حزب عمران خان ممکن است به دلیل شورش های خشونت آمیز با ممنوعیت مواجه شود

کارگران حزب تحریک انصاف دوازده تاسیسات نظامی را خراب کردند. (فایل)

اسلام آباد:

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان روز چهارشنبه گفت که دولت در حال بررسی ممنوعیت احتمالی حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان در پی حملات هواداران وی به تاسیسات نظامی پس از دستگیری نخست وزیر سابق است.

در 9 می، پس از دستگیری خان 70 ساله توسط تکاوران شبه نظامی، اعتراضات خشونت آمیزی آغاز شد.

کارگران حزب او دوازده تاسیسات نظامی از جمله خانه فرمانده سپاه لاهور، پایگاه هوایی میانوالی و ساختمان آی اس آی در فیصل آباد را تخریب کردند. مقر ارتش در راولپندی نیز برای اولین بار مورد حمله اوباش قرار گرفت. پلیس تعداد کشته شدگان درگیری های خشونت آمیز را به 10 نفر رساند.

خواجه آصف در گفتگو با رسانه های اینجا گفت که عمران خان همچنان تمایلی به محکوم کردن حملات هوادارانش به تأسیسات نظامی و غیرنظامی ندارد.

وی به خبرنگاران گفت: «تصمیمی (برای ممنوعیت PTI) هنوز اتخاذ نشده است، اما مطمئناً بررسی در حال انجام است.

وی اما گفت: در صورتی که دولت در نهایت تصمیم به ممنوعیت حزب حاکم سابق بگیرد، موضوع برای تصویب به مجلس ارجاع خواهد شد.

وزیر گفت که نخست‌وزیر سابق ارتش را دشمن خود می‌دانست. خواجه آصف گفت: «تمام سیاست او (خان) در دامان ارتش انجام شد و امروز ناگهان تصمیم گرفت در برابر آن بایستد.

وزیر گفت که رهبران خود عمران خان که از حزب خارج شده بودند همین را می گویند. او گفت: “هر چه من می گویم توسط همه افرادی که PTI را ترک می کنند، گفته می شود.” آنها گفته اند که همه چیز با برنامه ریزی اتفاق افتاده است، در واقع تسهیل شده است. او همچنین از خان به خاطر محکوم نکردن حملات به تأسیسات نظامی انتقاد کرد.

«تاکنون (عمران) محکوم نکرده است [the violence] با کلمات روشن می گوید نمی دانستم، بود [in custody]. تلفنش را داشت […] او تکرار کرد که این واکنش قابل انتظار بود و در صورت دستگیری دوباره تکرار خواهد شد.»

خواجه آصف مدعی شد که خرابکاری تأسیسات نظامی در سراسر کشور در 9 می «حملات هماهنگ» بود که توسط عمران خان برنامه ریزی شده بود.

او گفت: “شواهد زیادی وجود دارد و افراد آنها به خود می گویند که از قبل در این مورد به آنها اطلاع داده شده است.” من احساس می کنم که مبارزات یک ساله او … همه برنامه های او شکست خورد و این آخرین حرکت او علیه نیروهای مسلح بود. وزیر گفت که حزب آقای خان با “به چالش کشیدن تاسیسات دفاعی” در 9 می، بنیان دولت را به چالش کشید.

او مدعی شد: “آیا جنایتی وجود دارد که در 9 مه انجام نشده باشد؟ دفتر آی اس آی مورد حمله قرار گرفت، آنها سعی کردند وارد کانتون در سیالکوت شوند اما آن حمله دفع شد… آنها همچنین خانه فرمانده سپاه لاهور را به آتش کشیدند.”

با این حال، رهبر حزب تحریک انصاف، وکیل علی ظفر گفت که این حزب این ممنوعیت را در دادگاه به چالش می کشد، زیرا یک حزب سیاسی نمی تواند منع شود. او به رسانه ها گفت که وقتی در دهه 1960 ممنوعیتی برای جماعت اسلامی وضع شد، توسط قاضی عالی وقت، آلوین رابرت کورنلیوس کنار گذاشته شد.

ظفر گفت: از مدت ها قبل تلاش هایی برای ممنوعیت جماعت اسلامی انجام شد، دیوان عالی کشور گفته بود که شما نمی توانید حزب سیاسی را ممنوع کنید و تشکیل حزب حق همه است.

وی همچنین گفت که خرابکاری یک عمل فردی است و “حزب سیاسی را نمی توان ممنوع کرد”.

وزیر دفاع همچنین گفت که دولت ائتلافی هر اقدامی را برای جلوگیری از هدف قرار دادن نیروهای مسلح در آینده انجام خواهد داد. وی همچنین گفت که 25 می برای ادای احترام به سربازان کشته شده کشور تجلیل خواهد شد.

حزب عمران خان گفت که او ساعت 19 امشب برای ملت سخنرانی خواهد کرد.

عمران خان در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد، که به گفته وی بخشی از توطئه به رهبری ایالات متحده بود که وی را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه، چین و افغانستان هدف قرار داد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)