حراج کریستیز به دلیل فروش جواهرات با ارتباط نازی ها انتقاد کرد

حراج کریستیز به دلیل فروش جواهرات با ارتباط نازی ها انتقاد کرد

این فروش می تواند رکوردهای قبلی کریستیز را تحت الشعاع قرار دهد

“Briolette of India” و 699 جواهرات دیگر متعلق به یک وارث اتریشی در تاریخ 3 می در کریستی به عنوان بخشی از یکی از بزرگترین فروش جواهرات در تاریخ به فروش می رسد. مطابق با نیویورک تایمزاین خانه حراج پیش بینی کرده است که جواهرات املاک هایدی هورتن، وارثی که سال گذشته درگذشت، بیش از 150 میلیون دلار به ارمغان بیاورد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، این فروش می تواند رکوردهای قبلی کریستیز را در فروش املاکی که متعلق به الیزابت تیلور بازیگر در سال 2011 و مجموعه “مهاراجه و شکوه مغول” در سال 2019 بود، تحت الشعاع قرار دهد که هر دو از 100 میلیون دلار فراتر رفتند.

هایدی هورتن سال گذشته در سن 81 سالگی درگذشت. طبق گزارش فوربس، او 2.9 میلیارد دلار ارزش داشت.

با این حال، خانه حراج همچنین اذعان کرده است که مجموعه جواهراتی که زمانی متعلق به هلموت هورتن بود و از سال 1987 مرده بود، با خرید تجارت از یهودیان آلمانی که در طول جنگ جهانی دوم مجبور به فروش بودند، ثروت زیادی به دست آورد.

Anthea Peers، رئیس کریستیز اروپا، خاورمیانه و آفریقا به نیویورک تایمز گفت: “ما آگاه هستیم که تاریخ دردناکی وجود دارد. ما آن را با عوامل مختلف ارزیابی کردیم.” او افزود که این بنیاد “محرک اصلی اهداف بشردوستانه” است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در گزارشی که در ژانویه 2022 توسط مورخان به سفارش بنیاد هورتن منتشر شد، شوهرش هلموت هورتن، که در سال 1987 در سوئیس درگذشت، قبل از اخراج، یکی از اعضای حزب نازی بود.

در سال 1936، سه سال پس از به قدرت رسیدن آدولف هیتلر در آلمان، هورتن شرکت نساجی آلسبرگ مستقر در شهر غربی دویسبورگ را پس از فرار صاحبان یهودی آن تصاحب کرد.

او بعداً چندین مغازه دیگر را که قبل از جنگ به مالکان یهودی تعلق داشتند، تصرف کرد.

“چطور یک جوان 27 ساله یک فروشگاه بزرگ را تصاحب کرد؟ آیا او فروشنده (یهودی) را تحت فشار قرار داد؟” مورخان نوشتند

این غول در میان کارآفرینان آلمان غربی در مورد فعالیت های خود در سال های 1933-1945 سکوت کرد. بنابراین تصویر یک سودجوی بی وجدان امروز باقی مانده است.

کمیته انحراف‌سازی متفقین هلموت هورتن را پس از جنگ تبرئه کرد.

کریستیز در وب‌سایت خود می‌گوید که «روش‌های تجاری آقای هورتن در دوران نازی‌ها، زمانی که او کسب‌وکارهای یهودی را خریداری می‌کرد، به خوبی مستند شده است».

مدیر عامل کریستیز، گیوم سروتیتولد AFP در بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم خانه حراج برای فروش پس از “بررسی دقیق” گرفته شده است.

او افزود: “هیچوقت قصد کریستی مخفی کردن اطلاعات مربوط به تاریخچه مستند آقای هورتن نبود و ما اطلاعات مربوطه را به مواد فروش و وب سایت خود اضافه کرده ایم تا اطمینان حاصل کنیم که حقایق برای همه روشن است.”

این خانه حراج تاکید کرده است که درآمد حاصل از فروش به بنیاد هیدی هورتن، که در سال 2021 برای حمایت از مجموعه هنری همنام، و همچنین برای تحقیقات پزشکی، رفاه کودکان و سایر فعالیت‌های بشردوستانه که وارث ثروتمند از آنها حمایت می‌کرد، خواهد رفت.

در بیانیه آنلاین خود افزود: کریستیز به نوبه خود کمک قابل توجهی از درآمد نهایی خود از حراج به سازمانی خواهد کرد که تحقیقات و آموزش هولوکاست را بیشتر می کند.

چهارصد قطعه هورتن از 10 تا 12 می در حراجی کریستیز ژنو به فروش می رسد.

سایر قطعات از 3 تا 15 اردیبهشت و در آبان ماه به صورت آنلاین به فروش می رسد.