حتی یک آمریکایی در عراق “بیش از حد” است – ایران

در حال حاضر حدود 2500 نیروی آمریکایی در این کشور مستقر هستند

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، روز شنبه در نشستی در تهران به همتای عراقی خود، لطیف رشید، گفت: عراق نباید اجازه حضور نیروهای آمریکایی در خاک خود را بدهد.

“آمریکایی ها دوستان عراق نیستند” به گزارش رسانه های محلی، خامنه ای در دیدار روز شنبه به رشید گفت. آمریکایی ها با کسی دوست نیستند و حتی به دوستان اروپایی خود وفادار نیستند.

رشید و هیأت همراهش روز شنبه به دعوت خامنه ای برای گفت وگو با هدف تقویت روابط دو کشور همسایه وارد تهران شدند. به گزارش شبکه رسانه ای رووداو، انتظار می رود موضوعاتی مانند اشتراک منابع آب، تجارت و روش های مبارزه با تغییرات آب و هوایی مطرح شود.

به گزارش رویترز، موضوع نفوذ آمریکا در منطقه نیز مورد بررسی قرار گرفت. ایران به شدت با حضور نظامی آمریکا در مرزهای خود با عراق مخالف است. ایالات متحده تقریباً 2500 سرباز در عراق دارد که بسیاری از آنها وظیفه مشاوره و کمک به نیروهای مسلح منطقه در ارزیابی و مقابله با تهدید داعش (داعش سابق) را دارند که بخش هایی از عراق را در سال 2014 تصرف کرد.

ادامه مطلب

رئیس جمهور چین شی جین پینگ در تالار بزرگ مردم در 23 اکتبر 2022 در پکن، چین
دیپلمات، شی «شخصاً در مذاکرات ایران و عربستان مداخله کرد».

با این حال، خامنه‌ای با مداخله نظامی واشنگتن مخالفت کرده و معتقد است که این مداخله عامل اصلی بی‌ثباتی منطقه است. حتی حضور یک آمریکایی در عراق خیلی زیاد است. رویترز به نقل از او روز شنبه به رشید گفت.

تلاش اصلی عراق تعمیق روابط با ایران و حل و فصل برخی مسائل باقی مانده بین دو کشور است. راشد پس از آن بدون اظهار نظر درباره منافع واشنگتن در بغداد گفت.

تنش ها بین واشنگتن و تهران در سال های اخیر با تاکید ویژه بر برنامه هسته ای ایران افزایش یافته است. در سال 2015، ایالات متحده به همراه دیگر رهبران جهان در امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پیوست که هدف از آن محدود کردن توان هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها بود.

در سال 2018، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، از این توافق خارج شد و تحریم ها را مجددا علیه تهران اعمال کرد. اخیراً، جو بایدن نشان داده است که مایل است دوباره وارد مذاکرات با ایران شود، اما هنوز چنین طرحی پیشنهاد نشده است.