخوان گسترده، فراوان و اشباع شده‌ای را در محل حفاری انتخابی در پایان زمستان پیدا کنیم.” ، فیزیکدان برف در موسسه قطبی نروژ و هماهنگ کننده اکسپدیشن.

یخچال ها نه تنها جرم خود را به طور چشمگیری از دست می دهند، بلکه محتوای سرد خود را نیز از دست می دهند.

– “تغییر چشمگیر آب و هوا” –

سفره‌های زیرزمینی مخازن زیرزمینی آب شیرین یا شور هستند که در بلورهای یخ یخچال‌ها نفوذ کرده و آنها را ضعیف می‌کنند.

دانیله زانونی، یکی از اعضای تیم از دانشگاه Ca’ Foscari در ونیز، گفت: «دیدن آب در یخچال‌های طبیعی، واضح‌ترین شواهدی را در مورد تأثیرات تغییرات آب و هوایی چشمگیر در قطب شمال به ما داد.

از زمان شروع صنعتی شدن با سوخت های فسیلی در قرن نوزدهم، انتشار کربن ناشی از انسان، سیاره زمین را 1.15 درجه سانتیگراد گرم کرده است. مطالعات نشان می دهد که قطب شمال بین دو تا چهار برابر سریعتر از میانگین جهانی گرم می شود.

روز جمعه، سازمان ملل متحد اعلام کرد که 40 «یخچال مرجع» جهان – آنهایی که مشاهدات طولانی مدت برای آنها وجود دارد – اکنون به طور متوسط ​​بیش از 26 متر نازکتر از سال 1970 هستند.

فشار آب ذوب هجوم به سوراخ حفاری Holtedalhfonna به دو موتور حفاری تیم آسیب رساند و آنها را مجبور کرد به قله یخچال Dovrebreen در 13 متر بالاتر منتقل شوند.

هنگامی که حفاری از سر گرفته شد، محققان موفق به استخراج سه هسته یخی به طول 50 تا 75 متر شدند. لایه‌ها و حباب‌های هوا که در این استوانه‌های نیمه‌شفاف گران‌بها به‌حساب می‌آیند، فقط یک دوجین سانتی‌متر قطر دارند، می‌توانند تا ۳۰۰ سال تاریخ آب و هوایی را در خود جای دهند.

– مسابقه با زمان –

جروم چاپلاز، رئیس بنیاد حافظه یخی، در 3 آوریل به خبرگزاری فرانسه گفت، رقابت برای یخ‌شناسان در جریان است که «می‌بینند مواد اولیه‌شان برای همیشه از سطح سیاره ناپدید می‌شود».

مسئولیت ما به عنوان یخدان شناسان این نسل است که مطمئن شویم مقداری از آن حفظ می شود.

هنگامی که محققان سه نمونه یخ داشتند، دما در سوالبارد به -3 درجه سانتیگراد رسید و بخشی از مسیر بازگشت به پایگاه خود در ایستگاه تحقیقاتی Ny-Alesund را به سیلابی از آب تبدیل کرد.

دو تا از هسته‌های یخی آن را پایه‌گذاری کردند، اما هسته سوم هنوز در محل حفاری گیر کرده و منتظر است تا هوای مطبوع بیشتری به بیرون ارسال شود.

در این بین، Ice Memory یک درخواست بین المللی را به سایر محققان ارائه کرده است.

دیرینه اقلیم شناس و معاون Ice Memory گفت: “ما به (آنها)… به سرعت برای جمع آوری نمونه از یخچال های طبیعی در خطر انقراض یا نجات… هسته های یخی جمع آوری شده از قبل، برای حفظ این داده های بسیار ارزشمند در پناهگاه Ice Memory در قطب جنوب نیاز داریم.” صندلی کارلو باربانته

آن کاترین اوهلمان، مدیر Ice Memory تاکید کرد: «اگر آرشیوهایی مانند این را از دست بدهیم، خاطره تغییرات آب و هوایی انسان را از دست خواهیم داد.

ما همچنین اطلاعات مهمی را برای دانشمندان و سیاستگذاران آینده که باید برای رفاه جامعه تصمیم بگیرند، از دست خواهیم داد.”

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)