دادگاه سریلانکا ممنوعیت سفر ماهیندا راجاپاکسا نخست وزیر سابق را لغو کرد: گزارش

دادگاه سریلانکا ممنوعیت سفر ماهیندا راجاپاکسا نخست وزیر سابق را لغو کرد: گزارش

ممنوعیت سفر به خارج از کشور که برای نخست وزیر سابق سریلانکا، ماهیندا راجاپاکسا وضع شده بود، روز چهارشنبه لغو شد.

کلمبو:

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری لانکا، ممنوعیت سفر به خارج از کشور که به دلیل درگیری‌های 9 مه 2022 برای ماهیندا راجاپاکسا، نخست‌وزیر سابق این کشور وضع شده بود، روز چهارشنبه توسط دادگاه سریلانکا لغو شد.

در کنار راجاپاکسا، ممنوعیت سفر علیه روهیتا ابیگوناواردنا، نماینده پارلمان، پاویترا وانیاراچچی، وزیر سابق شورای استانی و کانچانا جایاراتنه عضو شورای استانی نیز به طور کامل توسط دادگاه دادگاه فورت لغو شد.

این ممنوعیت برای راجاپاکسا و دیگران با توجه به تحقیقات مربوط به ادعای دخالت آنها در حمله مرگبار به معترضان صلح آمیز ضد دولتی در کلمبو در 9 می 2022 اعمال شد.

مشاور رئیس جمهور، شاوندرا فرناندو، با اشاره به این واقعیت که هیچ یک از آنها به عنوان مظنون در تحقیقات ذکر نشده اند، از دادگاه خواست تا محدودیت های مسافرتی اعمال شده برای ماهیندا راجاپاکسا، رئیس جمهور سابق، روهیتا ابیگوناواردنا، نماینده پارلمان، پاویترا وانیاراچچی وزیر و کانچانا جایاراتنه عضو شورای استانی را کاهش دهد. خبر اول گزارش داد.

پس از شنیدن این استدلال، قاضی دستور لغو ممنوعیت سفر را صادر کرد و کنترل کننده کل مهاجرت و مهاجرت را به عنوان دریافت کننده حکم مذکور تعیین کرد.
با این حال، ممنوعیت سفر دو نفر دیگر از جمله میلان جایاتیلاکه نماینده مجلس، چهارمین مظنون پرونده، تا تاریخ دادگاه بعدی تمدید شد.

بر اساس اخبار اول مستقر در سریلانکا، قاضی همچنین دستور داد که Hewagamage Manjula، Ramesh Bhanuka، Chamath Thivanka و Nishantha De Mel که پیشتر به قید وثیقه آزاد شده بودند، از این پرونده آزاد شوند.

دادگاه عالی سریلانکا پیشتر دستور موقتی صادر کرده بود که آنها را از خروج بدون اجازه دادگاه تا 11 آگوست منع می کرد.

کلمبو گازت گزارش داد که در دادگاه عالی درخواست ممنوعیت سفر به خارج از کشور برای ماهیندا راجاپاکسا، باسیل راجاپاکسا و آجیت نیوارد کابرال، رئیس سابق بانک مرکزی سریلانکا، صادر شد.

این دادخواست به دنبال انجام تحقیقاتی علیه افرادی بود که مسئول بحران اقتصادی سریلانکا هستند، در راستای یک دادخواست حقوق اساسی که به دیوان عالی ارائه شده است.
در 22 ژوئیه 2022، یک گروه بزرگ نظامی به همراه پلیس، یورشی را در نزدیکی دبیرخانه ریاست جمهوری و محل تظاهرات در Galle Face برای پاکسازی منطقه از وجود معترضان آغاز کردند. چند نفر دستگیر شدند.

در حالی که بسیاری از سریلانکاها با کمبود شدید اقلام ضروری از جمله غذا و سوخت مواجه هستند، اعتراضات مسالمت آمیز در ماه مارس آغاز شد. این تظاهرات باعث شد که ماهیندا راجاپاکسا، نخست وزیر وقت، در 9 مه استعفا دهد و برادرش، رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا، در 13 ژوئیه از کشور فرار کند و روز بعد استعفا دهد.

ویکرماسینگه به ​​عنوان رئیس جمهور موقت انتخاب شد و پارلمان در 20 ژوئیه با حمایت حزب سیاسی راجاپاکساس، سریلانکا پودوجانا پرامونا، او را به عنوان رئیس جمهور جدید انتخاب کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)