حکم آسانژ به عنوان “حقیقت عدالت” شناخته شد – RT World News

فعالان حقوق بشر و آزادی مطبوعات به شدت حکم دادگاه بریتانیا را محکوم کردند که راه را برای استرداد جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس به آمریکا، جایی که با اتهامات جاسوسی مواجه است، هموار می کند.

دادگاه عالی بریتانیا روز جمعه با درخواست آمریکا برای استرداد آسانژ موافقت کرد، درخواستی که پیش از این به دلیل کاهش سلامت روان آسانژ مسدود شده بود. در حالی که این حکم نهایی نیست و توسط تیم حقوقی آسانژ قابل استیناف است، رئیس سابق ویکی لیکس را یک قدم به محاکمه در خاک ایالات متحده نزدیکتر می کند، جایی که در صورت محکومیت به اتهام جاسوسی با احتمال 175 سال زندان روبرو خواهد شد.

این روندها و حکم امروز، نقطه سیاهی بر تاریخ آزادی مطبوعات است. ترور تیم از بنیاد آزادی مطبوعات نوشت. این که دادستان های ایالات متحده به تلاش برای رسیدن به این نتیجه ادامه دادند، خیانت به اصول روزنامه نگاری است که دولت بایدن برای جشن گرفتن آن اعتبار قائل شده است.» تیم که قبلاً در دفاع از آسانژ شهادت داده بود، ادامه داد.

گزارشگران بدون مرز به این محکومیت پیوستند و کریستف دلور، دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که حکم روز جمعه “به دلایل اشتباه تاریخی ثابت خواهد شد.”

ما کاملاً معتقدیم که جولیان آسانژ به دلیل مشارکت‌هایش در روزنامه‌نگاری هدف قرار گرفته است و از این پرونده به دلیل پیامدهای خطرناک آن برای آینده روزنامه‌نگاری و آزادی مطبوعات در سراسر جهان دفاع می‌کنیم.» دلور نوشت.

وضعیت اسفبار آسانژ مدت هاست که توسط فعالان آزادی بیان و مطبوعات به رسمیت شناخته شده است و محرومیت هایی که آسانژ در طول سال های بازداشتش متحمل شده است مورد انتقاد سازمان های حقوق بشری قرار گرفته است. نیلز مویزنیکس، مدیر اروپای عفو بین‌الملل، تصمیم دادگاه را چنین توصیف کرد “سختی از عدالت.”

در صورت استرداد به ایالات متحده، جولیان آسانژ نه تنها می‌تواند با اتهامات ناشی از قانون جاسوسی محاکمه شود، بلکه با خطر واقعی نقض حقوق بشر به دلیل شرایط بازداشت که می‌تواند به شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها تبدیل شود، مواجه خواهد شد. موزنیکس نوشت.

دادگاه عالی پس از آن که دادستان های آمریکایی قول دادند که آسانژ در زمان بازداشت در ایالات متحده تحت اقدامات به اصطلاح اداری ویژه قرار نگیرد، درخواست استرداد آمریکا را پذیرفت. این اقدامات شامل دوره های طولانی مدت سلول انفرادی است و توسط گروه های حقوق بشری به عنوان مساوی با شکنجه مورد انتقاد قرار گرفته است.

ما فکر نمی‌کنیم که تضمین‌های دیپلماتیک مانند این ارزش کاغذی را که روی آن نوشته می‌شود، ندارد.» سایمون کروتر از عفو عمومی توضیح داد. زمانی که در آن ایالت شیوع شکنجه وجود داشته باشد، آنها همیشه توسط ایالتی به آنها داده می شود… این نوعی حالت است که نباید به آن اعتماد کرد.»

اتهامات علیه آسانژ ناشی از ارتباط او با افشاگران، از جمله چلسی منینگ است که مطالب طبقه بندی شده ای در مورد جنگ های ایالات متحده در عراق و افغانستان به ویکی لیکس داده است. اگرچه آسانژ شخصاً این مطالب را هک نکرده است، اما همچنان به دلیل نقش خود در انتشار آنها با اتهامات جاسوسی روبرو است.