دادگاه عالی ایالات متحده محدودیت های قرص سقط جنین را تمدید کرد

دادگاه عالی ایالات متحده محدودیت های قرص سقط جنین را تمدید کرد

دادگاه عالی مدت توقف اداری را تمدید کرد و تصمیمات دادگاه بدوی را تا نیمه شب جمعه تمدید کرد.

واشنگتن:

دادگاه عالی ایالات متحده روز چهارشنبه به طور موقت دسترسی به یک قرص سقط جنین که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گرفت را حفظ کرد و تصمیم خود را در مورد احکام دادگاه های بدوی که محدودیت هایی برای این دارو ایجاد می کرد را به تاخیر انداخت.

بدون اظهار نظر در مورد ماهیت این پرونده، عالی ترین دادگاه کشور توقف اداری را تمدید کرد و تصمیمات دادگاه بدوی را تا نیمه شب جمعه (04:00 GMT شنبه) متوقف کرد.

توقف اولیه پس از آن صورت گرفت که وزارت دادگستری درخواست تجدیدنظر اضطراری کرد و از دادگاه خواست تا از احکام دادگاه بدوی که استفاده از مایفپریستون را که بیش از نیمی از سقط جنین‌ها را در ایالات متحده منع یا محدود می‌کرد، جلوگیری کند.

قرار بود این توقف در نیمه شب چهارشنبه به پایان برسد و دادگاه با دستوری که قاضی ساموئل آلیتو امضا کرد، تصمیم گرفت که مدت زمان صدور حکم را برای دو روز دیگر تمدید کند.

تمدید به دادگاه زمان بیشتری می دهد تا تصمیم بگیرد که با این پرونده تفرقه افکنانه چه کند، مهم ترین پرونده در مورد حقوق باروری از زمانی که سال گذشته در نظری که توسط آلیتو، یک محافظه کار نوشته شده بود، حق سقط جنین در قانون اساسی را کنار گذاشت.

هیئت 9 نفره می تواند به هر طریقی حکم کند، و فعالان حقوق سقط جنین و ضد سقط جنین – و همچنین میلیون ها آمریکایی – منتظرند ببینند دادگاه تحت سلطه محافظه کاران چگونه پیش می رود.

این پرونده ناشی از حکمی است که در ماه جاری توسط یک قاضی دادگاه منطقه ای ایالات متحده در تگزاس صادر شد که میفپریستون را که برای استفاده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) در سال 2000 تأیید شده بود، ممنوع می کرد.

دادگاه استیناف ممنوعیت مصرف این قرص را مسدود کرد، اما محدودیت‌های سختی برای دسترسی اعمال کرد و پس از آن باتوم به دیوان عالی تحویل شد.

دیوان عالی که محافظه کاران اکثریت 6-3 را در اختیار دارند، روز جمعه به طور موقت احکام دادگاه بدوی را به دلیل بررسی اقدامات بعدی متوقف کرد.

دادگاه می تواند تصمیم بگیرد که احکام دادگاه بدوی را در انتظار درخواست تجدید نظر از سوی وزارت دادگستری و شرکت سازنده mifepristone Danco Laboratories متوقف کند.

همچنین می‌تواند به احکام محدودکننده دسترسی به قرص سقط جنین اجازه دهد تا زمانی که پرونده در سطح استیناف انجام می‌شود.

دادگاه همچنین می تواند تصمیم بگیرد که به دلایلی در خود پرونده به سرعت رسیدگی کند.

پیچیده تر از این پرونده، حکم دادگاه فدرال جداگانه در ایالت واشنگتن است که می گوید دسترسی به میفپریستون باید حفظ شود.

– “انتخاب واضح” –

از زمانی که دادگاه عالی حکم برجسته Roe v. Wade را که حق قانونی سقط جنین را به مدت نیم قرن تأیید می کرد، لغو کرد، 13 ایالت سقط جنین را ممنوع کرده اند و در سایر ایالت ها به شدت محدود شده است.

کاترین کلارک نماینده دموکرات روز چهارشنبه گفت که دادگاه با “انتخاب روشن” روبروست.

کلارک در اشاره به شعار رئیس جمهور سابق جمهوری خواه دونالد ترامپ به نام «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» گفت: «از حقایق قانونی و علمی حمایت کنید یا در برابر افراط گرایی MAGA تسلیم شوید».

کلارک به خبرنگاران گفت: «این مورد آخرین حمله در جنگ صلیبی MAGA به آزادی باروری است. “جمهوری خواهان یک هدف دارند – ممنوعیت سقط جنین در سراسر کشور.”

مخالفت با حمله قانونی به قرص سقط جنین توسط وزارت دادگستری انجام می شود که استدلال می کند که حکم اولیه قاضی فدرال مبتنی بر “ارزیابی عمیقا اشتباه” از ایمنی این قرص است.

میفپریستون یکی از اجزای یک رژیم دو دارویی است که می تواند در 10 هفته اول بارداری استفاده شود. این یک سابقه ایمنی طولانی دارد و FDA تخمین می زند که 5.6 میلیون آمریکایی از زمان تایید آن برای خاتمه بارداری از آن استفاده کرده اند.

دادگاه استیناف، در حالی که ممنوعیت میفپریستون را لغو کرد، استفاده از آن را از هفته 10 به هفت هفته بارداری محدود کرد و توزیع از طریق پست را ممنوع کرد.

نظرسنجی‌ها مکرراً نشان می‌دهند که اکثریت واضح آمریکایی‌ها از ادامه دسترسی به سقط جنین ایمن حمایت می‌کنند، حتی زمانی که گروه‌های محافظه‌کار برای محدود کردن این روش – یا ممنوعیت کامل آن تلاش می‌کنند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)