حزب حاکم بریتانیا در اولین آزمون انتخاباتی ریشی سوناک شکست خورد

حزب حاکم بریتانیا در اولین آزمون انتخاباتی ریشی سوناک شکست خورد

ریشی سوناک اعتراف کرد که برای توری هایش خوب به نظر نمی رسد. (فایل)

لندن:

محافظه کاران حاکم بریتانیا متحمل ضررهای بزرگی شدند که نتایج روز جمعه از اولین آزمون بزرگ انتخاباتی نخست وزیر ریشی سوناک از زمان روی کار آمدن وی در سال گذشته منتشر شد.

در اعماق بدترین بحران هزینه زندگی در دهه‌های اخیر، انتخابات شورای محلی که پنجشنبه در سراسر انگلستان برگزار شد، جایگاه احزاب اصلی را در آستانه انتخابات سراسری بریتانیا که انتظار می‌رود در سال آینده برگزار شود، روشن کرد.

آقای سوناک اعتراف کرد که برای توری هایش خوب به نظر نمی رسد.

نخست وزیر به اسکای نیوز گفت: «از دست دادن اعضای سخت کوش محافظه کار شورا همیشه ناامید کننده است.

اما او قول داد که «اولویت‌های مردم» را ادامه دهد – از جمله کاهش تورم دو رقمی به نصف، احیای رشد اقتصادی، و توقف قایق‌های مهاجران که از کانال مانش عبور می‌کنند.

شمارش آرا تنها اواخر روز جمعه کامل خواهد شد، درست زمانی که بریتانیا برای تاج گذاری پادشاه چارلز سوم در روز شنبه آماده می شود.

اما حزب اصلی اپوزیسیون کارگر اعلام کرد که این روند از 230 ناحیه انگلیسی که بیش از 8000 کرسی شورا را انتخاب کرده بودند، از قبل مشخص بود.

شعبانا محمود، هماهنگ کننده مبارزات انتخاباتی ملی حزب کارگر، گفت: «این نتایج برای ریشی سوناک فاجعه بار بوده است، زیرا رای دهندگان او را به خاطر شکست محافظه‌کاران مجازات می‌کنند.

او افزود: «این نتایج نشان می‌دهد که ما در مسیر یک دولت اکثریت کارگر هستیم».

تا ساعت 9:20 صبح (0720 GMT)، 62 شورا نتایج خود را اعلام کردند. محافظه کاران آقای سوناک 228 کرسی را از دست داده بودند – یک سوم کرسی هایی که تا کنون از آنها دفاع می کردند.

این روند حزب راست میانه را در مسیر بدترین شکست خود در انتخابات محلی از اواسط دهه 1990 قرار می دهد، قبل از اینکه حزب کارگر در دوره تونی بلر قدرت را در سطح ملی بدست آورد.

هاو مریمن، وزیر حمل و نقل، نشان داد که حزب او بهای چند هفته پر هرج و مرج سال گذشته را می پردازد که به سرعت بوریس جانسون و سپس لیز تراس را به عنوان رهبر کنار گذاشت.

او به بی‌بی‌سی گفت که مردم محلی «درباره اخبار قدیمی‌تر درباره نخست‌وزیران سابق صحبت می‌کنند – اما به نظر می‌رسد که رهبر فعلی شما آنچه را که لازم است داشته باشد» و اصرار داشت که آقای سوناک در مسیر درستی بوده است.

حزب کارگر 119 کرسی به دست آورد و کنترل اهداف ارزشمند در پلیموث در جنوب غربی انگلستان، مدوی در جنوب شرقی و استوک-آن-ترنت در میدلندز را به دست گرفت – جایی که در سال 2016، 70 درصد رای دهندگان از برگزیت حمایت کردند.

دیوارهای قرمز و آبی

خانم محمود با تعمیم به یک نتیجه ملی در انتخابات عمومی بعدی، گفت که پیشتازی سهم حزب کارگر نسبت به محافظه‌کاران بیش از هشت درصد است – به گفته او، برای نخست‌وزیر شدن رهبر، کیر استارمر کافی است.

حزب کارگر به ویژه سنگرهای سابق خود در شمال انگلیس، به اصطلاح «دیوار قرمز» را هدف قرار داده است، که جانسون در انتخابات عمومی 2019 به حزب محافظه‌کار تبدیل شد و قول داده بود «برگزیت را به پایان برساند».

حزب کوچکتر لیبرال دموکرات 61 کرسی به دست آورد و در مناطق ثروتمند محافظه کار در حاشیه لندن که در سطح ملی توسط اعضای کابینه آقای سوناک – “دیوار آبی” نمایندگی می شود، نفوذ کرد.

حزب اپوزیسیون میانه‌رو کنترل این شورا را در ویندزور و میدنهد در غرب لندن به دست گرفت، منطقه‌ای که ترزا می، نخست‌وزیر سابق، در وست‌مینستر نمایندگی می‌کرد.

اد دیوی، رهبر لیبرال دموکرات ها گفت: «ما فراتر از همه انتظارات هستیم.

ما یک ضربه چکشی به حزب محافظه کار در دیوار آبی قبل از انتخابات سراسری سال آینده وارد کردیم.»

جاناتان کار وست، مدیر اجرایی واحد اطلاعات دولت محلی، خاطرنشان کرد که محافظه‌کاران قبلاً از وضعیت ناامیدکننده‌ای دفاع می‌کردند که نشان می‌داد آخرین باری که همان مناطق شورایی در سال 2019 رای دادند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «رأی‌دهندگان ممکن است در انتخابات عمومی بعدی به جمع محافظه‌کاران بازگردند».

“اما بله، تا کنون برای آنها بسیار بد به نظر می رسد. عملکرد بد از یک پایه بسیار بد در سال 2019 در واقع بسیار بسیار بد است.”

در همین حال، آقای سوناک از تغییر قانونی دفاع کرد که رای دهندگان را ملزم می کرد برای اولین بار کارت شناسایی عکس نشان دهند، اقدامی که توسط حزب کارگر و دیگران به عنوان تلاشی برای سرکوب رای محکوم شد.

جامعه اصلاحات انتخاباتی، یکی از منتقدان، روز پنجشنبه گفت که شاهد “نمونه های بی شماری از مردم بوده است که به دلیل این قوانین جدید از حق رای خود محروم شده اند”.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)