حافظ عبدالسلام بوتوی، تروریست معرفی شده سازمان ملل، که مهاجمان 11 سپتامبر 26 را آموزش داده بود، در زندان پاکستان درگذشت.

تروریست تعیین شده سازمان ملل که مهاجمان 26/11 را آموزش داده بود، در زندان پاکستان جان باخت

حافظ عبدالسلام بوتاوی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان تروریست معرفی شد. (پر)

لاهور:

حافظ عبدالسلام بوتاوی، تروریست منتسب به سازمان ملل که به مهاجمان لشکر طیبه (LeT) برای حمله تروریستی بمبئی در سال 2008 آموزش می داد و حداقل در دو نوبت به عنوان رئیس این سازمان فعالیت می کرد، در زندانی در استان پنجاب پاکستان در حین خدمت درگذشت. دستیار او روز چهارشنبه گفت که محکوم به تامین مالی تروریسم است.

بوتاوی، که مقر LeT را در مریدکه در پنجاب پاکستان تأسیس کرد، معاون رئیس غیرقانونی جماعت الدعوه (JD) و مغز متفکر حمله بمبئی، حافظ سعید بود. JuD سازمان جلویی LeT است.

بوتاوی، 77 ساله، از اکتبر 2019 در یک پرونده تأمین مالی تروریسم در زندان ناحیه شیخپورا، حدود 60 کیلومتری لاهور، زندانی بود. در 29 مه، او درد شدیدی در قفسه سینه خود احساس کرد و به بیمارستان منتقل شد و در آنجا مرگش اعلام شد. یک مقام JuD به PTI گفت.

مراسم خاکسپاری او در مقر LeT/JuD در موریدکه برگزار شد که در آن تعداد زیادی از پیروان سازمان ممنوعه در میان امنیت بالا شرکت کردند.

یک منبع در دولت پنجاب به PTI گفت که حافظ سعید، رئیس JuD، که از سال 2019 در زندان کوت لخپات به سر می برد و در حال گذراندن چندین محکومیت در پرونده های تامین مالی تروریسم است، از دولت خواسته بود تا به او اجازه دهد در مراسم تشییع جنازه بوتاوی شرکت کند اما اجازه داده نشد.

دادگاه ضد تروریسم در لاهور در سال 2020 به بوتاوی 16 سال زندان محکوم کرده بود.

بوتاوی از دستیاران نزدیک سعید، در سال 2011 با تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا مواجه شد.

کمیته تحریم‌های داعش و القاعده وابسته به شورای امنیت سازمان ملل در مارس 2012، بوتاوی را به فهرست تروریست‌های تعیین‌شده خود اضافه کرد.

بوتاوی توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل “مشارکت در تامین مالی، برنامه ریزی، تسهیل، آماده سازی یا انجام اقدامات یا فعالیت ها توسط، در ارتباط، به نام، به نمایندگی، یا در حمایت از” یا به عنوان تروریست شناخته شد. “در غیر این صورت اقدامات و فعالیت های حمایتی” LeT.

خلاصه ای از کمیته سازمان ملل او را به عنوان یکی از اعضای موسس LeT توصیف کرد که حداقل در دو نوبت زمانی که سعید بازداشت شد به عنوان امیر موقت LeT و JuD خدمت کرد.

سعید چند روز پس از حملات بمبئی در سال 2008 بازداشت شد و تا ژوئن 2009 در بازداشت بود. بر اساس این خلاصه، “بوتاوی وظایف روزمره گروه را در این دوره انجام می داد و تصمیمات مستقلی از طرف سازمان می گرفت.”

سعید در اردیبهشت 1381 نیز بازداشت شد.

بوتاوی همچنین یک عالم بود که فتواهایی را مبنی بر مجوز عملیات LeT/JuD صادر کرد.

خلاصه می‌گوید: «بوتاوی با ایراد سخنرانی‌هایی در مورد شایستگی‌های عملیات استشهادی، به آماده‌سازی عوامل برای حمله تروریستی نوامبر 2008 در بمبئی، هند کمک کرد.

بوتاوی در آگوست 1946 در پاتوکی، ناحیه کسور پنجاب به دنیا آمد و رئیس 150 مدرسه علمیه JuD در پاکستان بود. شهر زادگاه او دیپالپور، ناحیه اوکارا در پنجاب است، جایی که اجمل کساب مهاجم تنها دستگیر شده LeT از آنجا استقبال کرد.

از سال 1992، او قبل از اینکه دولت چهار سال پیش مسئولیت آن را بر عهده بگیرد، به امور ستاد LeT/JuD در موریدکه رسیدگی می کرد.

LeT مسئول حمله تروریستی بمبئی در سال 2008 بود که منجر به کشته شدن 166 نفر از جمله شش آمریکایی شد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده سعید را به‌عنوان یک تروریست جهانی تعیین‌شده ویژه معرفی کرد و ایالات متحده از سال 2012، برای اطلاعاتی که سعید را به دست عدالت می‌رساند، 10 میلیون دلار جایزه تعیین کرد. وی در دسامبر 2008 در فهرست قطعنامه 1267 شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)