خطرات «افراطی» تبعیض واکسن که آفریقا را پشت سر می گذارد: گزارش

خطرات «افراطی» تبعیض واکسن که آفریقا را پشت سر می گذارد: گزارش

از هر 15 آفریقایی یک نفر کاملاً واکسینه شده است، در مقابل تقریباً 70 درصد در کشورهای G7. (فایل)

لندن:

طبق گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، آفریقا شانس کمی برای غلبه بر همه‌گیری کووید-19 دارد، مگر اینکه 70 درصد از جمعیت آن تا پایان سال 2022 واکسینه شوند، اما «تبعیض شدید واکسن» این قاره را پشت سر گذاشته است.

کشف نوع Omicron در جنوب آفریقا این ادعا را تشدید کرده است که نرخ تلقیح کم می تواند جهش های ویروسی را تشویق کند، که سپس می تواند به کشورهایی گسترش یابد که میزان آن بسیار بالاتر است.

بنیاد مو ابراهیم در گزارشی درباره کووید-19 در آفریقا گفت، با این حال، تنها پنج کشور از 54 کشور آفریقا در مسیر رسیدن به هدف سازمان بهداشت جهانی برای واکسینه کردن کامل 40 درصد از جمعیت تا پایان سال 2021 هستند.

بر اساس داده‌های این بنیاد که توسط میلیاردر سودانی مخابرات برای ترویج حکومت‌داری بهتر و توسعه اقتصادی در آفریقا راه‌اندازی شده است، از هر 15 آفریقایی یک نفر به طور کامل واکسینه شده است، تقریباً 70 درصد در گروه G7 از کشورهای ثروتمندتر.

مو ابراهیم رئیس آن در بیانیه‌ای گفت: «از همان اوایل این بحران، بنیاد ما و دیگر صداهای آفریقایی هشدار می‌دادند که آفریقای واکسینه نشده می‌تواند به انکوباتور عالی برای انواع مختلف تبدیل شود.»

وی افزود: ظهور Omicron به ما یادآوری می کند که COVID-19 همچنان یک تهدید جهانی است و واکسیناسیون کل جهان تنها راه رو به جلو است. با این حال، ما همچنان با تبعیض شدید واکسن به زندگی خود ادامه می دهیم، و به ویژه آفریقا در حال عقب ماندن است.

پس از اینکه کشورهای توسعه‌یافته سفارش‌های اولیه را از شرکت‌های داروسازی دریافت کردند و برنامه جهانی اشتراک واکسن COVAX شروع به کندی کرد، واکسن‌ها در آفریقا کمبود داشتند.

در این گزارش آمده است که تحویل واکسن‌ها به آفریقا در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، اما سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی ضعیف و زیرساخت‌های محدود مانع از ورود واکسن‌ها به محض رسیدن آن‌ها شده است.

همچنین در مورد تاریخ انقضای کوتاه واکسن های اهدایی سردرگمی وجود دارد که منجر به از بین رفتن برخی از آنها شده است.

گزارش روز دوشنبه حاکی از آن است که این بیماری همه گیر ضعف ظرفیت های ثبت احوال آفریقا را آشکار کرده است، به طوری که تنها 10 درصد از مرگ و میرهای آفریقایی به طور رسمی ثبت شده است. سیستم‌های ضعیف این احتمال را افزایش می‌دهد که نرخ واکسیناسیون حتی کمتر از آن چیزی است که آمار رسمی نشان می‌دهد.

این بنیاد همچنین گفت که شبکه‌های ایمنی اجتماعی برای محافظت از اقشار آسیب‌پذیر باید تقویت شوند – میانگین هزینه در آفریقا برای پاسخ به COVID-19 که به عنوان سهم تولید ناخالص داخلی بدون احتساب مراقبت‌های بهداشتی اندازه‌گیری می‌شود، 2.4 درصد است، کمتر از نصف میانگین جهانی.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)