حماسه باستانی ضبط شده از لابی هابی به عراق بازگشت – اخبار RT World

یک لوح گلی که بخشی از «حماسه گیلگمش» را بازگو می‌کند – یکی از هزاران اثر باستانی غارت شده و قاچاق شده از عراق، عمدتاً به ایالات متحده – به طور رسمی به صاحب واقعی خود بازگردانده شد.

لوح سفالی 3500 ساله به خط میخی محور برنامه بازگرداندن آثار باستانی دزدیده شده از عراق در طول چند دهه است. روز سه‌شنبه در بغداد در کنار دو مورد دیگر – یک سر قوچ سومری و یک لوح سومری – به نمایش گذاشته شد. این آثار از ایالات متحده و بریتانیا به دست آمده است.

حسن ناظم وزیر فرهنگ و آثار باستانی عراق طی یک کنفرانس رسانه ای گفت که بازگرداندن آثار به خریداران اقلام قاچاق پیامی می دهد که “در نهایت، سرنوشت چنین عملیاتی استرداد است.”

ادامه مطلب


رویای گیلگمش: آمریکا تبلت سومری دزدیده شده از عراق و خریداری شده توسط هابی لابی را مصادره کرد.

به اصطلاح “قرص رویای گیلگمش” بخشی از حماسه سومری را بازگو می کند که در آن قهرمان گیلگمش رویاهای خود را به مادرش الهه نینسون می گوید و از او می خواهد که آنها را تعبیر کند. این لوح یکی از قدیمی ترین منابع ادبی در عراق است، اما منشأ دقیق آن مشخص نیست.

برخی از رسانه‌ها به اشتباه آن را به مجموعه‌ای 12 لوح برمی‌گردانند که در سال 1853 در حفاری خرابه‌های کتابخانه آشوربانیپال پادشاه آشور، که به موزه بریتانیا ختم شد، پیدا شد.

این تبلت در جریان جنگ خلیج فارس در سال 1991 از موزه عراق مفقود شد و به نوعی به خارج از کشور منتقل شد. در سال 2001، دوباره در بریتانیا ظاهر شد و ظاهراً در سال 2003 به ایالات متحده قاچاق شد.

در سال 2014 توسط فروشگاه های صنایع دستی هابی لابی خریداری شد که صاحبان خانواده مسیحی انجیلی آن در نهایت آن را در موزه کتاب مقدس در واشنگتن به نمایش گذاشتند. بیش از 5500 مورد در مجموعه موزه بعداً به عنوان مصنوعات غارت شده شناسایی شدند.

ماموران فدرال ایالات متحده تبلت رویای گیلگمش را در سپتامبر 2019 توقیف کردند. در ژوئیه سال جاری، یک قاضی فدرال مصادره این مصنوع را تایید کرد که در ماه سپتامبر به طور فیزیکی به عراق منتقل شد، همراه با بیش از 17000 مورد سرقتی که از ایالات متحده کشف شد.